SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

ChatGPT w handlu. Jedni testują, drudzy stawiają na własne rozwiązania

Najgorętsza nowinka technologiczna ostatnich miesięcy, ChatGPT, budzi ciekawość w wielu branżach. W Polsce rozwiązaniem interesują się już duzi gracze na rynku handlu detalicznego. Żabka zapowiada, że będzie wykorzystywać aplikację w swoich działaniach. Biedronka z kolei od kilku lat rozwija własne narzędzia do zautomatyzowanej komunikacji z klientami czy pracownikami. Co na to konkurencja?

Chatbot Biedronki, mateiały prasoweChatbot Biedronki, mateiały prasowe

Oparty na sztucznej inteligencji chatbot ChatGPT błyskawicznie zdobywa popularność. Aplikacja powstała w końcówce listopada ubiegłego roku rośnie w dużo szybszym tempie niż w swoich początkach choćby platformy społecznościowe, takie jak TikTok, Snapchat czy Instagram - wskazuje analitycy banku inwestycyjnego UBS. Liczba użytkowników aplikacji w styczniu przekroczyła już 100 milionów użytkowników, a dziennie odwiedza ją 13 mln osób - szacuje UBS.

Potencjał ChatGPT dostrzegają kolejne branże - medialna (BuzzFeed), social mediowa (Snapchat), a nawet medyczna. Oprogramowanie AI było w stanie uzyskać pozytywne wyniki amerykańskiego egzaminu medycznego, co w przypadku człowieka zwykle wymaga wielu lat szkolenia - informowało niedawno pismo „PLOSDigital Health“.

ChatGPT w handlu detalicznym. Żabka testuje

Pod koniec lutego do mediów trafiła informacja, że sieć Żabka analizuje i testuje już chatbota ChatGPT.

- Właśnie trwa integracja czatu GPT z naszymi wewnętrznymi systemami. By narzędzie to móc udostępnić naszym klientom, musimy być jednak pewni, że baza wiedzy, z której korzysta chat jest sprawdzona, a przekazywane za jego pośrednictwem informacje są wiarygodne - informuje portal Wirtualnemedia.pl biuro prasowe Żabki.

Sieć sklepów już wprowadziła rozwiązania korzystające z funkcjonalności chatbotów.

- Nowoczesne technologie już dziś pomagają nam np. w zarządzaniu sklepami - w tym celu stworzyliśmy dla naszych franczyzobiorców aplikację Cyberstore, a w niej pojawił się chatbot Franek, którego zadaniem jest pomoc w rozwiązywaniu różnego rodzaju problemów, z jakimi na co dzień zmagają się prowadzący sklepy franczyzobiorcy - przekazało nam biuro prasowe sieci.

Zapytaliśmy też inne sieci handlowe, czy planują w najbliższym czasie skorzystać z rozwiązań oferowanych przez ChatGPT.

- ChatGPT to interesujące narzędzie. W tym momencie nie wdrażamy go jednak ani w obszarze komunikacji zewnętrznej, ani wewnętrznej - przekazała Aleksandra Robaszkiewicz head of corporate communications and CSR, Lidl Polska.

- Wnikliwie śledzimy trendy w kwestii dostępnych narzędzi komunikacyjnych oraz badamy poziom satysfakcji i doświadczeń klienta w różnych kanałach komunikacji. Narzędzie ChatGPT zyskuje na popularności, jednak na obecną chwilę nie widzimy potrzeby jego wdrożenia w naszej firmie - odpowiada Anna Lisek, specjalista ds. obsługi klienta w dz. zarządzania relacjami z klientami w Carrefour Polska.

Z kolei Biedronka wskazała, że swojego chatbota wykorzystuje do komunikacji z klientami na Messengerze od 2021 roku. Jest. W aplikacji WhatsApp biedronkowy chatbot dostępny jest natomiast od ubiegłego roku.

- Nowoczesne rozwiązania stosowane są również wewnątrz firmy. Pracownicy sieci Biedronka mogą korzystać już od sierpnia 2019 r. z wewnętrznego chatbota, który pomaga im w uzyskaniu odpowiedzi na pytania dotyczące m.in. oferty wsparcia i programów benefitowych. Biedronka była jedną z pierwszych polskich firm, która uruchomiła podobne rozwiązanie. To funkcjonalność działa w oparciu autorską platformę ACMS (eng. Automated Communication Management System) - informuje Jakub Mazur, mł. menedżer ds. komunikacji korporacyjnej w sieci Biedronka.

Chatbot pracowniczy Biedronki

Jak działa ChatGPT

ChatGPT to nowy system sztucznej inteligencji (AI), znany jako duży model językowy (po angielskiu - Logic Learning Machine, LLM).

Został zaprojektowany do generowania tekstów podobnych do pisanych przez człowieka poprzez przewidywanie nadchodzących sekwencji słów. W przeciwieństwie do większości chatbotów, ChatGPT nie przeszukuje Internetu. Teksty generuje, wykorzystując relacje między słowami przewidywane przez wewnętrzne procesy.

Jak wykazały badania, ChatGPT może uzyskać wynik równy lub zbliżony do około 60-proc. progu wymaganego do uzyskania licencji medycznej w Stanach Zjednoczonych (USMLE), z odpowiedziami, które mają spójny, wewnętrzny sens.

W połowie marca firma OpenAI, do której należy ChatGPT, przedstawiła najnowszą wersję swojego modelu sztucznej inteligencji, GPT-4. Model językowy ma być m.in. zdolny do zdania egzaminu prawniczego z bardzo dobrym wynikiem i udzielać bardziej poprawnych odpowiedzi niż jego poprzednie wersje, takie jak GPT-3 i ChatGPT.

W porównaniu do poprzedników, GPT-3 i ChatGPT opartym na modelu GPT-3.5, nowy system ma udzielać bardziej poprawnych, zniuansowanych i kreatywnych odpowiedzi. Ma też odpowiadać zarówno na tekstowe, jak i obrazowe zapytania oraz być dostępny w różnych językach, w tym polskim.

Dołącz do dyskusji: ChatGPT w handlu. Jedni testują, drudzy stawiają na własne rozwiązania

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ulkiks
Biedronka niech poprawi przejrzystość swojej aplikacji i danych na stronie, bo było dobrze, a po zmianach IMHO jest tragicznie.
odpowiedź
User
jaka
Znaczy się chciwi menadżerowie żabki i biedronki odgradzają się od ludzi coraz wyższym murem; bo feudalizm dla żywych pracowników już wprowadzili.
Dziękujemy za info. Wykorzystamy je przy codziennych zakupach.
odpowiedź