Szef Netfliksa: za 16 lat zniknie tradycyjna telewizja
Według Reeda Hastingsa, szefa serwisu Netflix, telewizja nadawana w tradycyjny sposób stanie się przeżytkiem, a jej obecnie znany model zniknie z rynku do 2030 r.
Swoje opinie i prognozy dotyczące przyszłego rynku telewizyjnego Reed Hastings przedstawił podczas wystąpienia na konferencji w Mexico City. Według szefa Netfliksa tradycyjny model nadawania telewizji stanie się ofiarą ewolucji, którą przejdzie rynek. W efekcie naziemny i kablowy kanał oferowania programów telewizyjnych i filmów przestanie mieć jakiekolwiek znaczenie do 2030 roku i stanie się „rodzajem konia, który był dobry i przydatny do momentu, w którym pojawił się samochód” - jak ujął to Hastings.
Zdaniem Hastingsa obecna telewizja linearna w ciągu nadchodzących 16 lat zostanie zastąpiona przez jej internetową odmianę, a ze świadomości odbiorców zniknie pojęcie programu telewizyjnego. Magazyn „The Hollywood Reporter” relacjonując wystąpienie Hastingsa w Mexico City podkreśla, że prognozy prezentowane przez niego w poprzednich latach okazały się trafne. W dokumencie opublikowanym w 2013 r. pisał on o rosnącym znaczeniu telewizji internetowej, które powinni dostrzec i zapewne dostrzegą niebawem nadawcy. Kilka miesięcy po opublikowaniu tej prognozy stacje HBO, Showtime i CBS wprowadziły do swojej oferty internetowe aplikacje, a satelitarny nadawca Dish Network przygotowuje się do uruchomienia swojej internetowej oferty.
Jednocześnie Hastings wskazał na telewizyjne ratingi jako przeszkodę w swobodnym rozwoju internetowych nadawców. Według niego zapowiadana przez firmę Nielsen metoda obliczania oglądalności serwisów typu SVOD nie obejmuje odbiorców korzystających z urządzeń mobilnych. To błąd, bowiem grupa widzów z tej grupy rośnie w szybkim tempie, tymczasem nie będą oni widoczni w wynikach internetowych nadawców.
Hastings na poparcie swoich wizji dodał, że nie jest w nich odosobniony. Z badań przeprowadzonych w 2011 r. przez Cisco Systems wśród 50 telewizyjnych ekspertów wynika, że oni także przewidzieli w większości koniec tradycyjnego modelu dystrybucji treści telewizyjnych do roku 2030.
Kierowany przez Hastingsa Netflix - według nieoficjalnych informacji - ma się pojawić na polskim rynku w 2015 r. Polscy nadawcy także coraz wyraźniej dostrzegają potrzebę poszerzenia swojej oferty. Przykładem jest zapowiadany przez UPC serwis VoD o nazwie My Prime wraz z nowym dekoderem cyfrowym (więcej na ten temat).
Dołącz do dyskusji: Szef Netfliksa: za 16 lat zniknie tradycyjna telewizja