Żabka złamała kodeks reklamy. Zachęcała do zakupu papierosów
Oferta marki sklepów Żabka Polska promująca zakup hot – doga lub panini w cenie 1 zł przy zakupie paczki papierosów, stanowi promocję wyrobów tytoniowych - orzekła Komisja Etyki Reklamy. W jej ocenie "oferowanie w obniżonej cenie produktu zupełnie nie związanego z paleniem tytoniu stanowi dodatkową zachętę do palenia poprzez odwołanie się do innych potrzeb niż sam głód nikotynowy.
Komisja Etyki Reklamy rozpatrzyła skargę na akcję sieci sklepów Żabka zrealizowaną wiosną br. Wówczas w aplikacji Żappka w zakładce "strefa palacza" pojawiła się oferta promocyjna wyrobów tytoniowych. Chodziło o to, że przy zakupie wyrobu tytoniowego wybranych marek, za symboliczną złotówkę klient mógł dokupić kawę, hot-doga, panini.
Już wówczas akcja ta wywołała spore kontrowersje. Sprawą zainteresowało się Ministerstwo Zdrowia. Resort zwrócił wówczas uwagę, że "reklama wyrobów tytoniowych jest niedopuszczalna i nieważne do jak wąskiego grona osób jest kierowana i czy są to tylko palacze". Zapowiedział też skierowanie sprawy do prokuratury oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Resort wezwał też Żabkę do wycofania reklamy, co firma uczyniła.
Reklama wyrobów tytoniowych jest niedopuszczalna i nieważne do jak wąskiego grona osób jest kierowana oraz czy są to tylko palacze. Jesteśmy zobligowani skierować sprawę do prokuratury i @UOKiKgovPL . Liczymy, że dla @Zabka_PL zdrowie klientów jest najważniejsze i wycofa reklamę https://t.co/fH3vq45O0y
— Ministerstwo Zdrowia (@MZ_GOV_PL) May 9, 2023
Kontrowersyjna reklama została też skierowana do Komisji Etyki Reklamy. Autor skargi wskazał, że “z uwagi na ograniczenia reklamy takich produktów i powszechnie znaną szkodliwość dla zdrowia reklama tego rodzaju narusza zasady etyki i dobre praktyki rynkowej. Reklama ta w artykułach prasowych jest odbierana co najmniej jako kontrowersyjna”.
KER zakwalifikowała akcję Żabki jako potencjalnie naruszającą zasady etyki reklamy.
Żabka: reklama nie była dostępna publicznie
Swoje stanowisko zaprezentowali w sprawie zaskarżonej reklamy przedstawiciele Żabka Polska. W odpowiedzi do KER wskazali, że przedmiotowej reklamy nie można odbierać w sposób, który został przedstawiony w złożonej przez skarżącego skardze. Przy ocenie reklamy należy bowiem mieć na względzie, iż reklama w aplikacji „żappka” nie była dostępna publicznie".
Firma wyjaśniła, że w aplikacji została utworzona tzw. strefa tytoniowa, gdzie publikowane są spersonalizowane oferty skierowane do osób pełnoletnich, które dokonywały w sieci zakupów wyrobów tytoniowych, zaakceptowały regulamin strefy tytoniowej, a także wyraziły zgodę na otrzymywanie takowych ofert. “Kampania nie miała miejsca w mediach ani komunikacji wewnątrz sklepu, czym zawężała krąg odbiorców wyłącznie do osób pełnoletnich, zainteresowanych zakupem wyrobów tytoniowych” - zaznaczyła Żabka Polska.
Tej argumentacji nie podzieliła KER, która stwierdziła, że oferta umieszczona w aplikacji „żappka” stanowi reklamę w rozumieniu Kodeksu Etyki Reklamy, zgodnie z którym reklamą jest „przekaz zawierający w szczególności informację lub wypowiedź, zwłaszcza odpłatny lub za wynagrodzeniem w innej formie, towarzyszący czyjejkolwiek działalności, mający na celu zwiększenie zbytu produktów, inną formę korzystania z nich lub osiągnięcie innego efektu pożądanego przez reklamodawcę, z wyłączeniem działań public relations. Do reklamy zalicza się również promocję sprzedaży, oferty kierowane do odbiorców za pomocą marketingu bezpośredniego lub sponsoring, a także elementy identyfikacji wizualnej oraz przekaz, o którym mowa w zdaniu poprzednim, udostępniony w sieci Internet na serwerze www lub w mediach społecznościowych i innych miejscach mających na celu jego dotarcie do odbiorców; w sytuacji, w której odbiorcą reklamy jest konsument, oceny reklamy dokonuje się w oparciu o model przeciętnego konsumenta”.
Dodatkowa zachęta do zakupu papierosów
Zdaniem KER, oferta promująca zakup hot – doga lub panini w cenie 1 zł przy zakupie paczki papierosów, stanowi promocję wyrobów tytoniowych. I chociaż w Kodeksie Etyki Reklamy nie ma przepisu wprost ograniczającego promowanie wyrobów tytoniowych, to “nie ulega wątpliwości, że reklama produktu wrażliwego, wpływającego na zdrowie i dobrostan konsumentów, winna być przedmiotem starannej analizy z punktu widzenia obowiązujących zasad etyki” - zaznacza KER.
“W ocenie Zespołu Orzekającego, oferowanie w obniżonej cenie produktu zupełnie nie związanego z paleniem tytoniu (w tym przypadku – produktu spożywczego) stanowi dodatkową zachętę do palenia poprzez odwołanie się do innych potrzeb niż sam głód nikotynowy. Tego typu zabieg może dodatkowo zachęcać konsumentów do skorzystania z oferty zakupu papierosów, nawet w sytuacji, w której nie byliby oni w danym momencie zdeterminowani do zapalenia papierosa” - zauważyła Komisja Etyki Reklamy. Orzekła tym samym, że reklama ta nie została wykonana z należytą starannością, zgodnie z dobrymi obyczajami, w poczuciu odpowiedzialności społecznej.
- Szanujemy i przyjmujemy ocenę Komisji Etyki Reklamy wobec oferty zamieszczonej w aplikacji Żappka. Już w momencie, kiedy dotarły do nas pierwsze głosy sygnalizujące, że oferta może budzić kontrowersje, natychmiastowo ją usunęliśmy. Prewencyjnie uruchomiliśmy także dodatkowe procedury weryfikacyjne ofert produktowych, aby taka sytuacja się nie powtórzyła - zapewnia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl biuro prasowe Żabki.
Dołącz do dyskusji: Żabka złamała kodeks reklamy. Zachęcała do zakupu papierosów