SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Discovery Polska przy wzroście wpływów miało stratę. Nadawca Metro z 11 mln zł straty wyceniony na zero

Firma Discovery Polska w ub.r. osiągnęła wzrost przychodów o 18,3 proc. do 113,97 mln zł, a jej wynik netto poszedł w dół z 5,3 mln zł zysku do 7,92 mln zł straty. Przesądziło o tym obniżenie z 33 mln zł do zera posiadanych udziałów Green Content, nadawcy kanału Metro. Green Content miał 10,23 mln zł wpływów, 22,02 mln zł kosztów operacyjnych i 10,99 mln zł straty netto.

Katarzyna Kieli Katarzyna Kieli

Na przychody Discovery Polska w ub.r. złożyło się przede wszystkim 108,22 mln zł rozliczeń międzynarodowych w ramach koncernu Discovery (we wszystkich grafikach w tekście kwoty są w tys. zł). Ponadto spółka miała 664 tys. zł wpływów reklamowych i 5,09 mln zł innych przychodów sprzedażowych.

Wpływy Discovery Polska od innych spółek z koncernu Discovery zwiększyły się rok do roku z 67,31 do 113,31 mln zł, głównie dzięki wzrostowi pozostałych przychodów od Discovery Communications Europe z 75,02 do 82,28 mln zł. Natomiast koszty na rzecz tej firmy skurczyły się z 96,88 do 1,28 mln zł.

- Główny przedmiot działalności spółki stanowiło świadczenie usług korporacyjnych w ramach GBS (Global Business Services) oraz COE (Center of Excellence) dla Grupy Discovery w regionie EMEA. Usługi korporacyjne obejmują następujące obszary: usługi wsparcia w ramach rachunkowości zarządczej, rachunkowości finansowej, kadr, płac, wsparcia IT - opisano w sprawozdaniu Discovery Polska.

Przybyło 86 pracowników

Koszty operacyjne Discovery Polska zwiększyły się o 5,8 proc. - z 86,56 do 91,57 mln zł. Wydatki na usługi obce zmalały z 33,26 do 13,06 mln zł, natomiast na wynagrodzenia zwiększyły się z 38,2 do 52,3 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze zmniejszyły się z 8,36 do 7,81 mln zł.

W ub.r. w firmie było 231 pracowników etatowych, wobec 145 rok wcześniej. Zarobki trzyosobowego zarządu zwiększyły się rok do roku z 10,2 do 12,96 mln zł.

Koszty zużycia materiałów i energii poszły w górę z 667 tys. zł do 7,48 mln zł, a pozostałe wydatki rodzajowe - z 2,66 do 5,01 mln zł. Nakłady firmy na niefinansowe aktywa trwałe w ub.r. wyniosły 3,95 mln zł.

Na początku 2018 roku Discovery przejęło poprzedniego właściciela Grupy TVN, w efekcie Discovery Polska i TVN połączyły się operacyjnie, utworzono m.in. wspólny zespół zarządzający na czele z Katarzyną Kieli, prezes Discovery Polska.

8,8 mln dywidend z zagranicy, wartość nadawcy Metro zmniejszona do zera

Do Discovery Polska należą trzy spółki zależne: Green Content nadająca dostępny naziemnie kanał Metro oraz Discovery Romania i Discovery Hungary. Dwie ostatnie zapewniły firmie większość przychodów finansowych, złożyły się na nie przede wszystkim 5,58 mln zł dywidendy od Discovery Romania i 3,22 mln zł od Discovery Hungary.

Green Content zostało przejęte przez Discovery Polska ponad trzy lata temu od Agory. Najpierw pod koniec 2016 roku za 48,9 proc. udziałów nadawcy Metra Discovery zapłaciło 14 mln zł, a latem 2017 roku za 19 mln zł przejęło pozostałe 51,1 proc.

Na koniec ub.r. Discovery Polska zdecydowało się przeprowadził test na utratę wartości Green Content, uzasadniło to spadkiem wpływów spółki w ub.r. (o szczegółach poniżej) i pogorszeniem prognoz jej wyników na lata 2020-2024.

Test został zrealizowany metodą zdyskontowanych przepływów pieniężnych (DCF). - Pozostałe założenia testu przeprowadzonego na dzień 31 grudnia 2019 r. to: średnioważony koszt kapitału na poziomie 11,5 proc., stopa wzrostu po okresie projekcji równa 1,5 proc. - zaznaczono.

W efekcie testu wartość udziałów Green Content obniżono z 33 mln zł do zera. Mocno wpłynęło to na koszty finansowe Discovery Polska, które poszły w górę 80 tys. zł do 33,71 mln zł.

Te koszty zaciążyły na wynikach rentowności firmy. O ile zysk sprzedażowy wzrósł z 9,78 do 22,4 mln zł, a zysk operacyjny - z 1,95 do 22,31 mln zł, o tyle wynik brutto poszedł w dół z 6,36 mln zł zysku do 2,25 mln zł straty, a wynik netto - z 5,3 mln zł zysku do 7,92 mln zł straty.

W połowie października w KRS zarejestrowano podwyżkę kapitału Discovery Polska podwyższono z kwoty 49,5 tys. zł do 46,05 mln zł w zamian za wkład pieniężny. Docelowo te środki przeznaczono na dokapitalizowanie Green Content.

Green Content z 10,2 mln zł wpływów i 11 mln zł straty

W ub.r. przychody sprzedażowe Green Content wyniosły 10,23 mln zł, co wobec 10,31 mln zł rok wcześniej oznacza spadek o 0,9 proc. Spółka w sprawozdaniu uzasadnia, że wynika to z przejęcia sprzedaży czasu reklamowego stacji Metro przez TVN Media. - Przychody rozpoznawane w rachunku zysków i strat reprezentują prowizję otrzymaną od agenta po realizacji świadczenia - zaznaczono.

W ub.r. na wpływy Green Content złożyło się przede wszystkim 9,71 mln zł od TVN Media i 1,83 mln zł od Scripps International, poprzedniego właściciela Grupy TVN.

Według danych Nielsen Audience Measurement w ub.r. Metro miało 0,361 proc. udziału w rynku słuchalności, po wzroście o 8,08 proc. rok do roku. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rynek-telewizyjny-2019-polsat-liderem-wyniki-tv-trwam

Wydatki zmalały o 11 proc.

Koszty operacyjne Green Content mimo spadku nadal były ponad dwukrotnie wyższe od wpływów sprzedażowych. Rok do roku zmniejszyły się o 10,9 proc., z 24,72 do 22,02 mln zł.

Nakłady na usługi obce poszły w górę z 13,7 do 18,36 mln zł, a na amortyzację zmalały z 6,57 do 3,28 mln zł, a pozostałe koszty rodzajowe - z 4,44 mln zł do zera.

Wydatki wobec TVN Media zwiększyły się z 1,84 do 8,74 mln zł, a wobec Discovery Communications Europe - z 543,9 tys. zł do 2,3 mln zł.

Dzięki dokapitalizowaniu kapitał znów na plusie

Ujemne wyniki rentowności Green Content zmalały: strata operacyjna z 14,61 do 10,81 mln zł, a strata brutto i netto - z 14,64 do 10,99 mln zł.

Łączne straty spółki do 2018 roku wyniosły 35,37 mln zł. Jej kapitał podstawowy wynosi 308 tys. zł, a kapitał zapasowy - 19,79 mln zł. W konsekwencji zeszłorocznej straty ujemny kapitał własny pogłębił się z -15,27 do -26,26 mln zł.

Dzięki 46 mln zł z dokapitalizowania przez Discovery Polska od niedawna Green Content znów ma dodatni kapitał własny.

Ile zarobiły inne spółki Grupy TVN Discovery Polska

W ub.r. TVN osiągnął wzrost skonsolidowanych przychodów sprzedażowych o 5 proc. do 2,07 mld zł oraz wyniku netto ze 157,71 mln zł straty do 540,57 mln zł zysku. Firma zatrudnia 1,6 tys. osób, zwiększyła wydatki na wynagrodzenia, marketing i badania.

TVN Media w ub.r. zanotowało wzrost przychodów brokerskich o 10,5 proc. do 265,89 mln zł oraz wyniku netto z 623,7 mln zł straty do 184,06 mln zł zysku. Spółka zatrudniała 312 osób, przy przeniesieniu do TVN jej aktywa wyceniono na 1,94 mld zł.

Natomiast należąca do TVN spółka Stavka, nadawca kanału TTV, w ub.r. osiągnęła wzrost przychodów o 15,1 proc. do 107,39 mln zł, a przy spadku kosztów operacyjnych o 29,1 proc. do 48,45 mln zł jej zysk netto poszedł w górę z 16,19 do 43,56 mln zł.

Jesienią br. nastąpiły zmiany w zespole zarządzającym Grupy TVN Discovery Polska. Na początku września poinformowano, że z TVN rozstaje się prezes Piotr Korycki, a jego obowiązki przejmie Katarzyna Kieli. Uzasadniono, że to część globalnych zmian organizacyjnych w Discovery, a w ramach których z firmy odejdzie kilku szefów dotychczasowych regionów.

Z kolei z końcem października z zespołu zarządzającego odeszli Maciej Maciejowski (nadzorował obszar internetowy) i Tomasz Marszałł (odpowiadał za marketing).

Dołącz do dyskusji: Discovery Polska przy wzroście wpływów miało stratę. Nadawca Metro z 11 mln zł straty wyceniony na zero

14 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Dno ludzkie
Co 1p minut blok reklamowy nie wchodzę
odpowiedź
User
Gambi
To typowe zero.
odpowiedź
User
seba
szykują się ostre cięcia na wiosnę?
odpowiedź