SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Dyr. kreatywny zarabia 24,5 tys. zł - raport o zarobkach w branży reklamowej (wideo)

Rosną płace w branży reklamowej. W ostatnim roku średnio o 9 proc. wzrosły pensje w agencjach reklamowych (najwięcej zarabiają dyr. kreatywni - przeciętnie 24,5 tys. zł ), a o 10 proc. w domach mediowych.

Jak wynika z "Badania płac" realizowanego od marca 2007 do marca 2008, które Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR zleciło Idea! Managment Consulting, w agencjach reklamowych najwięcej zarabiają dyrektorzy kreatywni - 24,5 tys. zł (brutto) miesięcznie i client service director - przeciętnie 21,6 tys. zł. Natomiast w domach mediowych najwięcej zarabiają osoby zajmujące się pozyskiwaniem nowego biznesu - 25,3 tys. zł, buying director - 21 tys. zł, planning director - 17 tys. oraz planning/buying director - 16,7 tys. zł.

Agencje reklamowe - Płaca całkowita miesięczna w PLN wg stanu na 1.3.2008

Nazwa
stanowiska
I kwartyl Mediana III kwartyl Średni udział premii w płacy całkowitej Odsetek
pracow.
otrzym.
premie
KREACJA
CREATIVE DIRECTOR 21500 24500 30764 18 11
EXECUTIVE CREATIVE DIRECTOR
17900
n/a
DEPUTY / ASSOCIATE CREATIVE DIRECTOR
14500
n/a
CREATIVE GROUP HEAD 10447 14250 16510 n/a
SENIOR COPYWRITER 10188 12000 14000 8 30
COPYWRITER 5728 7200 8525 5 26
JUNIOR COPYWRITER 3219 3725 4250 n/a
SENIOR ART. DIRECTOR 10229 12428 14540 9 20
ART. DIRECTOR 6000 7365 9000 6 28
JUNIOR ART. DIRECTOR 3125 4500 5169 n/a
GRAPHIC DESIGNER 4513 5333 6500 6 53
DTP OPERATOR 5171 5590 6463 5 46
DTP OPERATOR BTL 5525 6050 6563 n/a
SENIOR DTP OPERATOR 7000 7500 9375 8 44
DESIGN
MANAGER

7950
n/a
SENIOR GRAPHIC DESIGNER 6167 6724 7113 5 71
CLIENT SERVICES
CLIENT SERVICE DIRECTOR 16894 21667 25000 19 27
GROUP
ACCOUNT DIRECTOR
15000 16000 19550 14 25
ACCOUNT DIRECTOR 10550 12588 14367 8 38
ACCOUNT SUPERVISOR 7735 8725 9538 7 29
ACCOUNT MANAGER 5960 7000 8000 8 20
ACCOUNT MANAGER BTL 6750 7583 8063 n/a
ACCOUNT EXECUTIVE 3612 4460 5413 8 26
ACCOUNT EXECUTIVE BTL 3208 4417 4617 n/a
ACCOUNT ASSISTANT 2300 2900 3500 8 18
NEW BUSINESS
13500
n/a
PRODUKCJA
PRODUCTION DIRECTOR 8138 13833 16000 15 50
PRINT PRODUCTION MANGER 6950 7701 10150 6 19
BRODCAST PRODUCTION MANGER
12000
n/a
PRINT
PRODUCER
4000 4900 5975 6 37
BRODCAST PRODUCER 5350 8700 11125 n/a
ART BUYER 4742 5300 6508 4 36
PROOFREADER 3200 3538 3800 5 27
PR
PR DIRECTOR 6071 8260 15625 17 50
PR MANAGER 4713 6083 7163 8 38
PR EXECUTIVE 2500 2579 3666 n/a





