TVN Grupa Discovery uruchomi naziemną wersję platformy Player
W naziemnym multipleksie eksperymentalnym TVN Grupy Discovery w DVB-T2/HEVC prowadzone są testy aplikacji Player w Hbb TV. Jak dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl niedługo nadawca we współpracy z Samsungiem rozszerzy swoją ofertę w telewizji hybrydowej.
Aplikacja Player jest testowana z multipleksu dostępnego m.in. w Warszawie, Gdańsku, Katowicach, Bydgoszczy i Łodzi.
TVN Grupa Discovery uruchomiła go, przygotowując się do przyszłorocznej zmiany standardu telewizji z DVB-T na DVB-T2/HEVC. W ofercie tego multipleksu są też TVN HD, TVN7 HD, TTV HD i Metro HD.
W II kwartale 2022 roku osoby korzystające z telewizorów niekompatybilnych z DVB-T2/HEVC stracą dostęp do naziemnej telewizji cyfrowej. Szacuje się, że to ponad 2 mln gospodarstw domowych. Wymiana sprzętu na nowszy to też okazja do wdrożenia usług telewizji hybrydowej.
Na niektórych telewizorach podłączonych do internetu można bowiem korzystać aplikacji HbbTV, które rozszerzają zakres dostępnych treści i są szansą na dodatkowe przychody reklamowe dla nadawców.
Trwają rozmowy z Samsungiem
Pod koniec sierpnia Polsat uruchomił obok swoich kanałów naziemnych serwis HbbTV z treściami znanymi z bezpłatnej platformy streamingowej Polsat Go. Do odświeżenia swojej aplikacji telewizji hybrydowej przygotowuje się również Telewizja Polska.
Podczas konferencji Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej nadawca publiczny zaprezentował nowy serwis, który obejmuje też catch up tv. Prawie wszystkie programy nadawane na kanałach TVP będzie można cofnąć do tygodnia.
Już teraz TVP w HbbTV oferuje dodatkowe kanały tematyczne, takie jak TVP Kultura 2, TVP Historia 2, TVP ABC 2. Z naszych informacji wynika, że TVN Grupa Discovery wdroży w ciągu najbliższych miesięcy zaawansowany serwis w HbbTV. Będzie to wersja platformy streamingowej Player przystosowanej do standardu HbbTV. Warstwa rekomendacji Playera działa już w Hbb TV od marca 2020 roku. Średnio korzysta z niej 0,5 mln gospodarstw domowych w każdym tygodniu.
Nowa aplikacja ma być znacznie bardziej rozbudowana. Partnerem technologicznym TVN Grupy Discovery ma być Samsung. Biuro prasowe producenta telewizorów potwierdza portalowi Wirtualnemedia.pl, że takie rozmowy się toczą. Nie zdradza jednak żadnych szczegółów.
„Realizujemy szereg testów”
Dorota Żurkowska, członkini zarządu TVN Grupa Discovery w rozmowie z Wirtualnemedia.pl zwraca uwagę, że HbbTV przyniesie zasadniczą zmianę na rynku. - Telewizja hybrydowa (HbbTV) to zupełnie nowy wymiar telewizji. Dzięki łączeniu zasięgu klasycznej telewizji linearnej z interaktywnością charakterystyczną dla środowiska digitalowego widz jest nie tylko odbiorcą treści nadawcy, ale może także uczestniczyć i reagować na to, co dzieje się na antenie. TVN był pionierem telewizji hybrydowej w Polsce, pierwsze testy firma prowadziła już w 2012 roku. Od pierwszego kwartału 2019 roku obserwujemy wzrost aktywności pozostałych nadawców w tym obszarze. HbbTV to dobre narzędzie do personalizacji przekazu, w tym także reklamowego oraz do poszerzenia oferty, dające widzom dostęp do dodatkowych treści lub funkcjonalności – quizy, sondy, wyniki badań rynku. Technologia ta może zostać wykorzystana do dynamicznego wspierania bieżących potrzeb i rozwiązywania problemów zgłaszanych przez widzów (np. w zakresie dostępności usług czy zakłóceń technicznych) - mówi menadżerka.
TVN Grupa Discovery zwraca uwagę, że HbbTV znacznie rozszerza funkcje elektronicznego przewodnika programowego i pozwala na interkatywność, a nawet współtworzenie ramówki przez widzów. - Na początku 2019 roku uruchomiliśmy aplikacje HbbTV na kanałach TVN (MUX-2) i Metro (MUX-8). Widzowie znajdą tam nie tylko rozszerzone multimedialne EPG, ale również mogą brać udział w interaktywnych sondach i quizach kontekstowo powiązanych z audycjami. Te możliwości wykorzystywane są regularnie chociażby w ramach kanału Metro, jako narzędzie wspierające decyzje programowe odnośnie konkretnych audycji czy układu całego programu - wyjaśnia Żurkowska.
Nadawca liczy, że zmiana standardu naziemnej telewizji cyfrowej przyczyni się do wzrostu popularności usług HbbTV. Już teraz aplikacje TVN Grupy Discovery cieszą się popularnością.
- Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego jak nasi widzowie reagują na oferowane przez nas rozwiązania HbbTV. Obserwujemy duże zaangażowanie w sondy czy quizy na kanale TVN i Metro. Tempo adaptacji technologii HbbTV wzrasta, nie tylko ze względu na coraz większą świadomość i zainteresowanie widzów, ale również na to jak zmieniają się standardy urządzeń na rynku. W tym zakresie niewątpliwym wsparciem jest również obecna legislacja, która nałożyła na producentów TV obowiązek obsługi standardu HbbTV w wersji co najmniej 2.01 we wszystkich odbiornikach wprowadzanych do sprzedaży po 1 stycznia 2021. Mamy także na uwadze to, że zmiany standardu dystrybucji naziemnej telewizji cyfrowej na DVB-T2, mogą przyczynić się do zwiększenia zasięgu technicznego HbbTV - przekonuje menadżerka.
Personalizacja zwiększy przychody reklamowe
HbbTV to szansa na poprawę efektywności kampanii reklamowych. Spoty poszczególnych produktów czy usług mogą być bowiem pokazywane tylko potencalnie zainteresowanym. - W ramach dostępnych i rozwijanych funkcjonalności HbbTV planujemy skupić się na kilku obszarach. Jednym z nich jest dalsze badanie i optymalizacja efektów działań promocyjnych prowadzonych za pomocą technologii HbbTV. Rynek widzów z niej korzystających rozwija się intensywnie wraz ze wzrostem udziału odbiorników podłączonych do internetu. Każdy kolejny miesiąc pokazuje nam, które działania przynoszą wymierne rezultaty i w jakim zakresie warto je dalej rozwijać, czy modyfikować. Realizujemy szereg testów R&D w obszarze możliwego zastosowania HbbTV do produktów „direct-to-consumer”, mając nadzieję, że odpowiednie wykorzystanie interaktywności sprzętu TV oraz dwukierunkowej komunikacji doprowadzi już niedługo do zaoferowania rynkowi zupełnie nowego i bardzo przyjaznego User Experience. Kolejnym aspektem jest rozwój analityki. Ten obszar wymaga szczególnej uwagi, aby rynek nadawców, producentów sprzętu, czy reklamowy operował ostatecznie jednoznacznymi i spójnymi danymi - tłumaczy Żurkowska.
Do tej pory na precyzyjne dotarcie do klientów pozwalała głównie reklama w internecie. To tam pokazywano nam reklamy hoteli w Atenach, jeśli wykupiliśmy bilet lotniczy do stolicy Grecji. HbbTV pozwoli więc stacjom telewizyjnym na podobną funkcjonalność. Oglądając programy poradnikowe o remontach domów wyświetlą nam się na przykład spoty promujące sklepy z materiałami budowlanymi. - Z perspektywy produktu reklamowego w obszarze HbbTV aktualnie najważniejszą podejmowaną przez nas inicjatywą jest rozwój i wdrożenie rozwiązań telewizji adresowalnej. To rozwiązanie daje możliwość połączenia zalet tradycyjnej liniowej TV – zasięgu, oddziaływania emocjonalnego, dowiedzionej siły w budowaniu marek – z możliwościami świata digital, w tym przede wszystkim z większą precyzją dotarcia, lepszym dopasowaniem reklam czy wreszcie możliwością bezpośredniego mierzenia efektów kampanii reklamowych. Model telewizji adresowalnej zakłada możliwość emisji dedykowanych reklam dopasowanych do indywidualnych charakterystyk odbiorców. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu rozwiązań adserwerowych wspartych wiedzą na temat użytkownika. Podjęliśmy już z naszej strony szereg czynności związanych z tą inicjatywą i wyniki pierwszych wewnętrznych testów wydają się bardzo obiecujące - ocenia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Maciej Ziąbrowski, business developments & integrations director TVN Grupy Discovery.
Powolny rozwój Hbb TV w Polsce
Sam standard HbbTV nie jest niczym nowym. Pojawił się na naszym rynku niemal od razu po wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej. Nie cieszył się jednak dotychczas wysoką popularnością. Na stronach internetowych sklepów ze sprzętem radiowo-telewizyjnym można szybko sprawdzić, które modele telewizorów lub tunerów są kompatybilne z DVB-T2/HEVC, 4K, posiadają Smart TV albo Android TV. Informacji o HbbTV przeważnie brakuje. Przez lata Polsat skupiał się na rozwoju Cyfrowego Polsatu i serwisu streamingowe Ipla (dzisiaj Polsat Box i Polsat Box Go). TVN najpierw stawiał na rozwój platformy n, a później Playera. Tylko TVP szeroko informowała o HbbTV, oferując w niej m.in. wszystkie kanały regionalne TVP3.
Na Hbb TV nie postawiły też platformy satelitarne, takie jak Canal+. Tego typu serwisy wymagałyby dekoderów obsługujących ten standard i dodatkowego miejsca na transponderach. - Abonenci korzystający z naszej oferty satelitarnej mogą podpiąć dekoder do internetu i zyskać dostęp do świata Canal+. Dodatkowo oferujemy serwis Canal+ online, dostępny m.in. jako aplikacja na telewizory i urządzenia mobilne. Z serwisu mogą korzystać również abonenci oferty satelitarnej bez dodatkowych opłat i bez limitu godzin - mówi Wirtualnemedia.pl rzecznik Canal+ Piotr Kaniowski.
W ostatnich latach bardzo zmienił się sposób odbioru telewizji. Dla wielu odbiorców nie ma znaczenia czy ulubione kanały oglądają dzięki telewizji naziemnej, kablowej, satelitarnej, aplikacji streamingowej zainstalowanej na telewizorze, konsoli do gier czy przystawce z Android TV. W tym kontekście rozszerzenie zasięgu i oferty w HbbTV ma sens. To szansa na poszerzenie zasięgu poszczególnych kanałów, a co za tym idzie przychodów reklamowych.
Dołącz do dyskusji: TVN Grupa Discovery uruchomi naziemną wersję platformy Player
kłopot w tym, że gawiedź wcale nie oczekuje niczego więcej...