SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Alior, Santander, Getin Noble i Idea Bank mocno obcięły wydatki reklamowe, w górę Bank Millennium i BNP Paribas (TOP9)

W pierwszym kwartale br. faktyczne wydatki marketingowe dziewięciu banków notowanych na warszawskiej giełdzie zmalały rok do roku o 10,9 proc. Dużo mocniej nakłady w tym zakresie ograniczyły Alior Bank, Getin Noble Bank, Idea Bank i Santander Bank Polska, natomiast Bank Millennium po przejęciu eurobanku podwoił je, a BNP Paribas Bank Polska zwiększył o 22 proc.

fot. Shutterstock.com fot. Shutterstock.com

Z banków obecnych na warszawskiej giełdzie, które w sprawozdania finansowych podają koszty marketingowe, najwięcej w tym zakresie wydaje mBank. W zeszłym kwartale jego nakłady na marketing (wszystkie kwoty w tekście to koszty skonsolidowane, dotyczące całych grup kapitałowych) wyniosły 37 mln zł, o 6,4 proc. mniej niż rok wcześniej.

mBank w zeszłym kwartale kontynuował cykl kampanii pod hasłem „Bądź bogatszy o dobre decyzje”. Przeprowadził też akcję edukacyjną „Ludzie są niesamowici” dotyczącą cyberbezpieczeństwa. W połowie marca, w związku z epidemią koronawirusa, umożliwił kredytobiorcom zawieszenie rat na sześć miesięcy.

Trzy inne banki w minionym kwartale przeznaczyły na marketing ponad 20 mln zł. Wydatki BNP Paribas Bank Polska zwiększyły się o 22,4 proc. do 29,85 mln zł, w przypadku ING Bank Śląskiego nastąpił spadek o 7,1 proc. do 27,6 mln zł, a w przypadku Santander Bank Polska wydatki zmalały o 26,5 proc. do 25,49 mln zł.

Ten ostatni w sprawozdaniu zaznaczył, że spadek nastąpił „wskutek zakończenia kontynuowanej w ubiegłym roku kampanii utrwalającej świadomość marki Banku”. Rebranding z BZ WBK na Santander Bank Polska został przeprowadzony jesienią 2018 roku.

ING Bank Śląski w pierwszych miesiącach br. prowadził kampanię, w której Marek Kondrat przekonywał, że „są rzeczy, na których nie warto oszczędzać”. Natomiast BNP Paribas Bank Polska pod hasłem „Doceniaj, nie oceniaj” promował kredyt gotówkowy.

Z kolei wydatki marketingowe Banku Millennium poszły w górę o 107,5 proc. - z 6,79 do 14,1 mln zł. Częściowo jest to związane ze sfinalizowanym jesienią ub.r. przejęciem eurobanku, które znacząco zwiększyło skalę działalności Banki Millennium. W jego reklamach od paru lat występuje youtuber Radosław Kotarski, a z początkiem br. obsługę mediową od Initiative Warszawa przejął Starcom.

Kilka banków procentowo obniżyło nakłady marketingowe o mniej więcej połowę. Alior Bank ograniczył je o 43 proc. do 11,74 mln zł, Getin Noble Bank - o 39,4 proc. do 6,09 mln zł, a Idea Bank - o 63,9 proc. do 1,79 mln zł. Wyniki Alior Banku w ostatnich latach mocno obciążyły kłopoty kilku kredytowanych przez niego firm (m.in. ZM Kania i Ruchu). Natomiast Idea i Getin Noble, kontrolowane przez Leszka Czarneckiego, na początku ub.r. promowały się wysoko oprocentowanymi lokatami, po tym jak w listopadzie 2018 roku po ujawnieniu tzw. afery KNF wielu klientów wycofało z nich depozyty (żeby zachować płynność, banki pożyczyły 5,8 mld zł z NBP).

Z kolei koszty marketingowe City Handlowego zmalały o 23 proc. do 9,57 mln zł.

PKO BP i Bank Pekao, dwa największe banki w Polsce, w swoich sprawozdaniach finansowych nie wyszczególniają wydatków marketingowych. Takich danych nie podaje też BOŚ Bank, natomiast Credit Agricole Bank Polska nie jest notowany na giełdzie

Banki zmieniły reklamy w czasie pandemii

Od kwietnia banki zmieniły swoją komunikację marketingową, dostosowując ją do sytuacji epidemicznej. Radosław Kotarski w samodzielnie przygotowanym spocie zachęcał do korzystania z usług Banku Millennium przez internet. W reklamie Alior Banku mężczyzna w charakterystycznym meloniku został pokazany, jak pracuje w domu, pomagając córce w zdalnej nauce.

ING Bank Śląski przygotował kampanię pod hasłem „#zdalnidopomocy”, w której znani twórcy internetowi tłumaczą, jak różne sprawy można załatwić w internecie. W spocie Banku Pekao mistrz świata w szybownictwie Sebastian Kawa zachęca: „#zostańwdomu i banku swobodnie”. Natomiast w reklamach BNP Paribas Bank Polska różne osoby opowiadają, co zrobią „kiedy to się skończy”.

Wyniki banków w br. mocno obciąży duża obniżka stóp procentowych. Rada Polityki Pieniężnej na przełomie marca i kwietnia zmniejszyła je o 1 pkt proc., a pod koniec maja - o dalsze 0,4 pkt proc. do rekordowo niskiego poziomu 0,1 proc. w przypadku głównej stopy referencyjnej.

Po każdej z tych obniżek banki notowane na giełdzie raportowały, o ile zmniejszy to ich wyniki odsetkowe.

Dołącz do dyskusji: Alior, Santander, Getin Noble i Idea Bank mocno obcięły wydatki reklamowe, w górę Bank Millennium i BNP Paribas (TOP9)

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Dno
Brawo korona
0 0
odpowiedź
User
Poiu
A bgż to z czego finansuje te kampanie jak klienci masowo odchodza?
0 0
odpowiedź
User
Uczeń
Po co one się tam reklamują, skoro ludzie rzadko przenoszą konta,a dzieci słuchają rodziców?

A może ludzie często przenoszą konta?
0 0
odpowiedź