SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Agora z ponad 100 mln zł straty. Jesienią mniej widzów w Heliosie

W czwartym kwartale ub.r. przychody grupy Agora zmalały o 5,9 proc. do 331 mln zł, sprzedaż reklam spadła o 10 proc., a biletów w kinach Helios o 9 proc. Całoroczna strata netto firmy sięgnęła 105,7 mln zł, z czego prawie połowa to koszty odpisów.

Siedziba Agory (fot. materiały prasowe)Siedziba Agory (fot. materiały prasowe)

Przychody grupy Agora z reklam (internetowych, outdoorowych, radiowych, prasowych i kinowych) zmalały w zeszłym kwartale o 9,8 proc. do 157,8 mln zł, z biletów w kinach Helios - o 9,2 proc. do 58 mln zł, a z przekąsek i napojów w kinach - o 1,3 proc. do 30,8 mln zł. Za to działalność gastronomiczna urosła o 22,6 proc. do 10,3 proc., a produkcja i dystrybucja filmów- o 27 proc. do 8 mln zł.

Wzrost wpływów reklamowych nastąpił w segmentach Reklama zewnętrzna, Radio oraz Film i Książka. W pierwszym z tych biznesów przyczyniły się do tego rosnące wydatki na kampanie realizowane na nośnikach typu citylight, digital i backlight, w drugim - przychody ze sprzedaży czasu antenowego w stacjach Grupy Radiowej Agory, które w IV kwartale 2022 r. odnotowały łączny udział w słuchalności na poziomie prawie 8 proc.

Z kolei w kinach zwiększenie wpływów z reklamy miało związek głównie z brakiem ograniczeń w ich działalności. Zmniejszyły się natomiast wpływy reklamowe w segmencie Internet, na co rzutowały niższe przychody ze sprzedaży usług reklamowych w spółce Yieldbird, przy wyższych wpływach portalu Gazeta.pl, oraz w segmencie Prasa Cyfrowa i Drukowana. Udział przychodów cyfrowych i internetowych w całkowitych wpływach Grupy Agora ze sprzedaży reklam wyniósł ponad 40 proc.

304 tys. cyfrowych prenumerat "Gazety Wyborczej"

Wartość przychodów ze sprzedaży wydawnictw w ostatnim kwartale 2022 r. zmniejszyła się o ponad 2 proc. do 38,6 mln zł.   Wzrosły wpływy ze sprzedaży prenumeraty cyfrowej „Gazety Wyborczej”, przy spadku przychodów ze sprzedaży tradycyjnych wydań. Wyborcza.pl zamknęła 2022 r z liczbą aktywnych subskrypcji powyżej 303,7 tys., co oznacza wzrost o przeszło 6 proc. w stosunku do końca 2021 r. W ciągu IV kwartału ub.r. liczba subskrybentów zwiększyła się o niemal 10 tys.

Liczba sprzedanych dostępów Premium TOK FM na koniec 2022 wyniosła blisko 31,9 tys. Udział wpływów cyfrowych w całkowitych przychodach ze sprzedaży wydawnictw Grupy zwiększył się do niemal 38 proc., rośnie też cała sprzedaż cyfrowych treści - jej udział stanowił prawie 39 proc.

W IV kwartale ub.r. w kinach sieci Helios sprzedano 3 mln biletów, czyli o niemal 12 proc. mniej niż w IV kwartale 2021 r. Na całym kinowym rynku w tym czasie zakupionych zostało 11,9 mln biletów wobec 14,7 mln biletów rok wcześniej, co oznacza spadek o 19 proc.

Wzrost przychodów z działalności gastronomicznej miał związek ze wzrostem wpływów spółki Step Inside, odnotowanym przy braku obostrzeń w działalności i dzięki większej liczbie lokali. Z kolei wzrost przychodów z działalności filmowej to efekt sukcesu kinowego filmu "Johnny" o przyjaźni ks. Jana Kaczkowskiego z Patrykiem Galewskim w reżyserii Daniela Jaroszka, który do końca 2022 r. zgromadził prawie milionową widownię. Tytuły dystrybuowane przez spółkę przyciągnęły w 2022 niemal 2,7 mln widzów, dając jej historyczne 32 proc. udziału w rynku dystrybucji polskich filmów i pozycję jego lidera.

Odpisy i zwolnienia kosztowały Agorę ponad 50 mln zł

Wydatki operacyjne firmy zwiększyły się o 10,3 proc. do 361,4 mln zł, najmocniej przyczynił się do tego skok odpisów z 2,5 do 47,2 mln zł i 5,3 mln zł kosztów zwolnień grupowych przeprowadzonych w listopadzie i grudniu.

Przełożyło się to na spadek zysku EBITDA z 68 do 55,3 mln zł i marży EBITDA z 19,3 do 16,7 proc. Natomiast rentowność netto poszła w dół z 24,2 mln zł zysku do 30,5 mln zł straty.

Poprzednie trzy kwartały były dla firmy dużo lepsze. W efekcie całorocznie grupa Agora zwiększyła przychody o 15,2 proc. do 1,11 mld zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 16,9 proc. do 1,18 mld zł (odpisy poszły w górę z 4,9 do 46 mln zł) zysk EBITDA wzrósł ze 124,4 do 139,3 mln zł.

Natomiast strata netto pogłębiła się ponad dwukrotnie: z 46,6 do 105,7 mln zł

Odpisy aktualizujące w IV kw. 2022 roku uwzględniają: 43,4 mln zł odpisu w segmencie Prasa Cyfrowa i Drukowana, 3,3 mln zł w segmencie Film i Książka, 0,4 mln zł w segmencie Reklama Zewnętrzna oraz 0,1 mln zł w segmencie Internet. Odpisy aktualizujące w 2022 roku uwzględniają 43,4 mln zł odpisu w segmencie Prasa Cyfrowa i Drukowana, 2,2 mln zł w segmencie Film i Książka, 0,3 mln zł w segmencie Reklama Zewnętrzna oraz 0,1 mln zł w segmencie Internet

- Mimo słabszego IV kwartału i ogromnej presji kosztowej zakończyliśmy 2022 rok ze wzrostem przychodów i poprawą wyniku na poziomie EBITDA. W kolejnych miesiącach chcemy skoncentrować się na działaniach mających wzmocnić całą Grupę Agora i ugruntować jej pozycję jednej z najsilniejszych firm na polskim rynku medialnym. Sprzyja temu dobre otwarcie bieżącego roku i realizacja długo oczekiwanej inwestycji w Eurozet - największej w historii Agory inwestycji w media. Istotnym czynnikiem do podjęcia kolejnych projektów rozwojowych będzie też decyzja akcjonariuszy spółki w sprawie planowanej reorganizacji grupy kapitałowej - mówi Bartosz Hojka, prezes Agory.

Dołącz do dyskusji: Agora z ponad 100 mln zł straty. Jesienią mniej widzów w Heliosie

43 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
adam
Nie radzą sobie na wolnym rynku
odpowiedź
User
Geller
Przyznam się, że ja bym do kina częściej chodził, gdyby mozna tam było jak człowiek Perłę sobie do filmu otworzyć, a nawet dwie:)
odpowiedź
User
barbara
Dobrze to świadczy o naszym społeczeństwie że nie chodzą na słabej jakości filmy często z podprogowym lansowaniem różych totalitarnych ideologii
odpowiedź