Coca-Cola najsilniej reklamowanym napojem gazowanym, Hellena z największym wzrostem
Przez pierwsze pięć miesięcy br. producenci napojów gazowanych wydali na reklamy blisko jedną piątą więcej niż rok wcześniej. Najmocniej reklamowaną marką jest niezmiennie Coca-Cola, mimo że jej właściciel obniżył wydatki. Największy wzrost nakładów na promocję zanotowała Hellena produkowana przez Colian.
W okresie od stycznia do maja br. producenci napojów gazowanych wydali na reklamę w tradycyjnych mediach 110,8 mln zł, czyli 19,2 proc. więcej niż w tym samym czasie 2015 roku - wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl (dane cennikowe netto, bez rabatów).
Najwięcej przeznaczyli na reklamy w telewizji (72,5 mln zł), zwiększając obecność na szklanym ekranie o 17,7 proc. w skali roku. Więcej wydali też w kinach (wzrost o 34,9 proc.,do 26,5 mln zł), na outdoorze (o 20,6 proc., do 6,1 mln zł) i w radiu (o 39,9 proc., do 1,02 mln zł).
Znacząco zredukowali nakłady na reklamę w magazynach - o 22,6 proc., do 4,5 mln zł. W tym roku nie wydawali nic w dziennikach.
Cennikowe wydatki reklamowe producentów napojów gazowanych na poszczególne media (dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-V 2015 |
I-V 2016 |
zmiana proc. |
Telewizja |
61 627 759 zł |
72 524 674 zł |
17,7 |
Kina |
19 669 584 zł |
26 526 201 zł |
34,9 |
Outdoor |
5 086 445 zł |
6 132 178 zł |
20,6 |
Magazyny |
5 753 849 zł |
4 454 896 zł |
-22,6 |
Radio |
731 406 zł |
1 023 062 zł |
39,9 |
Indoor |
|
95 200 zł |
- |
Razem |
92 923 901 zł |
110 797 369 zł |
19,2 |
Najwięcej na reklamę w mediach tradycyjnych przeznaczył koncern Coca-Cola Poland Services 64,4 mln zł. Było to 2 proc. mniej niż rok wcześniej. Prawdopodobnie część inwestycji marketer przeniósł na czerwiec i lipiec w związku z Euro 2016, którego jest sponsorem.
Drugim największym pod względem wydatków na reklamę producentem napojów gazowanych jest firma Pepsi-Cola General Bottlers Polska, która w tym roku zwiększyła wydatki na marketingowe wsparcie o 50,9 proc., do 35,3 mln zł. Trzecie miejsce na reklamowym podium przypadło firmie Colian z wydatkami w wysokości 7,4 mln zł - wyższymi o 93,9 proc. w porównaniu z rokiem ub.
Do czołówki największych reklamodawców branży napojów gazowanych trafiły też firmy Orangina Schweppes Polska (2,1 mln zł) oraz Zbyszko Company (1,5 mln zł).
Najwięksi reklamodawcy wśród producentów napojów gazowanych |
|||
(bez autopromocji, dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-V 2015 |
I-V 2016 |
zmiana proc. |
COCA-COLA POLAND SERVICES |
65 674 002 zł |
64 358 248 zł |
-2 |
PEPSI-COLA GENERAL BOTTLERS POLAND |
23 395 857 zł |
35 293 232 zł |
50,9 |
COLIAN |
3 837 148 zł |
7 441 238 zł |
93.9 |
ORANGINA SCHWEPPES POLSKA |
|
2 126 960 zł |
- |
ZBYSZKO COMPANY |
|
1 483 375 zł |
- |
Razem |
92 923 901 zł |
110 797 369 zł |
19,2 |
W omawianym okresie najsilniej promowaną marką napoju gazowanego była Coca-Cola. Jej reklamy warte były w tym czasie 61,1 mln zł (18,6 proc. więcej niż rok wcześniej).
Ponad dwa razy mniej kosztowały reklamy głównego konkurenta lidera, czyli marki Pepsi - 28,1 mln zł (wzrost o 20,3 proc.). W maju rozpoczęła się globalna kampania tego napoju obejmująca emisję stu pięciosekundowych reklam z emotikonami.
Trzecią pod względem wydatków reklamowych marką napojów gazowanych była w tym roku oranżada Hellena. Firma Colian, przeznaczyła na jej wsparcie 7,4 mln zł, czyli 93,9 proc. więcej niż w ub.r.
Wiosną Hellena była promowana w ramach lokowania produktu w wybranych programach telewizyjnych, m.in. w talk show „Kuba Wojewódzki”. Obecnie trwa jej kampania reklamowa z udziałem Wojewódzkiego.
Reklamy Mirindy (Pepsi-Cola) kosztowały 7,1 mln zł, a Fanty (Coca-Cola Poland Services) - 3,3 mln zł. Ta ostatnia marka obecnie jest promowana akcją pod hasłem „Wkręć się do zabawy” - w reklamach można zobaczyć nowe butelki napoju.
Najmocniej reklamowe marki napojów gazowanych |
|||
(bez autopromocji, dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-V 2015 |
I-V 2016 |
zmiana proc. |
COCA-COLA |
51 484 919 zł |
61 067 879 zł |
18,6 |
PEPSI |
23 395 857 zł |
28 146 734 zł |
20,3 |
HELLENA |
3 837 148 zł |
7 441 238 zł |
93,9 |
MIRINDA |
|
7 146 498 zł |
- |
FANTA |
4 202 704 zł |
3 267 369 zł |
-22,3 |
Razem |
92 923 901 zł |
110 797 369 zł |
19,2 |
Dołącz do dyskusji: Coca-Cola najsilniej reklamowanym napojem gazowanym, Hellena z największym wzrostem