EasyJet: koniec lotów z Warszawy
easyJet, niskokosztowa linia lotnicza, ogłosiła, że w związku zesporem z władzami lotniska w Warszawie dotyczącym dwukrotnegowzrostu opłat lotniskowych wycofuje się z Portu Lotniczego im.Fryderyka Chopina z dniem 5 lipca 2009.
Władze lotniska w Warszawie jednostronnie, bez konsultacji zzainteresowanymi stronami, z dniem 28 marca 2009 dwukrotniezwiększyły opłaty lotniskowe - z 30 do 60 złotych. Jednocześniewzrosły także opłaty nawigacyjne i handlingowe, co w rezultacieprzyczyniło się do zwiększenia całkowitego kosztu o 34 zł wprzeliczeniu na jednego pasażera - podano w komunikacie.
- Europa jest pogrążona w recesji i lotniska m.in. w Krakowie iKatowicach dokładają wszelkich starań, aby zmniejszyć koszty, a tymsamym utrzymać ruch pasażerski. Takie działania są niezbędne dozabezpieczenia siatki połączeń z danego lotniska oraz miejsc pracy.Warszawskie lotnisko wydaje się działać dokładnie w odwrotnysposób, czego wyrazem jest dwukrotne zwiększenie opłatlotniskowych. Doprowadzi to znacznego spadku liczby pasażerów w tymroku - powiedział Oliver Aust, dyrektor komunikacjikorporacyjnej easyJet.
- Jeżeli podnosi się ceny w czasach recesji, należy liczyć się ztym, że klienci po prostu odejdą. W styczniu br. warszawskielotnisko zanotowało globalny spadek liczby pasażerów o ok. 18% (wujęciu rok do roku). Należy się zatem spodziewać, że wzrost opłatprzyniesie dalsze negatywne konsekwencje, w tym kolejne decyzje ozawieszeniu połączeń - dodał Aust.
- Ankieta przeprowadzona na zlecenie warszawskiego portulotniczego wykazała, że ponad połowa pasażerów nie jest gotowa, abyponieść dodatkową opłatę w wysokości 30 zł*. Zaproponowaliśmyproste rozwiązanie: obniżenie opłat lotniskowych na podobnychzasadach jak było to w przypadku innych lotnisk w Polsce w celuutrzymania tras i miejsc pracy. Niestety nasza propozycja niespotkała się z pozytywnym odzewem ze strony władz Portu Lotniczegoim. Fryderyka Chopina. Okazało się, że w tym wypadku ważniejszajest ochrona narodowego przewoźnika poprzez wyeliminowaniekonkurencji niż chęć utrzymania zatrudnienia na dotychczasowympoziomie oraz dotychczasowych połączeń z Warszawy. Konsekwencjeponiosą niestety polscy pasażerowie, którzy z jednej strony będąmieli ograniczony wybór, a z drugiej strony zostaną zmuszeni doponoszenia dodatkowych kosztów - skomentował Aust.
Pasażerowie, którzy wykupili już bilety napodróż w terminie późniejszym niż 5 lipca 2009 otrzymali informacjeod easyJet o alternatywnej ofercie połączeń lub zwrociepieniędzy.
easyJet, czwarta co do wielkości linia lotniczaw Europie, zainaugurowała loty z Warszawy w 2004 roku. W ubiegłymroku easyJet przewiózł do Warszawy 200 tys. pasażerów. easyJetutrzymuje również regularne połączenia z Krakowa do: Londynu (Lutoni Gatwick), Belfastu, Bristolu, Dortmundu, Edynburga, Liverpoolu iParyża. easyJet zatrudnia ponadto 160 osób w Call Center wPoznaniu.
* Badanie Ipsos przeprowadzone wśród pasażerów w listopadzie 2008r. na zlecenie Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawiewykazała, że 51% z nich nie jest gotowa ponosić żadnych dodatkowychkosztów ani też nie jest przygotowana na podwyżkę w wysokości 30zł.
Dołącz do dyskusji: