Wartość rynku telekomunikacyjnego wzrosła do 42,8 mld zł w 2010 r.
W 2010 roku wartość polskiego rynku telekomunikacyjnego mierzona wielkością przychodów ze sprzedaży wyniosła ponad 42,8 mld zł i była wyższa o 1,9% w stosunku do roku poprzedniego, wynika z raportu Urzedu Komunikacji Elektronicznej (UKE).
"W wykreowaniu większych wpływów przedsiębiorcom pomogły sprzyjające warunki w segmencie dostępu do internetu. Z drugiej strony malejące kolejny rok z rzędu przychody telefonii stacjonarnej nie pozwoliły poprawić istotnie wartości całego segmentu gospodarki" - czytamy w podsumowaniu raportu UKE.
Urząd ocenił, że główne trendy polskiego rynku telekomunikacyjnego w 2010 roku to spadające ceny i jednocześnie rosnąca dostępność usług. Rozwój konkurencji otworzył użytkownikowi perspektywę wyboru dostosowanej do indywidualnych potrzeb oferty. To pobudziło wzrost wykorzystania usług telekomunikacyjnych, szczególnie w segmentach telefonii ruchomej i dostępu do internetu.
"Dochody branży zdeterminowane były głębokimi zmianami w strukturze konsumpcji, sposobach świadczenia usług oraz procesami substytucji fixed-mobile. Znaczenie miała również ekspansja usług transmisji danych. Operatorzy komórkowi rywalizowali ofertami promocyjnych pakietów minut i wiadomości SMS. Rosły wolumeny wszystkich usług mobilnych, największy wzrost popularności (o 103%) odnotowała mobilna transmisja danych w kraju" - czytamy dalej.
Regulator rynku zwraca też uwagę, że chociaż statystycznie całkowity poziom inwestycji (ok. 6,3 mld zł) nie zmienił się w stosunku do 2009 roku, to we wszystkich segmentach rynku odnotowano spadki nakładów. Sytuację ratowała Telekomunikacja Polska oraz nowi gracze na rynku telefonii ruchomej (P4, Aero2 oraz CenterNet).
Dołącz do dyskusji: Wartość rynku telekomunikacyjnego wzrosła do 42,8 mld zł w 2010 r.