SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Allegro nie traci sprzedawców po debiucie Amazona, chce pożyczyć kupującym 1 mld zł

Po uruchomieniu polskiej wersji Amazona na razie Allegro nie zauważyło odpływu sprzedawców ze swojej platformy. Planuje skokowy rozwój usługi płatniczej Allegro Pay, której obroty w br. mają sięgnąć 1 mld zł. - Ewentualne przejęcia to ścieżka, która ma przyspieszyć rozwój międzynarodowy - stwierdził prezes firmy Francois Nuyts.

Allegro w czwartek rano podało swoje wyniki finansowe za cały ub.r. W czwartym kwartale firma osiągnęła wzrost przychodów netto o 61,2 proc. do 1,3 mld zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 84,8 proc. jej zysk netto poszedł w górę ze 123,9 do 260,6 mln zł.

Wartość sprzedanych na Allegro produktów i usług (GMV) w czwartym kwartale ub.r. wyniosła 10,85 mld zł, po wzroście rok do roku o 57,7 proc. Liczba aktywnych kupujących na Allegro zwiększyła się w ub.r. z 11,4 do 13 mln, natomiast średnia wartość zakupów każdego z nich w ciągu 12 miesięcy - o 36 proc. do 2 699 zł.

Firma zarabia przede wszystkim z prowizji i reklam na Allegro.pl - w całym ub.r. przychody netto Allegro zwiększyły się o 54,2 proc. do prawie 4 mld zł. Wpływy z marketplace wzrosły o 53,9 proc. do 3,23 mld zł, handlowe - o 88 proc. do 216,6 mln zł, reklamowe - o 63,1 proc. do 337,8 mln zł, a z porównywarki Ceneo - o 30,3 proc. do 190 mln zł.

Z kolei koszty operacyjne firmy poszły w górę o 90,3 proc. do 2,41 mld zł. Wydatki na dostawy podskoczyły o 157,9 proc. - z 268,5 do 692,5 mln zł.

Wyniki finansowe chłodno przyjęli inwestorzy - w czwartek kurs Allegro zmalał o 2,38 proc., przy spadku indeksu WIG o 0,05 proc. i wzroście WIG20 o 0,08 proc. Akcje firmy w trendzie spadkowym są od dwóch miesięcy, od 5 marca staniały o 23,3 proc.

Po wejściu Amazona niższa prognoza zysku Allegro

Od kilku tygodni Allegro ma silnego globalnego konkurenta. Pod koniec stycznia amerykański gigant Amazon zaczął rejestrować sprzedawców z Polski na swojej platformie, a w zeszły wtorek uruchomił jej pełną wersję dla polskich kupujących.

Jon Eastick, dyrektor finansowy Allegro na wideokonferencji zapewnił, że firma nie zaobserwowała odpływu sprzedawców od startu Amazona w naszym kraju.

Wejście globalnego konkurenta wpłynęło natomiast na część prognoz finansowych Allegro. Zarząd Allegro spodziewa się, że w br. wartość produktów sprzedanych przez firmę (GMV) zwiększyły się w górnym przedziale kilkunastu proc., przychody - o ponad 20 proc., a skorygowany zysk EBITDA - w średnim przedziale kilkunastu proc.

O ile prognozy wzrostu sprzedaży GMV i przychodów zwiększono w porównaniu z prospektem przed debiutem giełdowym w październiku ub.r., o tyle prognoza wzrostu skorygowanej ETBIDA została obniżona z 20 proc. do średnich kilkunastu proc.

- W przypadku EBITDA jesteśmy trochę bardziej konserwatywni, Amazon intensyfikuje swoją aktywność, rozpoczął w tym tygodniu. Z tej pespektywy my nie podnosimy prognoz - uzasadnił Jon Eastick.

Miliard w pożyczkach Allegro Pay

W zeszłoroczne wakacje Allegro zaczęło wdrażać własny system finansowy Allegro Pay. Oferuje on użytkownikom pożyczki na zakupy na platformie i elastyczne możliwości spłaty (m.in. odroczenie płatności o 30 dni, podział na 5, 10 lub 20 miesięcznych rat).

Wraz ze stopniowym udostępnianiem kolejnym grupom użytkowników (na początku mogło z niej korzystać kilkadziesiąt tys. kupujących) usługa zyskiwała na popularności. W ub.r. przyznano w niej 76 mln zł pożyczek, z czego 53 mln zł było nadal spłacanych na koniec roku.

W prezentacji Allegro podkreślono, że usługa jest gotowa do korzystania na dużo większą skalę. Firma spodziewa się, że w br. sprzedaż pożyczek w ramach Allegro Pay wyniesie przynajmniej 1 mld zł, z czego minimum 500 mln będzie w trakcie spłaty na koniec roku.

Allegro chce mocno skrócić czas, który zajmuje aktywacja Allegro Pay (z niecałej minuty do ok. 15 sekund) oraz pozwolić użytkownikom robienie zakupów jednym kliknięciem (obecnie trzeba do tego 2-4 kliknięć).

Allegro szykuje 3 tys. automatów paczkowych

Pod koniec ub.r. spółka zapowiedziała, że chce pilotażowo uruchomić własną sieć automatów do nadawania i odbioru paczek. W środę poinformowała, że podpisała list intencyjny z Modern - Expo dotyczący dostawy 3 tys. takich urządzeń. Będzie je stawiać od połowy br., a do końca roku chce mieć ok. 1,5 tys.

- W ramach planu finansowego mamy zarezerwowane pieniądze na więcej niż 3 tys. automatów paczkowych - stwierdził Jon Eastick. - Obecnie finalizujemy negocjacje na temat 3 tys. automatów. Zakładamy, że będziemy inwestować dalej, mamy zabudżetowane dodatkowe środki, ale to będzie zależało od realizacji projektu - zaznaczył.

Allegro od wielu lat współpracuje z InPostem, który w ostatnich latach mocno rozwijał swoją sieć Paczkomatów - w połowie lutego osiągnął liczbę 11 tys. takich maszyn, a do końca br. chce ich stawiać 100 tygodniowo. InPost obsługuje też inne platformy e-commerce: jesienią ub.r. zaczął współpracę z IKEA, a niedawno podpisał 5-letnią umowę z Amazonem.

- InPost, podobnie jak inni partnerzy są dla nas kluczowi. Liczba paczkomatów to jest coś, co przyciąga klientów, a koncentrujemy się przede wszystkim na klientach i ich wygodzie. Będziemy współpracować z naszymi partnerami - zapewnił Francois Nuyts, prezes Allegro. Przypomniał, że we wrześniu ub.r. firma podpisała nową umowę z InPostem na 7 lat.

Miesiąc temu Allegro zapowiedziało, że uruchomi pod Warszawą centrum logistyczne o powierzchni ponad 65 tys. m2, w którym pracę znajdzie 1,2 tys. osób. W centrum zamierza realizować nową usługę logistyczną dla firm obejmującą m.in. przechowywanie, pakowanie i wysyłkę towarów. Usługa ma zostać wprowadzona w br.

To oznacza duże inwestycje. W br. firma prognozuje nakłady inwestycyjne (CAPEX) w wysokości 560-600 mln zł, w 2022 roku - 700-800 mln zł, a w 2023 roku - 850-950 mln zł. Po 2023 roku nakłady inwestycyjne firmy mają stanowić 5-6 proc. jej przychodów.

To dużo wyższe kwoty niż zapowiedzi Allegro jesienią ub.r. w prospekcie emisyjnym Spółka planowała wtedy, że jej wydatki na inwestycje w 2021 roku wyniosą 425-475 mln zł, a w 2022 roku - 550-650 mln zł. W perspektywie średnioterminowej miały sięgać ok. 5 proc. wpływów netto firmy.

Ekspansja zagraniczna poprzez sprzedaż eksportową

W prezentacji Allegro jako jeden z celów średnioterminowych wskazano ekspansję na rynki zagraniczne. Francois Nuyts zaznaczył, że przed firmą jest wiele wariantów rozwoju w tym zakresie.

- Mamy fantastyczne produkty, musimy teraz umożliwić eksport tych produktów na skalę międzynarodową, tak aby zakup przez Allegro przez kogoś kto jest poza Polską, czy to jest Polak, czy obcokrajowiec, był bardzo prosty i wygodny - opisał. - To jest organiczny projekt. Z upływem czasu powinniśmy być w stanie kupować we własnym języku, we własnej walucie, w skali co najmniej całej Europy - dodał.

- Nasze zespoły zajmują się kolejnymi etapami tego. Natomiast ewentualne przejęcia to jest ścieżka, która ma przyspieszyć rozwój międzynarodowy - stwierdził prezes Allegro.

Na koniec ub.r. w Allegro pracowało 3,15 tys. osób. - W ostatnim roku zatrudnienie wzrosło o blisko 700 osób, a w tym planujemy zatrudnić prawie 1500 kolejnych, z czego prawie połowę będą stanowić inżynierowie - zapowiada Francois Nuyts.

Zadłużenie Allegro zmalało o 1,2 mld zł

Pod koniec września ub.r. Allegro zrolowało swoje zadłużenie kredytowe, pozyskując 5,5 mld zł kredytu od konsorcjum banków i firm ubezpieczeniowych. W ramach debiutu giełdowego w październiku pozyskało ok. 900 mln zł ze sprzedaży nowych akcji, dzięki czemu kilka tygodni później zmniejszyło zadłużenie kredytowe o 651,7 mln zł.

W efekcie zadłużenie netto firmy zmalało z 5,15 do 4,66 mld zł, a jego stosunek do 12-miesięcznego zysku EBITDA - z 3,4 do 2,9.

W czwartym kwartale ub.r. zadłużenie spadło do 4,33 mld zł, a jego stosunek do 12-miesięcznego zysku EBITDA - do 2,5. Natomiast relacja długu netto do kapitału spółki zmniejszyła się z 81 do 53 proc.

Allegro tłumaczy to wysokimi przepływami gotówkowymi i wzrostem wyników finansowych. Zaznacza, że dzięki spadkowi zadłużenia ma swobodę, jeśli pojawią się okazje inwestycyjne.

Allegro mimo spadku najdroższą spółką

W połowie października br. Allegro zadebiutowało na warszawskiej giełdzie, wcześniej sprzedano jego akcje za 9,182 mld zł, co jest rekordem w historii stołecznego parkietu. Firma stała się najwyżej wycenianą spółką na naszej giełdzie, pod koniec października kapitalizacja na krótko sięgnęła 100 mld zł.

Przy kursie z zamknięcia sesji w czwartek wycena spółki wynosi 66,2 mld zł. Jej głównymi akcjonariuszami są fundusze Cidinan i Permira (mają po 33,96 proc. akcji).

Do Allegro oprócz platform Allegro, Allegrolokalnie i Ceneo należy przejęta wiosną 2019 roku spółka eBilet Polka (20 jej proc. udziałów Allegro dokupiło jesienią ub.r., prezesem niedawno został Marcin Dakowski).

Dołącz do dyskusji: Allegro nie traci sprzedawców po debiucie Amazona, chce pożyczyć kupującym 1 mld zł

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
???
Allegro pay to jakas ściema. Raz odmowili bez powodu i nie ma info po jakim czasie mozna tonoc ponowna weryfikacje i na jakich zasadach
0 0
odpowiedź
User
Amazon?
Jak, po jednym dniu? Mają rozmach sk....
0 0
odpowiedź
User
daro
No trudno żeby bez żadnego hucznego startu przytupem Amazon zgarnął tabuny klientów Allegro...
0 0
odpowiedź