Będą spadać ceny paliw na stacjach zawyżających ceny
Zmiany odnotowane na rynku hurtowym w ostatnim tygodniu pokazują lekką stabilizację, a ich skala powinna co najwyżej pozostać bez wpływu na poziom cen na stacjach, a nie stanowić impuls do kolejnej dziesięciogroszowej obniżki.
Z analizy wynika, że nie wszyscy i nie w jednakowym stopniu zareagowali na środowe komunikaty PKN Orlen i Grupy Lotos o obniżkach. Z pewnością w najbliższych dniach, na przełomie sierpnia i września, na stacjach gdzie ceny pozostają jeszcze wysokie, możemy liczyć na obniżki, oceniają analitycy Biura Maklerskiego Reflex w komentarzu tygodniowym.
Średnie ceny detaliczne u poszczególnych dystrybutorów paliw
Eurosuper 95 | Superplus 98 | ON | LPG | |||||
cena | zmiana * | cena | zmiana * | cena | zmiana * | cena | zmiana * | |
PKN Orlen | 4,99 | -0,1 | 5,23 | -0,1 | 4,98 | -0,06 | 2,48 | -0,01 |
Grupa Lotos | 5,04 | -0,1 | 5,3 | -0,1 | 4,99 | -0,06 | 2,48 | 0 |
Koncerny | 5,06 | -0,1 | 5,02 | -0,04 | 2,49 | 0 | ||
Prywatni | 5,09 | -0,07 | 5,33 | -0,03 | 5,01 | -0,03 | 2,47 | 0,01 |
średnia 25-08-2011 | 5,05 | -0,09 | 5,29 | -0,06 | 5 | -0,04 | 2,48 | 0 |
* zmiana w zł/l liczona w ujęciu tydzień do tygodnia |
Poniżej komentarz rynkowy BM Reflex:
Za nami kolejny tydzień sierpnia i kolejny komunikat krajowych koncernów o obniżce cen benzyny Eurosuper 95 i oleju napędowego. Ku zadowoleniu kierowców maksymalne ceny paliw na własnych stacjach koncerny ustaliły na poziomie 4,99 zł/l dla benzyny Eurosuper 95 oraz 4,97 – 4,99 zł/l dla oleju napędowego. To w oczywisty sposób wpłynęło na rynek i wymusiło na pozostałych operatorach obniżki cen. Z analizy wynika, że nie wszyscy i nie w jednakowym stopniu zareagowali na środowe komunikaty PKN Orlen i Grupy Lotos. Z pewnością w najbliższych dniach, na przełomie sierpnia i września, na stacjach gdzie ceny pozostają jeszcze wysokie, możemy liczyć na obniżki. Dzisiaj za benzynę Eurosuper 95 płacimy od 4,89 do 5,44 zl/l, Superplus 98 płacimy od 5,16 do 5,68 zl/l, a za olej napędowy od 4,83 zł/l do 5,12 zł/l.
W tym tygodniu średnia cena benzyny Eurosuper 95 wynosi 5,05 zł/l, to jest 9 groszy na litrze mniej niż przed tygodniem. Średnio o 4 grosze na litrze spadły ceny oleju napędowego, którego cena wynosi obecnie 5,00 zł/l. W efekcie średnie ceny benzyn Eurosuper 95 i oleju napędowego różnią się jedynie o 5 groszy na litrze, podczas gdy na części stacji za Eurosuper 95 i diesel płacimy tyle samo.
Taka sytuacja nie znajduje podstaw w poziomie cen na rynku hurtowym, które pokazują, że ta różnica powinna sięgać 17 groszy na litrze. Spadek cen benzyn w detalu odbywa się kosztem marży detalicznej. O ile w przypadku oleju napędowego spadek cen detalicznych poniżej 5 zł/l pozwala na realizowanie marży jeszcze na poziomie 20 – 25 groszy na litrze, to w przypadku ceny 4,99 zł/l za Eurosuper 95 realizowana marża wynosi od 2 do 10 groszy na litrze.
