Spadki serwisów VoD. Na czele VoD.pl, najmocniej przyciąga Player.pl, VoD.TVP.pl dogonił Iplę
Polskie legalne serwisy VoD miały nieco słabszy start jesiennej ramówki niż przed rokiem: większość zanotowała niższe zasięgi, mniej odsłon i krótszy czas korzystania przez użytkowników. Duży wzrost osiągnął jedynie dział VoD serwisu TVP.pl, zdecydowanym liderem zasięgowym pozostał VoD.pl, a na najdłużej internautów przyciągał Player.pl.
We wrześniu br. serwis VoD.pl (należący do Grupy Onet-RASP) odwiedziło 4,6 mln internautów (rozumianych jako realni użytkownicy), którzy wykonali 34,4 mln odsłon (w tym 3,58 mln krajowych odsłon mobilnych), a każdy korzystał z niego średnio przez 50 minut i 54 sekundy - wynika z danych Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.
VoD.pl jest zdecydowanym liderem zasięgowym - miał prawie dwa razy więcej użytkowników niż Player.pl (wchodzący w skład Grupy TVN) i trzy razu więcej niż Ipla.tv (Grupa Cyfrowy Polsat) i dział VoD serwisu TVP.pl. Przy czym to Player.pl zanotował najwięcej odsłon (46,63 mln) i najdłuższy średni czas korzystania przez użytkownika (5 godzin i 49:13 minuty). Po ponad trzy godziny spędził przeciętnie każdy odwiedzający na Ipla.tv. i VoD.TVP.pl.
Aplikacja Ipla miała 772 tys. użytkowników i 1,93 mln uruchomionych aplikacji, a Kinoplex.gazeta.pl - 196,5 tys. użytkowników i 857,9 tys. odsłon.
Zaznaczmy, że poszczególne serwisy mają różne bazy materiałów i modele ich udostępniania. Player.pl, Ipla i VoD.TVP.pl są oparte na treściach (głównie programach i serialach) nadawców telewizyjnych oraz filmach. Przy czym Telewizja Polska udostępnia odpłatnie swoje produkcje innych witrynom (także VoD.pl), zamieszcza także dużo treści na YouTubie, natomiast Polsat i TVN zachowują je u siebie na wyłączność. Player.pl miesiąc temu wprowadził płatną ofertę, co w Ipli i na VoD.TVP.pl funkcjonuje od dawna (serwis TVP od roku w ramach Strefy Widza udostępnia bezpłatnie wszystkie materiały osobom płacącym abonament RTV). TVN nakręcił serial „Web Therapy” udostępniony w październiku br. tylko na Player.pl, a Polsat odcinki wielu swoich seriali pozwala oglądać w Ipli przed ich emisją telewizyjną.
Z kolei VoD.pl i Kinoplex.gazeta.pl nie realizują własnych produkcji, więc pozyskują treści w ramach umów z producentami i dystrybutorami filmowymi oraz nadawcami telewizyjnymi. W bazie drugiego z tych serwisów są tylko filmy i seriale.
Serwisy VoD we wrześniu 2015 roku | |||||
(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL | |||||
serwis | real users | odsłony ogółem | krajowe odsłony mobilne | czas na RU [godz:min:s] | zasięg |
vod.pl | 4 604 726 | 34 402 570 | 3 578 821 | 00:50:54 | 18,69% |
player.pl | 2 343 485 | 46 627 345 | 2 588 082 | 05:49:13 | 9,51% |
ipla.tv | 1 833 907 | 31 852 438 | 795 771 | 03:04:19 | 7,44% |
tvp.pl - vod | 1 605 659 | 21 136 590 | 3 610 058 | 03:42:36 | 6,52% |
ipla - aplikacja | 771 985 | - | - | - | 3,13% |
kinoplex.gazeta.pl | 196 513 | 857 920 | 40 965 | 00:41:19 | 0,80% |
W skali roku większość serwisów VoD zanotowała spadki zasięgów procentowych (porównywanie w tym kontekście zmiany liczby użytkowników jest mało miarodajne, ponieważ od maja br. wyniki Megapanelu są oparte na znacząco większej ogólnej liczbie polskich internautów, wskutek czego liczba użytkowników większości stron z miesiąca na miesiąc podskoczyła o kilkanaście proc.).
VoD.pl miał o 8,1 proc. niższy zasięg niż rok wcześniej (w dół z 20,33 proc. do 18,69 proc), a także o 4,51 mln odsłon mniej (spadek o 11,6 proc.) i 6:08 minuty krótszy średni czas korzystania przez użytkownika (10,7 proc. w dół). Player.pl stracił 11,4 proc. zasięgu, 16,06 mln odsłon (to 25,6 proc. w dół) oraz 2 godziny i prawie 37 minut średniego czasu korzystania (spadek o 31 proc.), a Ipla.tv - 11,2 proc. zasięgu, 1,18 mln odsłon (3,6 proc. w dół) i 29:40 minuty średniego czasu korzystania (13,9 proc. w dół). Spadki zanotowały również aplikacja Ipla i Kinoplex.gazeta.pl.
Za to bardzo duże wzrosty osiągnęło VoD.TVP.pl. Zasięg strony zwiększył się o 89 proc., liczba odsłon - o 12,3 mln (czyli 139 proc.), a średni czas spędzany przez użytkownika - z 17:02 minuty do trzech godzin i 42:36 minuty.
Dołącz do dyskusji: Spadki serwisów VoD. Na czele VoD.pl, najmocniej przyciąga Player.pl, VoD.TVP.pl dogonił Iplę