Nazwa
stanowiska
Pierwszy kwartyl Mediana Trzeci kwartyl Średni udział premii w płacy całk. Odsetek prac.
otrzym.
premie
STRATEGIA
STRATEGIC DIRECTOR 15125 18777 23650 11 23
STRATEGIC PLANNER 5000 7100 9392 4 27
RESEARCHER (STRATEGIC DEPARTMENT) 3033 3600 4433 n/a
TRAFFIC
TRAFFIC MANAGER 3615 4972 6050 5 19
TRAFFIC
BILLER
3150 3828 5013 n/a
NEW MEDIA
TECHNICAL DIRECTOR 10000 10000 11625 n/a
SENIOR WEB DEVELOPER/ PROGRAMMER
6500
n/a
WEB DEVELOPER / PROGRAMMER 4123 5246 6871 n/a
JUNIOR WEB DEVELOPER/ PROGRAMMER 2588 2963 3313 n/a
FLASH DEVELOPER 4625 5000 6500 n/a
FINANSE
FINANCIAL DIRECTOR 17625 25250 27000 12 36
CHIEF ACCOUNTANT 10233 12018 13775 8 53
ACCOUNTANT 4000 4794 5557 9 39
JUNIOR ACCOUNTANT 2006 2409 3095 n/a
FINANCIAL CONTROLLER 7000 7800 10107 n/a
CASHIER
3300
n/a
INVOICING
CLERK
2850 3800 5033 n/a
SENIOR ACCOUNTANT 6198 7058 8045 7 29
IT
IT MANAGER 6754 8195 13247 n/a
IT SPECIALIST ADMINISTRATOR 4055 5375 6250 5 25
USER SUPPORT SPECIALIST (HELP DESK) 1578 2535 3525 n/a
ADMINISTRACJA I HR
ADMIN. AND PERSONNEL DIRECTOR
6850
n/a
OFFICE MANAGER 2990 4000 5500 5 36
TELEPHONIST / RECEPTIONIST 2001 2205 2617 6 25
SECRETARY/ ASSISTANT 2546 3425 4100 n/a
DRIVER 2428 2604 4231 n/a
HUMAN RESOURCES MANAGER 5277 7054 8375 n/a
HUMAN RESOURCES GENERALIST 4104 4667 5198 n/a




Domy Mediowe - Płaca całkowita miesięczna w PLN wg stanu na 1.3.2008

Nazwa stanowiska Pierwszy kwartyl Mediana Trzeci kwartyl Średni udział premii w płacy całkowitej Odsetek prac. otrzym. premie
PLANNING
PLANNING DIRECTOR 13750 17063 18750 n/a
GROUP HEAD 10729 15150 15333 10 100
MEDIA MANAGER 9033 9917 10625 6 71
MEDIA PLANNER 3923 4630 5864 11 44
JUNIOR MEDIA PLANNER 2552 3050 3612

BUYING
BUYING DIRECTOR 17935 21000 29168 13 67
HEAD OF BUYING 9500 11979 13115

SENIOR BUYER 7150 7400 7775

BUYER 2804 4150 4575

PLANNING / BUYING
MEDIA (PLANNING/ BUYING) DIRECTOR 16629 16592 18833 10 70
MEDIA (PLANNING/ BUYING) GROUP HEAD 11883 14250 15167 14 57
MEDIA (PLANNING/ BUYING) MANAGER 8850 10000 11173 14 58
SENIOR MEDIA PLANNER/BUYER 6413 7355 8029 8 65
MEDIA PLANNER/BUYER 5000 5646 6240 8 71
JUNIOR MEDIA PLANNER/BUYER 3075 3600 4000 6 33
RESEARCH
HEAD OF RESEARCH 8295 9933 12667 7 60
(MEDIA) RESEARCHER 3600 5392 6450 6 58
TRAINEE 2133 2500 2904 8 16
INNE
NEW BUSINESS
25333
10 60
PR MANAGER
8125


TRAFFIC MANAGER 4913 6250 6519

TRAFFIC BILLER 3000 3333 3679 6 33
FINANSE ADMINISTRACJA I HR
FINANCIAL DIRECTOR 23313 27216 31358 16 83
CHIEF ACCOUNTANT 8931 11625 15208 9 63
ACCOUNTANT 4077 4776 5438 5 67
JUNIOR ACCOUNTANT 3600 3900 4500

FINANCIAL CONTROLLER 7844 8938 11250

SENIOR ACCOUNTANT 5592 5992 6329 7 63
OFFICE MANAGER 3271 5576 7397 11 40
TELEPHONIST/ RECEPTIONIST 2200 2280 2467

SECRETARY/ ASSISTANT 2963 3500 4000 7 46
DRIVER
3600


HUMAN RESOURCES MANAGER 9622 11270 12583 8 83
IT
IT MANAGER 9039 11125 12938 10 67
IT SPECIALIST (administartor) 5501 7500 7892

PROGRAMMER 6183 8000 10500




Płacą coraz więcej
W porównaniu z okresem poprzednich 12 miesięcy nastąpił szybszy wzrost płac zarówno zasadniczych jak i całkowitych w agencjach reklamowych oraz osłabnięcie tempa wzrostu płac całkowitych w domach mediowych przy jednoczesnej dużej zwyżce tempa podwyżek płacy zasadniczej.

Obserwowane wskaźniki mogą potwierdzać, iż pracodawcy na rynku reklamy realizują działania nakierowane na utrzymanie pracowników.

Wzrosty wynagrodzeń
Dla stanowisk w agencjach reklamowych średni wzrost płacy zasadniczej wyniósł 9%, zaś płacy całkowitej 5%. Dla stanowisk w domach mediowych średni wzrost płacy zasadniczej wyniósł 10%, zaś płacy całkowitej 2%.

Spośród 85 stanowisk objętych badaniem, prawie 2/3 osiąga wartości średniej płacy rynkowej wyższe niż przed rokiem.

W przypadku agencji reklamowych tegoroczne badanie określa rynkowe poziomy płac dla 53 stanowisk. Porównując wartości median i średnich, obecnych wyników badań z ubiegłorocznymi, można stwierdzić ogólnie, iż dla 29 stanowisk wynagrodzenia wzrosły, na 13 pozostały na dotychczasowej wysokości a rynkowe poziomy płac dla 11 stanowisk spadły w porównaniu z rokiem ubiegłym.

W przypadku tych 11 stanowisk, gdzie średnia płaca spadła, nie należy jednak wiązać tego z ew. obniżaniem płac zatrudnionym pracownikom. Wpływ na obraz rynku może mieć zarówno zmieniona nieznacznie w porównaniu z rokiem ubiegłym grupa uczestników, jak i niższe wartości płac oferowane nowo zatrudnianym pracownikom.

Wysoka dynamika wzrostu płac charakteryzuje zarówno płace na niektórych stanowiskach typowych dla branży, ale również płace dla stanowisk we wspierających funkcjach, takich jak Finanse, IT oraz HR. Ten ostatni trend związany jest z narastającą konkurencją o wysoko wykwalifikowanych specjalistów pomiędzy firmami z różnych sektorów.

W przypadku domów mediowych, tegoroczne badanie określa rynkowe poziomy płac dla 32 wzorcowych stanowisk. Porównując aktualne wyniki badań z ubiegłorocznymi można stwierdzić, iż dla 21 stanowisk wynagrodzenia wzrosły, na 5 pozostały na dotychczasowej wysokości a rynkowe poziomy płac dla 6 stanowisk spadły w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Zatrudnienie
Wartość mediany liczby zatrudnionych w agencjach reklamowych spadła z 60 na 54 oznacza to iż agencje reklamowe z mniejszym zatrudnieniem na przestrzeni 2007 ograniczały zatrudnienie, rosło natomiast zatrudnienie w większych agencjach reklamowych (średnie zatrudnienie w agencjach wzrosło bowiem z 67 do 70 pracowników). Spośród badanych agencji reklamowych aż 2/3 planuje wzrost zatrudnienia pracowników etatowych w przeciągu najbliższych 12 miesięcy.