Zmiany odnotowane na rynku hurtowym w ostatnim tygodniu pokazują lekką stabilizację, a ich skala powinna co najwyżej pozostać bez wpływu na poziom cen na stacjach, a nie stanowić impuls do kolejnej dziesięciogroszowej obniżki. Ponadto należy podkreślić, że w okresie od 12 do 26 sierpnia wszystkie paliwa podrożały. Cena benzyny Eurosuper 95 wzrosła od 45 do 59 zł/1000l w zależności od producenta, olej napędowy drożał średnio o około 80 PLN/1000 l, natomiast olej opałowy ponad 110 PLN/1000l.
Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 26-08-2011 w Orlenie: Eurosuper 95 – 4045 PLN/1000l (spadek o 15 PLN/1000 l w porównaniu do cen z 19-08-2011), Superplus 98 – 4172 PLN/1000l (wzrost o25 PLN/1000 l), olej napędowy 3901 PLN (wzrost o 9 PLN/1000 l), olej opałowy lekki 2813 PLN (wzrost o 34 PLN/1000 l).
Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 26-08-2011 w Lotosie: Eurosuper 95 – 4056 PLN (spadek o 1 PLN/1000 l), Superplus 98 – 4172 PLN (wzrost o 28 PLN/1000 l), olej napędowy 3901 PLN (wzrost o 4 PLN/1000 l), a olej opałowy lekki 2818 PLN (wzrost o 34 PLN/1000 l).
Trudno przyjąć argumenty koncernów o spadku cen ropy jako jedyny powód obniżek cen paliw na swoich stacjach. Równie ważne wydają się inne aspekty, a przede wszystkim spadek konsumpcji benzyn notowany w pierwszych miesiącach tego roku. Skutecznym sposobem na zwiększanie sprzedaży jest z całą pewnością niższa cena paliwa na stacji.
W piątek przed długo oczekiwanym wystąpieniem szefa Fed i nadziejami na kolejną rundę ilościowego luzowania polityki pieniężnej ceny ropy Brent w Londynie pozostają na poziomie powyżej 110 USD. Ropa WTI w Nowym Jorku kosztuje 85 USD. Rynek powinien nadal podążać w ślad za indeksami akcji, których zmiany odzwierciedlają oczekiwania co do przyszłego stanu gospodarki, a co za tym idzie tempa wzrostu popytu na ropę. Wsparciem z kolei dla podwyżek cen ropy Brent są problemy z dostawami ropy z Nigerii w związku z akcjami sabotażowymi. Ropa nigeryjska jest głównym substytutem dla południowo europejskich rafinerii wobec braku dostaw ropy z Libii.
Amerykańskie zapasy ropy zgodnie z informacjami Departamentu Energii zmniejszyły się w ubiegłym tygodniu 2,2 mln bbl. Co prawda ich poziom jest 2% (6,5 mln bbl) mniejszy niż przed rokiem jednak nadal znacznie wyższy od pięcioletniej średniej. Amerykański popyt na ropę w ostatnich czterech tygodniach ukształtował się na poziomie 19,6 mln bbl i był 1,4% wyższy w porównaniu z rokiem ubiegłym. Konsumpcja benzyn z kolei pozostaje ponad 2% niższa.
Ze względu na huragan Irene na rynku obserwujemy podwyżki cen produktów gotowych. Na drodze huraganu jest klika dużych amerykańskich rafinerii, które już w tej chwili są zamknięte. Odpowiada to około 10% amerykańskiej produkcji paliw, której ograniczenie może w kolejnych tygodniach wpłynąć na spadek zapasów paliw. JP Morgan i Citigroup zdecydowały się na rewizję w dół prognoz cen ropy. Według najnowszych szacunków bank JP Morgan spodziewa się utrzymania do końca przyszłego roku cen ropy Brent w przedziale 100-120 USD. Morgan Stanley z kolei zauważa, że ceny mogą być 4 USD niższe od prognozowanych wcześniej jeśli uda się do końca roku przywrócić dostawy libijskiej ropy w wielkości 0,3 mln bbl/d. Wzrost eksportu ropy do poziomu 0,6 mln bbl/d z kolei przełożyłby się na redukcję prognoz cen ropy o 6 USD w dół.
Dołącz do dyskusji: Będą spadać ceny paliw na stacjach zawyżających ceny