Meta sama nie ogarnia, więc CERT pokazuje im, jak walczyć ze scamem na Facebooku
Działający przy NASK zespół CERT Polska przesłał właścicielowi Facebooka listę potrzebnych działań do poprawy bezpieczeństwa użytkowników. W wytycznych są m.in. rozbudowa zespołu polskojęzycznych moderatorów, skrócenie czasu reakcji na zgłoszenia czy wykorzystanie Listy Ostrzeżeń CERT Polska.
W tym tygodniu na łamach Wirtualnemedia.pl opisywaliśmy skandaliczną praktykę Mety, która za spam zasługujący na usunięcie uznała treść edukacyjną ekspertów CERT Polska. Usunięty post linkował do analizy „Oszustwa reklamowe na dużych platformach internetowych” , która w kompleksowy sposób pokazywała, jak przestępcy wykorzystują serwisy społecznościowe do okradania Polaków.
W odpowiedzi CERT Polska wydało oświadczenie, w którym kategorycznie sprzeciwia się takim działaniom Mety. Choć finalnie post przywrócono, to stanowisko CERT Polska nie uległo zmianie. Bo problem oszustw na platformie społecznościowej nie zniknął, a przestępcy z ogromną łatwością mogą okradać użytkowników Facebooka.
Co powinna zrobić Meta, by wykurzyć oszustów z Facebooka?
„W konsekwencji ostatnich zdarzeń oraz analizy działań oszustów na platformach społecznościowych specjaliści z CERT Polska przygotowali i wysłali 4 grudnia do firmy Meta pakiet wytycznych. Ich wprowadzenie pozwoli znacząco podnieść bezpieczeństwo Polaków, korzystających z serwisów społecznościowych tej firmy” – oświadcza CERT Polska.
Wytyczne obejmują m.in. usprawnienie wykrywania szkodliwych treści w języku polskim i rozbudowanie zespołu polskojęzycznych moderatorów, co przełoży się na czas reakcji na zgłoszenia. Wśród wskazówek znalazła się także integracja Listy Ostrzeżeń przed niebezpiecznymi stronami z systemami filtrującymi Meta. Ekspertom zależy też na działaniach, które podniosą transparentność biblioteki reklam.
CZYTAJ TEŻ: Szef InPostu wzywa celebrytów do walki sądowej z Facebookiem. Chodzi o fake'owe reklamy
Regularnie, na przykładach, CERT Polska pokazuje, jakie narzędzia i techniki wykorzystują przestępcy do swoich działań. Projekty edukacyjne, ostrzeżenia czy eksperckie analizy nie będą jednak w pełni skuteczne bez odpowiedzialnej i zdecydowanej postawy z drugiej strony.
- Polacy, którzy korzystają z platform, obdarzają je zaufaniem, dlatego mamy prawo oczekiwać od ich władz i administratorów, że to zaufanie nie będzie wykorzystywane w niewłaściwy sposób. Żeby tak się stało, potrzebujemy proaktywnej postawy u naszych partnerów – podkreśla Marcin Dudek, kierujący w NASK zespołem CERT Polska.
Dołącz do dyskusji: Meta sama nie ogarnia, więc CERT pokazuje im, jak walczyć ze scamem na Facebooku