SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Answear przez wojnę w Ukrainie z mniejszą dynamiką sprzedaży

Według wstępnych danych w pierwszym kwartale br. przychody ze sprzedaży odzieżowej platformy e-comemrce Answear według sprawozdawczości MSSF wzrosły o 42 proc. rdr, do 175 mln zł. Po wybuchu wojny firma wstrzymała działalność w Ukrainie, która w ub.r. stanowiła 17 proc. sprzedaży Answear.

W pierwszym kwartale 2022 r. sprzedaż online Answear wzrosła o 32 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2021 r. i wyniosła 166 mln zł.

Spółka poinformowała, że różnica w poziomach dynamik sprzedaży on-line oraz przychodów ze sprzedaży wg sprawozdawczości MSSF wynika z faktu zaksięgowania w pierwszym kwartale br. zwrotów towarów otrzymanych w tym okresie, a które dotyczyły transakcji sprzedaży zrealizowanych w czwartym kwartale 2021 r.

Zafiskalizowanie tych zwrotów obniżyło wartość sprzedaży on-line w pierwszym kwartale 2022 roku, natomiast ich wpływ na przychody ze sprzedaży został skompensowany wykorzystaniem rezerwy utworzonej na ten cel w ciężar roku 2021 r., zgodnie z datą zawarcia transakcji sprzedaży, której dotyczy zwrot.

Answear wstrzymało wysyłki na Ukrainę. W innych krajach krótki dołek sprzedażowy

- Wydarzenia z Ukrainy miały znaczący wpływ na poziomy sprzedaży notowane od dnia 24 lutego br. - dostawy na rynku ukraińskim z chwilą wybuchu wojny zostały wstrzymane, a sentyment do zakupów na pozostałych rynkach obniżył się, zwłaszcza w okresie pierwszych dwóch tygodni od dnia wybuchu konfliktu, powodując istotny spadek ilości składanych zamówień przez klientów sklepów Answear - napisano.

- W marcu sprzedaż stopniowo odbudowywała się, powracając pod koniec tego miesiąca do poziomów porównywalnych do zakładanych pierwotnie planów, z wyjątkiem rynku ukraińskiego, który w dalszym ciągu wyłączony jest z możliwości realizowania wysyłek, ze względu na prowadzone działania wojenne - dodano.

Answear podał, że przychody z rynku ukraińskiego stanowiły w 2021 roku 17 proc. sprzedaży.

Zaznaczono, że obecnie zarząd spółki ściśle monitoruje sytuację na tym rynku i Answear jest gotowy na wznowienie dostaw do klientów na Ukrainie w wybranych regionach tego kraju, gdy tylko sytuacja umożliwi bezpieczną realizację sprzedaży.

Answear działa też w dziesięciu krajach Europy Środkowo-Wschodniej - są to Polska, Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia, Bułgaria, Ukraina, Grecja, Chorwacja oraz Cypr (w trzech ostatnich firma uruchomiła swoją platformę w ub.r.).

Spółka od stycznia ub.r. jest notowana na warszawskiej giełdzie. W środę po południu przy kursie 26 zł kapitalizacja firmy wynosiła 451 mln zł, większościowym akcjonariuszem jest Forum X FIZ (ma walory stanowiące 59,4 proc.

We wtorek w zeszłym tygodniu Answear sprzedał firmie MLeasing antresolę regałową używaną w swoim magazynie centralnym za 9,27 mln zł brutto (7,54 mln zł bez VAT). Ustalono, że Answear dostanie 90 proc. tej kwoty w ciągu 14 dni, a pozostałe 10 proc. to opłata wstępna w ramach umowy dotyczącej leasingowania sprzedanej antresoli przez 84 miesiące.

W ub.r. wpływy sprzedażowe Answear dwie trzecie w górę

W całym ub.r. sprzedaż online Answear  w ub.r. wyniosła 721,2 mln zł i wzrosła o 66,6 proc. rdr. Przychody ze sprzedaży wg sprawozdawczości MSSF wzrosły o 66,9 proc. rdr do 683,5 mln zł.

- Miniony rok pod wieloma względami był dla nas przełomowy. Osiągnęliśmy rekordowe wyniki zarówno pod względem wzrostu sprzedaży jak i rentowności, pomimo że dla spółki był to rok dużych inwestycji i zagospodarowywania środków pozyskanych w IPO. Z dumą możemy stwierdzić, że w 2021 r. spełniliśmy wszystkie założenia komunikowane w prospekcie, realizując każdy z zapowiadanych celów, a niektóre nawet z nawiązką - podkreślił w komunikacie Krzysztof Bajołek, prezes Answear.

- Przede wszystkim dynamicznie zwiększyliśmy ofertę produktową z 87 tys. produktów znajdujących się w sprzedaży pod koniec 2020 roku do 145 tys. na koniec 2021 r. Planowane na okres 2-3 lat zwiększenie proponowanej klientom liczby 150 tys. produktów i 500 marek zrealizowaliśmy niemalże w całości w ciągu 1 roku. Ofertę powiększyliśmy głównie w segmencie marek premium oraz średniej półki cenowej - wyliczył.

Platforma Answear miała w ub.r. 1,525 mln aktywnych klientów (wobec 1,153 mln rok wcześniej), którzy wykonali 157,8 mln wizyt (z czego 51,2 mln w czwartym kwartale). W całym ub.r. 78,6 proc. wizyt realizowano na smartfonach i tabletach (w 2020 roku było to 73,3 proc.), a w czwartym kwartale ten wskaźnik sięgnął 80,8 proc.

- Pod koniec roku rozpoczęliśmy budowę nowego segmentu produktów home&living dla osób szukających inspirujących produktów do domu i na prezenty. Oferta dostępna na Answear została starannie wyselekcjonowana, ograniczona do produktów pasujących do segmentu fashion i lifefstyle zgodnie z naszą strategią marketingową. Kontynuowaliśmy też rozwój marki własnej Answear_Lab, zwiększając jej sprzedaż w 2021 r. o 43% względem poprzedniego roku i powiększając liczbę produktów do ponad 10 tys. - opisał Krzysztof Bajołek.

- W sposób istotny umocniliśmy pozycję Answear na rynku przeprowadzając trzy szeroko zasięgowe kampanie marketingowe z udziałem TV i video on-line na wszystkich rynkach na których spółka funkcjonuje. Otworzyliśmy też z sukcesem trzy nowe rynki - Grecję, Chorwację oraz Cypr - z potencjałem dotarcia do 15 milionów stosunkowo zamożnych mieszkańców - przypomniał.

Answear działa też w siedmiu innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej, są to Polska, Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia, Bułgaria i Ukraina.

Answear wejdzie w br. na przynajmniej jeden nowy rynek

- W planach budżetowych na ten rok zakładamy niższe marże. To efekt gorszego sentymentu na rynku, wzrostu kursów walut, sytuacji na Ukrainie. (...) Należy się spodziewać, że marża procentowa będzie w tym roku trochę niższa" - powiedział Krzysztof Bajołek pod koniec marca br. podczas webinaru Strefy Inwestorów.

Prezes Krzysztof Bajołek poinformował, że w tym roku wyzwaniem dla spółki będzie wojna na Ukrainie i utrata sprzedaży na tym rynku. W 2021 roku rynek ukraiński odpowiadał za ok. 16,7 proc. łącznej sprzedaży spółki.

- Wyzwaniem dla nas będzie przeniesienie sprzedaży na inne rynki. Ciągle też mamy nadzieję, że wrócimy do sprzedaży na Ukrainie. Nawet jeśli wojna byłaby kontynuowana, to niektóre regiony mogą nie być nią objęte i za jakiś czas działalność gospodarcza wróci. Jeśli tak będzie, to będziemy jedną z pierwszych firm, która się tam znów pojawi - powiedział prezes.

Dodał, że drugi negatywny dla spółki czynnik to spadek nastrojów konsumenckich. - Przez chwilę, po wybuchu wojny, nastroje spadły. Potem zaczęły się odbudowywać, teraz nie wygląda to źle. Nie wiemy, co będzie dalej. Wojna jest cały czas zagrożeniem, do tego inflacja, wzrost kosztów utrzymania itd. - powiedział prezes.

Jak wskazał Bajołek, sprzedaż spółki wspierać powinny m.in. rozwój oferty produktowej, działania marketingowe, rynki otwarte w ubiegłym roku.

Answear chce wejść w tym roku na co najmniej jeden nowy rynek. - Na ten rok mieliśmy plany otwarcia dwóch nowych rynków. Jeden na pewno otworzymy, bo jest już w przygotowaniu. Zobaczymy, co z drugim, bo sytuacja na rynku jest dynamiczna. Będziemy podejmować decyzję w drugim półroczu" - powiedział prezes.

Dodał, że celem ekspansji w przyszłości są kraje bałkańskie i nadbałtyckie.

Dołącz do dyskusji: Answear przez wojnę w Ukrainie z mniejszą dynamiką sprzedaży

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl