SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polska reklama w br. 2,3 proc. w górę. Internet zyska 8 proc., prasa straci 12 proc. (analiza)

Według domu mediowego Zenith w br. wydatki reklamowe netto w Polsce wzrosną o 2,3 proc. do 7,231 mld zł, a globalnie - o 4,6 proc. do 579 mld dolarów. W naszym kraju wartość reklamy internetowej ma zwiększyć się o 8,1 proc., a prasowej - zmaleć o 12 proc. Globalnie przez najbliższe trzy lata udział telewizji w rynku reklamowym zmaleje o 2,9 pkt proc., a udział internetu mobilnego wzrośnie o 9,5 pkt proc.

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

Dom mediowy Starcom miesiąc temu podał, że w ub.r. wartość polskiego rynku reklamowego zwiększyła się o 2,3 proc. Przy czym w pierwszych trzech kwartałach wzrost wyniósł tylko 1 proc., a w ostatnim kwartale - 5,5 proc.

Zenith spodziewa się, że wydatki reklamowe netto w naszym kraju wzrosną w br. o 2,3 proc. do 7,231 mld zł. To więcej niż wcześniej prognozowała firma. - Pierwsze miesiące tego roku przyniosły poprawę nastrojów konsumenckich. Polacy z optymizmem myślą o własnej przyszłości finansowej, pozytywnie oceniają też sytuację ekonomiczną w kraju. Podobne nastroje towarzyszą reklamodawcom, czego dowodzi choćby rekordowy popyt na czas reklamowy w telewizji w styczniu i lutym - komentuje Anna Bartoszewska, dyrektor generalna Zenith.

Imprezy sportowe czynnikami wzrostu, ryzyko związane z RODO

Zdaniem analityków Zenith do wzrostu wydatków reklamowych przyczynią się w br. piłkarskie mistrzostwa świata, a podobny efekt miały już zimowe igrzyska olimpijskie. - Okazje do intensywnej komunikacji z pewnością będą chciały maksymalnie wykorzystać firmy z branży browarniczej, które już od przyszłego roku - zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi - będą się mierzyć z ograniczeniem czasu emisji reklam piwa do godzin pomiędzy 23 a 6 rano - zauważa Anna Bartoszewska.

Zenith prognozuje, że w br. wydatki reklamowe w telewizji zwiększą się o 1,4 proc. Będzie to wynikało nie ze wzrostu oglądalności, tylko z podwyżek cen czasu reklamowego. Analitycy firmy zwracają uwagę, że średni czas oglądania telewizji znacząco się skraca (spadki wskaźnika ATV wynoszą od 3 proc. do nawet 10 proc.), a wodzowie przechodzą ze stacji głównych do tematycznych oraz internetowych platform VoD, m.in. w związku z rozwojem na naszym rynku Netflixa i Showmaxa.

Z kolei wartość reklamy internetowej według Zenith zwiększy się w br. o 8,1 proc. Firma obniżyła swoją prognozę wzrostu ze względu na wejście w życie pod koniec maja unijnego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych. Jej zdaniem przepisy ograniczający możliwości przechowywania danych użytkowników mogą znacznie utrudnić personalizację i precyzyjne targetowanie reklam. - Z uwagi na mnogość interpretacji i różny stopień przygotowania do wdrożenia wymaganych zmian, można spodziewać się sporych perturbacji, szczególnie w pierwszych miesiącach obowiązywania nowych przepisów - zaznacza Anna Bartoszewska. Z kolei nadal mocno będą rosnąć wydatki na internetowe reklamy wideo, m.in. w związku z piłkarskimi mistrzostwami świata.

Prezes Wirtualnej Polski Jacek Świderski niedawno ocenił, że RODO będzie mniej znaczącym czynnikiem dla reklamy internetowej niż zeszłoroczna dyskusja dotycząca widoczności reklam i w dużo większym stopniu może wpłynąć na działalność brokerów, np. sieci reklamowych.

Trzecim kanałem komunikacji, w którym zwiększą się w br. nakłady reklamowe, są kina. Według Zenith ten wzrost wyniesie w nich 1,6 proc. Firma zwraca uwagę, że w ostatnich latach notowano rekordową frekwencję kinową, natomiast wydatki na reklamy w kinach nie rosły tak mocno.

Jedyną dużą siecią kin podającą swoje szczegółowe wyniki jest Helios należący do notowanej na giełdzie Agory. W ub.r. wpływy Heliosa ze sprzedaży biletów wzrosły o 14 proc. do 222,4 mln zł, ze sprzedaży barowej - o 14,9 proc. do 83,1 mln zł, a z reklam - o 16,2 proc. do 35,1 mln zł. Firma w ostatnich latach uruchomiła kilka nowych kin.

Z kolei nakłady reklamowe w radiu zdaniem analityków Zenith zmaleją w br. o 1 proc. Przyczyni się do tego niewielkie ograniczenie budżetów przez największych reklamodawców z branży farmaceutycznej (Aflofarm, Olimp Laboratories, Zdrovit) oraz możliwy podobny ruch sieci sklepów z uwagi na ograniczenie handlu w niedziele.

Wartość reklamy zewnętrznej zmniejszy się o 1,4 proc. Według Zenith branża reklamowa czeka na wyniki pomiaru efektywności reklamy zewnętrznej zrealizowanej przez Instytut Badań Outdooru. Na razie otrzymały je firmy AMS, Ströer i Clear Channel.

Z kolei wydatki reklamowe w magazynach skurczą się o 11,9 proc., a w dziennikach - o 12,5 proc. Zdaniem Zenith papierowa prasa coraz częściej jest tylko dodatkiem do komunikacji marketingowej, na co wskazuje mocne ograniczenie aktywności w prasie przez koncerny z sektora dóbr szybkozbywalnych takie jak L’Oreal, Procter & Gamble, Unilever i Nivea.

Wyższa prognoza globalnego wzrostu reklamowego

Według Zenith na całym świecie wydatki reklamowe netto zwiększą się w br. o 4,6 proc. do 579 mld dolarów. Firma podniosła prognozę z poziomu 4,1 proc., uzasadnia to szybszym wzrostem gospodarczym w Chinach i Argentynie.

Zenith zwraca uwagę, że chińska gospodarka zaskoczyła analityków wysoką dynamiką wzrostu na początku roku, kiedy wskaźniki produkcji przemysłowej i wydatki na infrastrukturę okazały się znacznie wyższe niż zakładano. Dlatego firma podniosła prognozę tegorocznego wzrostu tamtejszego rynku reklamowego z 6 do 8 proc. A ponieważ Chiny są drugim co do wielkości rynkiem reklamowym świata - z udziałem wynoszącym 15 proc. - znacząco wpływa to na prognozę dla globalnego rynku.

Zdecydowanie największym rynkiem reklamowym pozostanie USA, gdzie wydatki mają wzrosnąć ze 197,5 mln dolarów w ub.r. do 217,2 mld dolarów w 2020 roku.

Motorem wzrostu przez najbliższe trzy lata będzie internet mobilny. Zenith szacuje, że od 2017 do 2020 roku nakłady reklamowe w tym kanale komunikacji zwiększą się o 72,6 mld dolarów. W telewizji wzrost ma wynieść 6,9 mld dolarów, na outdoorze - 3 mld dolarów, w kinach - 2,08 mld dolarów, a w radiu - 1,15 mld dolarów. Z kolei w internecie stacjonarnym nakłady zmaleją o 2,38 mld dolarów, w magazynach - o 4,6 mld dolarów, a w dziennikach - o 6,96 mld dolarów.

Z szacunków Zenith wynika, że suma globalnych wydatków na reklamę w internecie wzrosła w 2017 roku o 13,7 proc. do 204 mld dolarów, co stanowiło 37,6 proc. łącznych globalnych wydatków na reklamę (wobec 34,3 proc. w 2016 roku). W tym roku według analityków Zenith udział wydatków na reklamę internetową wyniesie 40,2 proc., pierwszy raz przekraczając 40,2 proc. W trzech krajach - Chinach, Szwecji i Wielkiej Brytanii – udział internetu przekroczył już 55 proc.

Zenith zwraca uwagę, że jego różne projekty badawcze potwierdzają związek oddziaływania doświadczeń z marką i wzrostu marki z coraz większym udziałem internetu na ścieżce doświadczeń konsumenta. W ramach nowego badania firma stworzyła wskaźnik wzrostu marki, porównując wyniki uznanych rynkowych badań i łącząc wyniki osiągane przez markę z serią benchmarków mediowych i komunikacyjnych. Wstępne wyniki wskazują, że najszybciej rosnące marki z kategorii komunikacja, usługi finansowe i motoryzacja osiągają zazwyczaj lepsze wyniki na takich wskaźnikach jak udział zapytań o markę w wyszukiwarkach, ruch na stronie, a także efektywność content marketingu i treści wygenerowanych przez internautów.

Przykładowo, w przypadku marek samochodowych istnieje 89 proc. korelacja pomiędzy tym, jak rośnie wskaźnik wzrostu marki a ruchem na ich stronach internetowych. W przypadku marek usług finansowych wzrost wskaźnika jest w 71 proc. skorelowany z popularnością tworzonych przez nie treści, natomiast wzrost wskaźnika dla marek z branży komunikacyjnej jest w 81 proc. skorelowany z tym, jaką część swoich przychodów przeznaczają na reklamę. Badanie pokazuje również wyraźne korelacje między markami o dużym potencjale mediowo-marketingowym i kategoriami, w których kanały cyfrowe mają duży wpływ na ścieżkę doświadczeń konsumenta

Dołącz do dyskusji: Polska reklama w br. 2,3 proc. w górę. Internet zyska 8 proc., prasa straci 12 proc. (analiza)

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
pavv
Co Internet zyska... chyba ilość osób blokujących reklamy, a naiwni reklamodawcy będą pakowali kasę w reklamy których nikt nie widzi.
odpowiedź
User
Samina
Dobra wiadomosc dla wszystkich moich przyjaciól. Znana firma oferujaca prace online dla domu. Teraz mozesz zarobic nawet 500 $ dziennie w domu krótko po kilku godzinach pracy w ksiazce face. Dolacz do nas i odwiedz nasza strone internetowa, aby uzyskac wiecej informacji.

Mozesz to sprawdzic tutaj ... >>>>>>>> www.Jobnet70.com
odpowiedź
User
ioio

Moja tesciowa wspólpracownika zarabia 76 $ na godzine na laptopie. Byla bezrobotna przez 9 miesiecy, ale w ubieglym miesiacu jej pensja wynosila 13 186 USD, po prostu pracujac na laptopie przez kilka godzin. Dlaczego nie sprawdzic tutaj?

Odwiedz .......... >>>> Praca70.COM
odpowiedź