SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

LOT przewiózł ponad 10 mln pasażerów. Zysk blisko rekordu

Polskie Linie Lotnicze LOT w 2024 r. wypracowały 688,5 mln zł zysku netto, przewiozły 10,7 mln pasażerów; przychody ze sprzedaży wyniosły prawie 10 mld zł - poinformowała we wtorek spółka. LOT jest większy i stabilny finansowo - ocenił prezes narodowego przewoźnika Michał Fijoł.

Jak poinformował narodowy przewoźnik, w 2024 r. LOT odnotował drugi, najwyższy w ostatnich dekadach, wynik finansowy. "Przy przychodach 9 mld 925,5 mln zł zysk netto narodowego przewoźnika wyniósł 688,5 mln zł, a wynik na działalności operacyjnej EBIT wyniósł 805,7 mln zł"- przekazały we wtorkowym komunikacie linie lotnicze. W 2024 r. LOT przewiózł 10,7 mln pasażerów; o 0,7 mln osób więcej wobec przedpandemicznego 2019 r.

Rok 2023 PLL LOT zamknęły zyskiem netto w wysokości 1,074 mld zł, miały 1,129 mld zł zysku na działalności operacyjnej EBIT, przy przychodach ze sprzedaży wynoszących 10,121 mld zł. W 2023 r. linie przewiozły 10,021 mln podróżnych.

"LOT jest większy i stabilny finansowo. To podstawy przyjętej strategii, które konsekwentnie realizujemy" - powiedział, cytowany w komunikacie, prezes PLL LOT Michał Fijoł.

Spółka przekazała, że odbudowała kapitał własny do "rekordowych poziomów", czyli do 1,142 mld zł na koniec 2024 r. względem poziomu minus 734,2 mln zł na koniec 2021 r., czy kapitałów dodatnich w wysokości 508,0 mln zł na koniec 2019 r.

"Mimo, że intensyfikacja konkurencji rynkowej, związana ze wzrostem oferowania, poskutkowała obniżeniem cen biletów, to dzięki aktywnemu zarządzaniu siatką połączeń, maksymalizacji wpływów jednostkowych, dyscyplinie kosztowej oraz efektywnemu wykorzystaniu możliwości na rynku czarterowym, mierząc się ze wzrostem cen usług, LOT zrealizował marżę na działalności operacyjnej na poziomie 8,1 proc." - przekazał przewoźnik.

LOT ma 86 samolotów, nowe połączenia

Ubiegły rok LOT zakończył liczbą 86 samolotów we flocie. Spółka zyskała 11 nowych samolotów, w tym siedem maszyn typu Boeing 737 MAX-8, trzy Embraery 195 E-2 oraz jednego Embraera 195 pierwszej generacji. Na koniec grudnia ub.r. flota PLL LOT była największa w historii przewoźnika.

Spółka zaznaczyła, że w ub.r. umocniła swoją obecność w segmencie rejsów czarterowych. Było to możliwe dzięki współpracy z największymi biurami podróży i wykorzystaniu potencjału rynkowego w Warszawie oraz portach regionalnych. W ramach rejsów czarterowych w 2024 r. PLL LOT przewiozły o 18,5 proc. więcej pasażerów niż w 2023 r. (1,3 mln vs. 1,1 mln w 2023 r.), zaś liczba zrealizowanych rejsów była wyższa o 16,4 proc. niż w 2023 r. (7,3 tys. vs. 6,3 tys. w 2023 r.).

"LOT jest preferowaną linią lotniczą naszego regionu, a także przewoźnikiem, który docelowo stanie się główną linią lotniczą najnowocześniejszego w Europie lotniska, jakim będzie Centralny Port Komunikacyjny" - zaznaczył Fijoł. W ubiegłym roku LOT uruchomił osiem nowych połączeń z Warszawy: do Taszkentu, Oradei, Rijadu, Lyonu, Aten, Larnaki, na Teneryfę i do Innsbrucka.

"LOT nie tylko umocnił swoją pozycję lidera w regionie, ale też osiągnął najlepsze wyniki finansowe i operacyjne od lat" - przekazał na platformie X minister infrastruktury Dariusz Klimczak, komentując wyniki spółki. Jak dodał, "LOT nie zwalnia tempa, rozwijając siatkę połączeń", zaznaczając, że w ub.r. na pokładach LOT-u podróżowało o 700 tys. więcej pasażerów niż w 2019.

Wykonując 107 tys. 926 rejsów samoloty PLL LOT pokonały w 2024 roku 148 mln kilometrów, w powietrzu były przez 249 tysięcy godzin. Największą popularnością w ramach siatki krajowej cieszyły się połączenia do Krakowa, Wrocławia i Gdańska. W ramach połączeń krótkodystansowych najczęściej wybieranymi kierunkami były Londyn, Wilno i Bukareszt. Nowy Jork, Toronto i Chicago okazały się najpopularniejszymi połączeniami dalekodystansowymi.

W 2024 r. na pokładach narodowego przewoźnika pojawiły się kolejne polskie akcenty – metalowe sztućce od firmy Gerlach, dostępne w klasie LOT Economy na rejsach rozkładowych średniego i dalekiego zasięgu; nowe elementy umundurowania czerpiące inspirację ze sztuki młodopolskich artystów czy kosmetyczki zawierające wyroby polskich producentów. PLL LOT sfinalizowały również dwie duże inwestycje – budowę salonu biznesowego w Chicago oraz rozbudowę i remont LOT Business Lounge Polonez na lotnisku w Warszawie.

Jeśli chodzi o transport cargo, w 2024 r. PLL LOT zdobyły dwa kolejne prestiżowe certyfikaty. IATA - CEIV Fresh poświadcza najwyższe standardy w przewozie towarów łatwo psujących się, natomiast CEIV Lithium Batteries potwierdza najwyższe kompetencje w transporcie baterii litowo-jonowych lub ich podzespołów.

W ubiegłym tygodniu wiceminister infrastruktury Maciej Lasek powiedział PAP, że toczą się rozmowy ws. nowych samolotów dla LOT przeznaczonych na trasy regionalne. 27 listopada ub.r., na mocy odpowiedniego rozporządzenia, nadzór właścicielski nad PLL LOT oraz Polską Grupą Lotniczą (PGL) przejęło od MAP Ministerstwo Infrastruktury.

Polskie Linie Lotnicze LOT są 11. najstarszą linią lotniczą na świecie; działają od 1929 r. W ofercie LOT-u są bezpośrednie rejsy dalekodystansowe do portów w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Indiach, Japonii i Korei Południowej. Linie mają 15 samolotów szerokokadłubowych Boeing 787 Dreamliner, które obsługują połączenia dalekiego zasięgu. Przewoźnik obsługuje też bezpośrednie rejsy do wielu europejskich stolic.

Głównym akcjonariuszem PLL LOT jest Skarb Państwa, który ma 69,3 proc. udziałów w spółce. Drugim akcjonariuszem (30,7 proc.) jest Polska Grupa Lotnicza, należąca w 100 proc. do Skarbu Państwa.

Dołącz do dyskusji: LOT przewiózł ponad 10 mln pasażerów. Zysk blisko rekordu

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
byto
Za Tuska 1-szego Lot-u nie powinno już być! Uśmiechnij się!
0 0
odpowiedź