Wpływy Grupy 4Fun Media wzrosły o 24 proc. Dużo więcej ze Screen Network i FCB Bridge2Fun, mniej z reklam tv
W ub.r. grupa kapitałowa 4Fun Media zanotowała 60,93 mln zł wpływów sprzedażowych (24 proc. więcej niż rok wcześniej) oraz 7,92 mln zł zysku netto (wobec 7,76 mln zł w 2017 roku). Mocno wzrosły jej przychody w reklamie zewnętrznej i z agencji FCB Bridge2Fun, a zmalały wpływy z reklam telewizyjnych. Firma osiągnęła też 2,29 mln zł wpływów z e-commerce.
Przychody grupy 4Fun Media z reklamy zewnętrznej zwiększyły się w skali roku z 13,43 do 21,71 mln zł, czyli o 62 proc. Działalnością w tym zakresie zajmuje się przede wszystkim spółka zależna Screen Network, do której należy 23,6 tys. nośników cyfrowych w 3,6 tys. lokalizacji zarządzanych w ramach zintegrowanego systemu informatycznego.
Spółka szacuje, że ma ok. 40 proc. udziału w polskim rynku cyfrowej reklamy zewnętrznej. Pod koniec 2017 roku kupiła firmę PRN Polska, właściciela sieci ekranów w supermarketach Carrefour.
Z kolei przychody grupy 4Fun Media z reklam telewizyjnych zmalały o 9 proc. - z 23,1 do 20,93 mln zł. Do firmy należą kanały rozrywkowo-muzyczne 4Fun.TV, 4Fun Dance, 4Fun Gold Hits. Według danych Nielsen Audience Measurement w ub.r. pierwsza z tych stacji miała 0,129 proc. udziału w rynku oglądalności (16,2 proc. mniej niż rok wcześniej), druga - 0,052 proc. (po spadku o 18,7 proc.), a trzecia - 0,033 proc. (po spadku o 29,8 proc.).
Agencja FCB Bridge2Fun osiągnęła w ub.r. 10,53 mln zł wpływów sprzedażowych, co wobec 7,32 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 44 proc. Na początku br. firma po przegranym przetargu zakończyła po kilku latach obsługę reklamową T-Mobile, nowe reklamy telekomu przygotowuje agencja DDB Warszawa.
Wpływy grupy 4Fun Media z usług dystrybucyjnych zwiększyły się o 33 proc. do 1,24 mln zł. Ponadto firma osiągnęły pierwsze przychody ze sprzedaży internetowej (2,29 mln zł), serwisów internetowych (833 tys. zł) i usług produkcyjnych (492 tys. zł).
W drugiej połowie ub.r. grupa 4fun Media zrealizowała szereg przejęć w segmencie internetowym. W sierpniu za 2,48 mln zł kupiła od swojego głównego akcjonariusza Nova Group Cyprus 51 proc. udziałów serwisu naEkranie.pl. Ponadto spółka 4fun.tv ustaliła wstępne warunki kupna aktywów firmy Mustache Warsaw, przede wszystkim sklepu internetowego Mustache.pl. Transakcję zrealizowano pod koniec października za 491,5 tys. zł. Natomiast we wrześniu ogłosiła, że za 920 tys. zł obejmie 59,94 proc. udziałów nowej spółki YRS Ventures 2, która będzie zajmować się produkcją ubrań i tworzeniem na nich nadruków.
Natomiast pozostałe wpływy grupy 4Fun Media zmalały w skali roku z 4,39 do 2,85 mln zł.
Koszty operacyjne pionu reklamy zewnętrznej firmy wzrosły rok do roku z 12,75 do 20,11 mln zł, a agencji FCB Bridge2Fun - z 6,48 do 8,86 mln zł.
Grupa 4Fun Media poniosła też pierwsze nakłady na e-commece (3,82 mln zł), serwisy internetowe (589,5 tys. zł) oraz działalność produkcyjną (1,23 mln zł). Natomiast koszty w pionie telewizyjnym spadły z 22,73 do 21,77 mln zł.
Koszty amortyzacji zwiększyły się z 2,76 do 2,9 mln zł.
Zysk EBITDA pionu reklamy zewnętrznej zwiększył się w skali roku z 4,09 do 8,3 mln zł, FCB Bridge2Fun - z 1,31 do 1,8 mln zł, a pionu dystrybucji - z 294 do 465,2 tys. zł.
Natomiast zysk EBITDA pionu telewizyjnego skurczył się z 5,79 do 3 mln zł, a w segmencie e-commerce zanotowano 1,61 mln zł straty EBITDA.
Grupa 4Fun Media zdecydowanie najwięcej wydaje na usługi obce. Koszty w tym zakresie zwiększyły się z 25,68 mln zł w 2017 roku do 33,12 mln zł w ub.r.
Nakłady na wynagrodzenia poszły w górę w skali roku z 3,93 do 5,92 mln zł, a na materiały i energię - z 1,95 do 2,74 mln zł. Natomiast koszty reprezentacji i reklam zmalały z 3,27 do 2,57 mln zł, a podatków i opłat - z 1,33 do 1,06 mln zł.
Ogółem firma zanotowała wzrost przychodów sprzedażowych o 24 proc. do 60,93 mln zł, zysku operacyjnego o 7 proc. do 9,29 mln zł oraz zysku netto o 2 proc. do 7,92 mln zł.
- Wysiłek jaki włożyliśmy w rozwój grupy kapitałowej 4fun Media S.A. w 2018 roku, będzie stanowić podstawę dalszych wzrostów jakie planujemy na 2019 rok i lata kolejne. Mają się one opierać na dalszej dywersyfikacji przychodów, a także systematycznym wzroście sprzedaży pochodzącej z innych - niż tradycyjna reklama telewizyjna - źródeł przychodu, w szczególności ze sprzedaży reklamy zewnętrznej oraz działalności e-commerce. Strategicznym celem działalności zarządu 4fun Media S.A. jest synergiczne wykorzystywanie posiadanych zasobów oraz innowacyjne podejście do klientów wykorzystujące różne kanały komunikacji - komentuje prezes firmy Ross Newens w liście do akcjonariuszy.
- Rok 2019 zapowiada się jako rok wielkich inwestycji w segmencie DOOH (cyfrowa reklama zewnętrzna), których efektem będzie rozbudowa obecnej sieci nośników reklamowych, ze szczególnym uwzględnieniem wielkoformatowych ekranów typu LED, obecnych w przestrzeni największych polskich metropolii. Strategicznym kierunkiem rozwoju będzie też rozbudowa naszych aktywności w sektorze e-commerce, który już w 2019 roku powinien przynieść co najmniej 15 milionów złotych ze sprzedaży - zapowiada.
Grupa 4fun Media od końcówki 2010 roku jest notowana na warszawskiej giełdzie. Większościowym akcjonariuszem firmy jest Nova Group (ma 55,06 proc. kapitału) należąca do Rossa Newensa, prezesa 4fun Media.
Dołącz do dyskusji: Wpływy Grupy 4Fun Media wzrosły o 24 proc. Dużo więcej ze Screen Network i FCB Bridge2Fun, mniej z reklam tv