Wartość mediany liczby zatrudnionych dla domów mediowych wzrosła z 52 do 59 pracowników tj. o 13,5%, a średnia (z 53 na 64) - nawet o 20%. Na najbliższe 12 miesięcy zdecydowana większość badanych domów mediowych (85%) planuje dalszy wzrost zatrudnienia pracowników etatowych.

Stawki godzinowe
Badanie SAR obejmuje również oszacowanie wartości stawek cennikowych. Rozumiemy przez to pojęcie - stawkę cennikową dla danego stanowiska, prezentowaną klientom agencji reklamowej lub domu mediowego na etapie wyjściowym negocjacji kontraktu - jest to wartość za godzinę pracy wyrażona Netto (bez VAT) w PLN i fakturowana przez firmę - nie należy więc mylić tej wartości z płacą netto uzyskiwaną przez pracowników.

Zgodnie z wynikami badania średnio, stawki godzinowe spadły na przestrzeni ostatnich miesięcy o 2%, przy czym należy uwzględnić ew. wpływ zmiany próby firm objętych badaniem. Dla 20% stanowisk objętych badaniem stawki godzinowe wzrosły przy tym powyżej 10%, ale aż dla 48,3% stawki spadły w granicach do 10%.


Stawki godzinowe (wszystkie kwoty podane w PLN, za godzinę pracy) wg. stanu na 1.3.2008

Nazwa stanowiska Mediana Średnia
KREACJA (Agencje reklamowe)
EXECUTIVE CREATIVE DIRECTOR 375 358,3
CREATIVE DIRECTOR 375 461,4
DEPUTY/ ASSOCIATE CREATIVE DIRECTOR 420 395,7
CREATIVE GROUP HEAD 236,5 263,8
SENIOR COPYWRITER 280 303
COPYWRITER 200 244,5
JUNIOR COPYWRITER 150 167,8
SENIOR ART DIRECTOR 300 317,7
ART DIRECTOR 250 258,5
JUNIOR ART DIRECTOR 155 174,5
SENIOR DTP OPERATOR 192,5 193
DTP OPERATOR 155 163,2
SENIOR GRAPHIC DESIGNER 200 250
GRAPHIC DESIGNER 200 229,3
JUNIOR GRAPHIC DESIGNER 165 185
DESIGN MANAGER 300 316,7
CLIENT SERVICE (Agencje reklamowe)
CLIENT SERVICE DIRECTOR 350 438,7
GROUP ACCOUNT DIRECTOR 344 401,1
ACCOUNT DIRECTOR 310 345,9
ACCOUNT SUPERVISOR 245 261,1
ACCOUNT MANAGER 205 224
ACCOUNT EXECUTIVE 150 159,9
ACCOUNT ASSISTANT 130 134,2
MEDIA (Domy Mediowe)
PLANNING DIRECTOR 300 289,6
MEDIA (PLANNING/ BUYING) DIRECTOR 350 333,3
MEDIA (PLANNING/ BUYING) MANAGER 200 183,8
SENIOR MEDIA PLANNER/BUYER 150 140,1
MEDIA PLANNER/BUYER 140 124,1
JUNIOR MEDIA PLANNER/BUYER 80 65,4
STRATEGIA (Agencje reklamowe)
STRATEGIC DIRECTOR 380 445,4
STRATEGIC PLANNER 250 290,2
RESEARCHER (STRATEGIC DEP.) 150 202,6
TRAFFIC MANAGER 190 181,7
TRAFFIC BILLER 170 162,1
PR (Agencje reklamowe)
PR DIRECTOR 380 380
PR MANAGER 210 235
PR EXECUTIVE 145 164,2
Nazwa stanowiska Mediana Średnia
PRODUKCJA (Agencje reklamowe)
PRODUCTION DIRECTOR 300 316,7
PRINT PRODUCTION MANAGER 212 220,2
BROADCAST PRODUCTION MANAGER 230 240
PRINT PRODUCER 155 177,7
BROADCAST PRODUCER 192,5 210,8
ART BUYER 140 163,9
PRINT BUYER 180 176,7
PROOFREADER 125 130
NEW MEDIA (Agencje reklamowe)
TECHNICAL DIRECTOR 300 300
SENIOR WEB DEVELOPER/ PROGRAMMER 180 187
WEB DEVELOPER/ PROGRAMMER 155 157,5
JUNIOR WEB DEVELOPER/ PROGRAMMER 135 155
FLASH DEVELOPER 160 176
IT (Agencje reklamowe)
IT MANAGER 200 220
IT SPECIALIST (ADMINISTRATOR) 135 142,5
WEBSITE DEVELOPMENT (WEBMASTER) 170 178
PROGRAMMER 150 148,3

Krzysztof Gugała z Idea Management Consulting Partner o badaniu SAR dotyczącym zarobków w branży reklamowej 2007/2008.





Opis Badania
Głównym celem badania było określenie poziomu stawek godzinowych, które stosowane są w procesie oferowania przez uczestniczące w badaniu agencje reklamowe. Podane stawki godzinowe przyjęte dla poszczególnych stanowisk, mają pokrywać wszystkie koszty agencji związane z realizacją kontraktu oraz zakładaną marżę. W związku z tym stawki skalkulowane są przy założeniu, iż wynika z nich całość wynagrodzenia agencji przez klienta, czyli nie są już do nich dodawane później żadne prowizje czy inne opłaty.

Założenia metodologiczne:
W badaniu wzięło udział 26 agencji reklamowych oraz 13 domów mediowych. Ponadto, po raz pierwszy równolegle przeprowadzono badanie wynagrodzeń i stawek godzinowych dla agencji brand design. Na zlecenie SAR badanie przeprowadziła IDEA! Management Consulting - in partnership with Watson Wyatt.
Wszystkie zebrane stawki godzinowe dla poszczególnych stanowisk zostały uporządkowane w rankingu od najwyższej do najniższej. Następnie z tak przygotowanej listy stawek (próby) wybrano dla każdego stanowiska następujące dane charakteryzujące rynek.

Definicje i pojęcia
Badanie wynagrodzeń obejmuje analizę płac zasadniczych - są to wynagrodzenia gotówkowe, których wartość jest zagwarantowana i typowo w kolejnych miesiącach ma tę samą wartość. Może być wypłacana jako pensja, honoraria, wynagrodzenie w ramach prowadzonej przez współpracownika działalności gospodarczej

Badanie obejmuje analizę płac całkowitych - jest to suma wszystkich elementów płacy, które pracownik otrzymuje w gotówce. Obliczana jest jako suma płacy zasadniczej, gwarantowanej oraz wszystkich dodatkowych wypłat o zmiennej wartości: z tytułu premii, honorarium za konkretne projekty, prowizji czy nagrody. Do wartości płacy całkowitej nie są wliczane świadczenia (program medyczny, samochód służbowy). Żeby porównać płace całkowite w różnych firmach, wypłacających je z różną częstotliwością, zbierane są kwoty wypłat za ostatnie 12 miesięcy.

Wyniki badania poziomów wynagrodzeń prezentują m.in. wartości:
mediany (wartość płacy położonej w środku listy wszystkich indywidualnych płac dla danego stanowiska, uporządkowanych według ich wartości), pierwszego kwartyla (wartość płacy, dla której 25% zebranych danych osiąga niższą wartość) trzeciego kwartyla (wartość płacy, dla której 25% zebranych danych osiąga wyższą wartość).

Dane zawarte pomiędzy pierwszym i trzecim kwartylem reprezentują główny nurt praktyki rynkowej.

Wartości 1 i 3 kwartyla podawane są w przypadku zebrania co najmniej 7 danych o konkretnych wynagrodzeniach osób z co najmniej 3 firm. Jeśli zebrano 3 do 6 danych, podane są tylko wartości mediany.

Dołącz do dyskusji: Dyr. kreatywny zarabia 24,5 tys. zł - raport o zarobkach w branży reklamowej (wideo)

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl