Allegro zwolniło przed świętami. Pojawi się w kolejnych krajach
W czwartym kwartale ub.r. przychody grupy Allegro wzrosły tylko o 0,6 proc., głównie wskutek spadku sprzedaży we własnym sklepie i za granicą. Po debiucie w Czechach firma chce wejść ze swoją platformą do kolejnych czterech krajów, w których działa przejęta przez nią dwa lata temu Grupa Mall.
Przychody grupy Allegro w czwartym kwartale ub.r. wyniosły 3,1 mld zł, o 0,6 proc. więcej niż rok wcześniej. Dynamika była dużo niższa niż w pierwszych trzech kwartałach ub.r. (wpływy wzrosły wtedy o 20,7 proc.) i samym trzecim kwartale (o 4,8 proc.).
Mocno na minusie w zeszłym kwartale był własny sklep Allegro działający na tej platformie. Jego sprzedaż brutto (GMV) poszła w dół o 30,5 proc. do 980,9 mln zł, a przychody - o 30,8 proc. do 817,1 mln zł. Natomiast za granicą sprzedaż brutto zmalała o 11,2 proc. do 1,26 mld zł, a wpływy - o 31,8 proc. do 723,6 mln zł.
Więcej od sprzedawców i z reklam
Ponad połowę biznesu grupy Allegro generują sprzedawcy zewnętrzni. W zeszłym kwartale było ich 14,6 mln w Polsce (wobec 14,1 mln rok wcześniej) i 5 mln za granicą. Ci pierwsi wypracowali 15,68 mld zł sprzedaży brutto (to wzrost o 8,5 proc. rok do roku), średnio po 3,7 tys. zł na każdego (6,4 proc.) w górę. Na platformie sprzedano 318,4 mln produktów (z uwzględnieniem własnego sklepu Allegro), wobec 279,4 mln przed rokiem.
CZYTAJ TEŻ: Podwyżki dla sprzedawców na Allegro. Zdrożeją dostawy, reklamy i prowizje
Natomiast za granicą obroty brutto sprzedawców zewnętrznych na platformach Allegro wyniosły 1,26 mld zł, przeciętnie 274 zł na każdego.
W Polsce do Allegro w formie prowizji i opłat trafiło 11,68 proc. sprzedaży brutto realizowanej przez sprzedawców (to tzw. take rate), wobec 10,91 proc. rok wcześniej. Z kolei za granicą ten wskaźnik zmalał z 12,36 do 8,49 proc.
Kwartalne przychody firmy od sprzedawców zewnętrznych sięgnęły 1,85 mld zł, rosnąc rok do roku o 16,9 proc. Procentowo mocniej zwiększyły się wpływy z reklam (o 30,2 proc. do 260,8 mln zł) i oferowanej od początku 2022 roku usługi logistycznej Allegro One Fullfilment (o 71,3 proc. do 56,4 mln zł).
Natomiast wpływy z porównywarki Ceneo wzrosły o 1 proc. do 60,8 mln zł, a te określone jako pozostałe poszły w dół z 29 do -7,9 mln zł.
Wyższe koszty dostaw i marketingu
Kwartalne wydatki operacyjne grupy Allegro zmalały o 3,1 proc. do 2,38 mld zł, głównie w związku ze spadkiem sprzedaży we własnym sklepie. Natomiast koszty netto dostaw podskoczyły o 23,4 proc. do 705,7 mln zł, a usługi marketingowych - o 30,1 proc. do 436,6 mln zł. Wydatki pracownicze wzrosły zaś o 3,9 proc. do 289 mln zł.
CZYTAJ TEŻ: Allegro płaci za dostawy nawet 13 proc. więcej. Zmieniono umowę z InPostem
Strata wskutek odpisu, zagranica na większym minusie
W kraju grupa Allegro wypracowała w zeszłym kwartale 905,7 mln zł skorygowanego zysku EBITDA, o 28 proc. więcej niż przed rokiem. Natomiast skorygowana strata działalności zagranicznej pogłębiła się z 39,4 do 151,1 mln zł, a w całym ub.r. sięgnęła 414,6 mln zł.
Rentowność operacyjną i netto grupy Allegro obciążyła zapowiedziana dwa tygodnie temu obniżka wartości Grupy Mall o 629,3 mln zł, pomniejszona o 123,7 mln zł odroczonego podatku. Wiosną 2022 roku firma przejęła Mall Group za 876 mln euro i WE|DO CZ za 14 mln euro. Siedem miesięcy później dokonała odpisu w kwocie 2,293 mld zł dotyczącego wartości obu podmiotów.
Wskutek niedawnego odpisu kwartalny wynik operacyjny grupy Allegro zmalał z 372,4 mln zł zysku do 150,9 mln zł straty, a wynik netto - ze 179,6 mln zł zysku do 233,6 mln zł straty.
- Allegro dobrze zakończyło 2023 rok, odnotowując wzrost GMV w Polsce o 8,5 proc. r/r w czwartym kwartale nawet w obliczu wciąż ograniczonych wydatków konsumenckich w okresie świątecznym. Nasze starania nakierowane na podwyższenie marż i obniżenie kosztów w ciągu ostatniego roku opłaciły się i przełożyły na wzrost skorygowanego zysku EBITDA w Polsce o 28 proc. do 906 mln zł w czwartym kwartale. Dzięki wyższym marżom i niższym inwestycjom kapitałowym obniżyliśmy naszą dźwignię finansową do wygodnego poziomu 1,8x, czyli takiego, jaki mieliśmy przed przejęciem Grupy MALL i WE|DO w kwietniu 2022 roku - komentuje w komunikacie Jon Eastick, dyrektor finansowy Allegro.
Allegro startuje na Słowacji
Wiosną ub.r. Allegro uruchomiło pierwszą zagraniczną wersję swojej platformy - w Czechach. - Nasz model marketplace świetnie sprawdza się także za granicą – już około 15 proc. czeskiej populacji aktywnie kupuje na Allegro.cz zaledwie sześć miesięcy po uruchomieniu nowej platformy. Mamy silną pozycję w Polsce, coraz mocniejszą w Czechach i właśnie startujemy na Słowacji - opisuje Roy Perticucci, prezes Allegro.
- Skupiamy się jednocześnie na tym, by przywrócić dobrą kondycję czeskim markom, które przejęliśmy w 2022 roku, a które w dalszym ciągu osiągają wyniki poniżej naszych oczekiwań. Celem jest jak najlepszy zwrot z inwestycji we wszystkich naszych projektach i dlatego wdrażamy model ekspansji wykorzystujący niewielkie zasoby. Przekłada się to na stopniowo malejące inwestycje kapitałowe z każdą nową platformą na kolejnych rynkach, przy jednoczesnym natychmiastowym zwiększaniu zasięgu i GMV - dodaje.
Firma chce pojawić się ze swoją platformą w kolejnych krajach i poprawiać tam rentowność. - Spadek dźwigni plus mocne przepływy pieniężne z naszej działalności w Polsce pozwalają nam śmiało inwestować na nowych rynkach poza granicami Polski. Allegro.cz już osiąga dobre wyniki i podwoiło swoją GMV w czwartym kwartale w ujęciu kdk. Zamierzamy na przestrzeni najbliższych dwóch lat uruchomić nasze platformy we wszystkich pięciu krajach, w których działała Grupa Mall i doprowadzić każdą z nich do rentowności w ciągu czterech lat od uruchomienia - zapowiada Jon Eastick.
Zysk ma wzrosnąć mocniej od sprzedaży
W pierwszym kwartale br. grupa Allegro spodziewa się w Polsce wzrostu sprzedaży brutto o 9-10 proc. rok do roku, przychodów o 18-20 proc. i skorygowanego zysku EBITDA o 28-31 proc. Za granicą sprzedaż brutto ma zmaleć o 3-5 proc., wpływy o 29-32 proc., a skorygowawana strata EBITDA ma zostać ograniczona do 120-140 mln zł.
W efekcie cała firma ma osiągnąć wzrost sprzedaży brutto o 8-9 proc. i przychodów o 4-7 proc., a jej skorygowany zysk EBITDA zwiększyć się 21-26 proc. Grupa Allegro planuje przeznaczyć na inwestycje 130-150 mln zł, z czego 110-120 mln zł w Polsce, a 20-30 mln zł na rynkach zagranicznych.
Na początku czwartkowej sesji giełdowej, po ogłoszeniu wyników i prognoz, akcje Allegro drożały o ok. 2,5-3 proc. Przez minione 12 miesięcy kurs spółki zyskał 13 proc., przy czym od początku stycznia br. zmalał o 6 proc.
Dołącz do dyskusji: Allegro zwolniło przed świętami. Pojawi się w kolejnych krajach
Robię e-commerce długo i w każdej branży najbardziej mnie wku..., że trzeba sprzedawać na A., bo sobie odcinasz jakąś część potencjalnych klientów. I jeszcze przyzwyczajanie ich, że na A. jest taniej ... no pewnie, że taniej, bo jako sprzedawca płacisz prowizję, musisz dopracować szablon... tego i tego nie możesz pisać, a opłacą żeby było na górze, a przypomnij się na dole scrolla, bo Janusz Cię już zapomniał.