Branża interaktywna o nowej stronie głównej Wirtualnej Polski
Wirtualna Polska uruchomiła w zeszłym tygodniu wersję beta swojej nowej strony głównej. O jej ocenę poprosiliśmy przedstawicieli agencji interaktywnych m.in. GoldenSubmarine, Hypermedia, Digital One, Netizens, Komitywa.com i Zjednoczenie.com.
beta.wp.pl
Bartłomiej Pawluk, Prezes Zarządu Zjednoczenie.com
Nowy design strony WP.PL (wersja klasyczna) został utrzymany w charakterze wersji poprzedniej. Tak naprawdę zmienił się układ poszczególnych elementów oraz ich rozmiar. Poprzez przystosowanie szerokości pod rozdzielczość 1024, wygospodarowano więcej miejsca na treści portalu. Na pewno na zainteresowanie zasługuje fakt wprowadzenia profilowania.
Układ oraz rozmieszczenie poszczególnych elementów są teraz bardziej funkcjonalne, ale oprócz w.w. modyfikacji, rewolucyjnych zmian nie widać.
PLUSY:
- Lista serwisów - lepsza lokalizacja w odniesieniu do wersji
poprzedniej, umożliwia dostęp do wszystkich najważniejszych
serwisów bez dodatkowego szukania, chociaż zdaje się, że
paradoksalnie jest tam mniej serwisów niż poprzednio..
- Duże zdjęcia w boksie flashowym - nareszcie
- Poczta, Czat, Blogi ... - obecne położenie zdecydowanie bardziej
funkcjonalne, w poprzedniej wersji użytkownik gubił się podczas
odnajdywania interesujących go działów, które najczęściej
znajdowały się pod bannerem reklamowym, co w ogóle utrudniało ich
odnalezienie.
- Profilowanie/personalizacja - chyba mało kto z tego korzysta, ale
plusem jest danie użytkownikowi poczucia, że ma możliwość ułożenia
serwisu po swojemu.
- Dostosowanie do wyższej rozdzielczości - dostosowanie do obecnych
standardów, dzięki czemu jest więcej miejsca do
zagospodarowania.
- Zachowanie kolorystyki i głównych elementów graficznych - czasem
nie warto zmieniać tego, co wcześniej było dobre
MINUSY
-Boksy pod listą kategorii - zdecydowanie nietrafionym pomysłem
jest automatyczne rozwijanie - wprowadza to chaos, a pod boksami
znajduje się sporo niewykorzystanego miejsca.
-Temat dnia, polecamy - stronicowanie jest niepotrzebnie ukryte i
niezbyt spójne graficznie zresztą strony.
-Profilowanie - efekty graficzne są mimo wszystko dość ubogie
-Pogoda - boks zajmuje sporą powierzchnię w bardzo eksponowanym
miejscu - nie wiem, czy prognoza jest aż tak ważna..
-Czas wprowadzenia zmian - duże opóźnienie w stosunku do
konkurencji, zdecydowanie osłabia efekt całościowy.
Moim zdaniem, przeprowadzone zmiany wpłynęły przede wszystkim na
poprawę funkcjonalności. Na pewno udoskonalono rozmieszczenie
kluczowych elementów, zachowując stonowane elementy
graficzne.
Największym minusem jest w moim odczuciu opóźnienie względem
konkurencji. Mimo wszystko wprowadzone zmiany są krokiem do przodu,
choć na razie trudno też w pełni ocenić stronę, bo póki co nie są
tam emitowane reklamy.
Grzegorz Krzemień, wiceprezes GoldenSubmarine
Wiele musi się, zmienić, żeby nie zmieniło się nic. Co w przypadku portalu takiego jak WP jest dobrym pomysłem, bo ludzie nie muszą "uczyć się" od nowa jego obsługi. Myślę, że głównym motorem do zmian było dostrzeżenie, że rozdzielczość 800x600 jest już bardzo rzadko używana, co też dostrzegła wcześniej konkurencja projektując nowy wygląd swoich portali. W głównej mierze uporządkowano położenie elementów i wykorzystano rozszerzenie rozdzielczości do 1024x768 do dodania kolumny ze "skrótami". Dzięki ikonkom widać inspiracje zaczerpnięte z yahoo.com. Z tym, że Yahoo.com mieści się na jednym ekranie bez przewijania. Czego już nie można powiedzieć o WP.
Plusy wersji beta to: nowa wersja jest rozwinięciem obecnego wyglądu portalu, projekt graficzny uwzględnia większą rozdzielczość, przesuniecie okna wyszukiwarki w miejsce, które wskazało Google jako "standard" usadowienia wyszukiwarki, przesuniecie ikonek do głównych funkcjonalności do nagłówka (góry strony), ciekawsza prezentacja głównych tematów w postaci zajawek z dużym zdjęciem.
Minusy to: zbyt duże upakowanie, za dużo wszystkiego i w dodatku jest to ściśnięte, projektowi brak wizualnej lekkości, personalizacja pozwalająca na wybór profilu informacji i koloru (myślę jednak, że lepszym i pewnie prostszym w wykonaniu jest pomysł na personalizacje wykorzystany w gazeta.pl, gdzie można samemu dokonywać wyboru kolejności tematów wiadomości), mało przewidywalny moduł z automatycznie zmieniająca się zawartością w lewej kolumnie wprowadzający zamieszanie.
Obecna strona główna WP nie ma złego dizajnu. Zmiana jest rozwinięciem obecnego projektu, w której widać inspiracje dizajnem serwisów społecznościowych. Całość sprawa dobre wrażenie, choć jeżeli miałbym wskazać lidera pod względem przemyślanego dizajnu to będzie to w Polsce gazeta.pl.
Jarosław Rzepecki, architekt informacji w Hypermedia
Pierwsze wrażenie nowej bety WP nie jest zbyt korzystne. To, co od razu rzuca się w oczy to zbyt duże zagęszczenie elementów na stronie, która jest zalana linkami i ma za mało wolnej przestrzeni między wierszami. Wygląd belek z tytułami boksów pozostawia wiele do życzenia. Poprzednia wersja WP sprawia lepsze wrażenie, jest lżejsza". Pozytywna zmiana to usuniecie opcji "Dostosuj", ale kontrpropozycja w postaci "Profilowania" tj. wyboru zakresu treści i kolorystyki ma pewne niedoskonałości. Pomysł zdecydowanie ciekawy, ale wymaga dopracowania funkcjonalnego.
Minusem jest brak świeżości w nowym projekcie. Nie widać, by WP się rozwijało. Nie wykorzystano ciekawych nowych pomysłów z zagranicy, ani nie zaproponowano też czegoś autorskiego. Strona jest dostosowana do szerokości ekranu 1024, dzięki temu stała się krótsza i łatwiejsza do ogarnięcia.
Podstawową różnica między stronami głównymi polskich portali, a zachodnich jest pierwsze wrażenie. Rodzime są załadowane treścią, często mają zbyt gęsto poumieszczane elementy. Na zachód od Odry jest więcej światła. Treści umieszczane na stronach głównych są poddawane bardziej surowej selekcji, a przez to jest ich mniej. Użytkownik nie jest tam przytłaczany milionem głosów "kliknij tutaj".
Eryk Orłowski, dyrektor zarządzający Komitywa.com
Na początek spróbujmy odłożyć na bok problemy techniczne z działaniem niektórych mechanizmów, na co narzeka część użytkowników bety WP.
Zapomnijmy na moment o frontalnym ataku ikonek i nagłówków sekcji na oczy użytkownika. Wyobraźmy sobie, że wypunktowane listy oczyszczono z wypunktowania, że wyświetlanie pogody akurat dla Trójmiasta jest równie dobre jak dla każdego innego miejsca. Ton wypowiedzi uczestników projektu sugeruje, że są gotowi słuchać uważnie głosu zwykłych użytkowników i ekspertów z branży, a wymienione powody do narzekania nie powinny wpływać na ocenę możliwości nowego układu.
Przyjrzyjmy się beta wersji WP jeszcze raz. Wydaje się, że autorzy koncepcji nowej strony głównej mieli ambicję skonsumować możliwie najwięcej z ruchu docierającego do serwisu ze strony głównej, bez kierowania do poszczególnych kanałów tematycznych. Jednocześnie, aby ułatwić wyszukiwanie konkretnych kategorii informacji, podciągnięto ważność nawigacji kierującej do serwisów. Nie jestem pewien, czy te założenia doprowadzą do oczekiwanych rezultatów. Mnogość odnośników jest dobra w agregatorach informacji, a nie serwisach "do czytania", ale może o to właśnie chodziło? Zwłaszcza, że udostępnienie profili sugeruje budowanie modelu ograniczonej personalizacji - częściowej kontroli użytkownika nad propozycjami redakcji.
Beata Kubik, Project Manager, Digital One
W najnowszej wersji wp.pl raczej brak rewolucyjnych zmian, ale rozumiem, że w portalach o takie trudno. Wersja beta Wirtualnej Polski sprawia wrażenie odświeżonej i poszerzonej. Co ważne - już w pierwszej chwili wiadomo, gdzie jest obszar z promowanymi tematami, brakowało tego w poprzedniej wersji. Najciekawszą zmianą jest wprowadzenie profilowania: nie tylko szaty graficznej ale i treści, czego nie mają pozostałe portale. Niewątpliwą zaletą jest również poszerzenie strony, co daje lepsze zagospodarowanie przestrzeni oraz umiejscowienie boxu z pogodą w centralnym punkcie; brakuje tylko rozpoznawania lokalizacji po IP. Jako wadę natomiast postrzegam Ilość ikonek po lewej stronie w menu - jest przytłaczająca, w związku z czym zniechęca do wyszukiwania potrzebnych treści. Z kolei element, prowadzący do profilowania, wyróżniono niedostatecznie, link jest słabo widoczny, a mało precyzyjna nazwa może zmylić użytkownika ('zmień wersję'). Jednak pomysł udostępnienia kilku opcji, z pewnością zainteresuje heavy user'ów i zadziała na korzyść serwisu (który według mnie przypomina mix Yahoo i Onetu :).
Grzegorz Rusiecki - User Interface Designer,
Netizens
Podejmując się oceny strony głównej portalu, należy zdać sobie sprawę z trudności jaką jest projektowanie u boku kilkunastu decydentów.
Przed zmianą Interii i Onetu, to Wirtualna Polska posiadała najświeższą pod kątem sposobu prezentacji treści i jej personalizacji, stronę główną. Nowa odsłona WP to krok wstecz. Beta.wp.pl zaskakuje tym, że sprawia wrażenie wersji jeszcze sprzed czasów aktualnej strony głównej.
Zmiana, która powinna wpłynąć pozytywnie na odbiór nowej WP to jej szerokość, jednak architektura informacji w postaci listy linków, pokazuje niewykorzystaną szansę na tym polu. Element profilowania, który ma być głównym atutem nowej strony WP, jest zupełnie niewidoczny, przez co część z użytkowników nie będzie miała możliwości nawet zapoznania się z nim. To, co osobiście przypadło mi do gustu, to środkowy boks prezentujący najciekawsze treści portalu i zajawki kolejnych artykułów w postaci miniaturek wyświetlanych po najechaniu na wybrany numer. Ma pewne wady dotyczące nawigacji, jednak do doskonałości niewiele brakuje.
Niestety, oczywiste podobieństwo do Yahoo! Interii i Onetu pokazuje, że nadal nie potrafimy korzystać z odpowiednich wzorców projektowych jakimi są portale: bbc.co.uk (element personalizacji) czy cnn.com (architektura informacji).
Dołącz do dyskusji: Branża interaktywna o nowej stronie głównej Wirtualnej Polski