Social media: co wydarzyło się w 2021 roku, co może przynieść 2022?
Przedstawiamy kolejną część podsumowania 2021 roku w branży mediów społecznościowych. Menedżerowie z czołowych agencji i wydawców analizują najważniejsze wydarzenia, zmiany i trendy minionego roku oraz zastanawiają się, co przyniesie 2022 rok.
Anita Treścińska, social media specialist i Juliusz Gajewski, social media specialist w Bluerank
Wydarzenie roku
Wśród najważniejszych wydarzeń w social media w 2021 roku, warto wymienić:
- wprowadzenie Reels przez Instagram, będącymi odpowiedzią na rosnące zainteresowanie użytkowników krótkimi formami video (będącymi podstawą komunikacji na TikToku);
- rozwój social media w kierunku rozszerzonej rzeczywistości, czyli transformacja Facebooka w Metaverse;
- głośna awaria Facebooka, która pokazała, jak dużą rolę odgrywają social media w naszym życiu.
Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022
Niezaprzeczalnie 2021 rok należał do video – krótkie filmiki cieszyły się dużą popularnością wśród użytkowników, szczególnie na TikToku. Ich rosnący potencjał dostrzegł również Instagram wprowadzając Reels, które szybko podbiły serca odbiorców. Obok krótkich form video, swój czas przeżywały również streamingi live, od Facebooka, przez Instagram i TikTok, po Youtube, a wraz z nimi live commerce, czyli zakupy w trakcie prezentacji produktu na żywo.
Obecny rok to również silny rozwój obsługi klienta w wiadomościach prywatnych, a co za tym idzie automatyzacji odpowiedzi za pomocą chatbotów. Popularnością cieszyły się w tym roku również filtry AR – ich zadaniem nie jest już tylko poprawa wyglądu (dodanie blasku, zmiana kolorów itp.), lecz także obok dostarczania rozrywki, promocja produktu i marki (np. akcja Got2Be na Tiktok). Rosnący potencjał wirtualnej rzeczywistości zauważył sam Facebook, przekształcając się w Metaverse. Powyższe trendy z pewnością utrzymają się w nadchodzącym roku, a obok nich intensywnie będzie rozwijał się influencer marketing podążający w stronę większej naturalności w komunikacji, wyznaczonej przez młode pokolenie TikTokerów.
Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?
Początek pandemii sprawił, że świat się zatrzymał i jeszcze bardziej zdigitalizował – użytkownicy, którzy do tej pory nie korzystali z niektórych platform społecznościowych, chętniej zakładali konta na kolejnych kanałach w poszukiwaniu rozrywki. Przyczyniło się to do wzrostu aktywności, ale też oczekiwań odbiorców, szczególnie w kontekście innowacyjnych narzędzi i tempa przekazu informacji. W związku z pandemią, wiele marek przeniosło swoje działania do świata online, mierząc się z nowymi wyzwaniami, m.in. automatyzacją obsługi klienta, budowaniem wizerunku online za pomocą personal brandingu, czy social shoppingiem.
Wiele marek musiało dostosować swoją dotychczasową komunikację pod nowy, pandemiczny świat. Social media jeszcze silniej niż wcześniej stanęło przed wyzwaniem walki z fake newsami – w związku z tym portale społecznościowe wprowadzały liczne zmiany (m.in. techniczne), mające na celu uchronić użytkownika przed fałszywymi informacjami.
Największe wyzwanie na 2022 rok
Największym wyzwaniem w nadchodzącym roku będzie dostarczanie użytkownikom satysfakcjonującej obsługi klienta (szczególnie pod kątem zwiększenia szybkości udzielania odpowiedzi) oraz dywersyfikacja działań, polegająca na obecności marek na więcej niż jednym kanale (awaria Facebooka pokazała, że użytkownicy obecni są na wielu kanałach i potrzebują alternatywnych form komunikacji z marką) i umiejętne dostosowanie komunikacji na każdym z nich.
Daniel Bankiewicz, senior PPC & analysys specialist w Sigma Bis
Wydarzenie roku
W październiku Mark Zuckerberg ogłosił zmianę nazwy koncernu Facebook na Meta. Ważne aby nie mylić zmiany nazwy z serwisem społecznościowym Facebook (jego nazwa pozostaje bez zmian).
Jednocześnie przedstawiono plan na Metaverse. Jest to rozwiązanie łączące świat wirtualny z rzeczywistym. Świat, w którym będziemy mogli stworzyć swój własny wirtualny dom, wymarzone miejsce do pracy, czy przestrzeń do spotykania się ze znajomymi.
Metaverse jest tworzone już teraz, w oparciu o platformę Horizon, należącą do koncernu.
Z jednej strony wydaje się, że zapowiedź projektu Metaverse dobrze wpasowuje się w obecną rzeczywistość jaka nas zastała po wybuchu pandemii COVID-19. Z drugiej strony wiele osób uważa, że jest to zdecydowanie za wcześnie. Rozwój i ogólna dostępność technologii, wymaganej do korzystania z rozwiązań przedstawionych przez Marka Zuckerberga nie jest jeszcze na wystarczającym poziomie. Na myśl przychodzi tutaj projekt Google Glass, który poległ między innymi z tej przyczyny.
Mimo to Facebook jest konsekwentny w realizacji swoich planów, a Metaverse tak naprawdę jest kolejnym punktem w 10 letnim planie rozwoju, który został przedstawiony przez Marka Zuckerberga podczas konferencji F8 w 2016 roku.
Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022
W 2021 roku TikTok osiągnął 1 miliard użytkowników na całym świecie, w Polsce 10,37M. Platforma coraz chętniej otwiera się na reklamodawców. Udostępniono nam dobrze rozbudowane narzędzie w postaci panelu reklamowego (mocno wzorowanego na facebookowym). Pozwala ono na planowanie zarówno działań świadomościowych jak i sprzedażowych, odpowiadając potrzebom naszych klientów.
Wzrost popularności TikToka wśród użytkowników powoduje zwrócenie uwagi konkurencyjnych platform na rozwiązania, które warto wdrożyć również u siebie. W efekcie YouTube stworzył swoje shorts’y, a Instagram wprowadził rolki (reels).
W przyszłym roku spodziewam się dalszego rozwoju w obrębie contentu wertykalnego (9x16), używanego na TikToku oraz contentu efemerycznego na Facebooku, Instagramie (w stories).
Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?
Pandemia w reklamie w 2021 roku stała się istotnym punktem w planowaniu kampanii. Oczywiście w zależności od kategorii reklamowanego brandu/produktu, dla jednych covid-19 był wyznacznikiem harmonogramu działań przez cały rok (między innymi branża hotelarska / gastronomia / transport). Dla innych czymś w stylu RTM/RODO – trzeba mieć to z tyłu głowy.
Największe wyzwanie na 2022 rok
Podobnie jak w 2021, w przyszłym roku pandemia może być wyzwaniem dla wielu reklamodawców pod kątem planowania kampanii. Sezonowość wielu produktów / usług może zostać zaburzona przez ewentualne ograniczenia nakładane w wyniku pandemii.
Jakub Sawa, dyrektor ds. wzrostu (Director of Growth) w Wyborcza.pl
Wydarzenie roku
Globalne wydarzenie roku to dla mnie kłopoty największej platformy, czyli Facebooka. Wystąpienie Frances Haugen, która ujawniła, że firma wiedziała o wynikach badań nad szkodliwym wpływem social mediów na społeczność i zrobiła niewiele, aby to zmienić.
Antywydarzeniem jest natomiast ogłoszenie zmiany nazwy Facebooka na Meta - mimo ogromnych zasięgów i niesamowitych zapowiedzi, wydarzenie wzbudziło bardzo małe zaangażowanie i przeszło prawie bez echa.
Wydarzeniem roku w Polsce był i jest kryzys migracyjny na naszej wschodniej granicy oraz zakaz wstępu dla dziennikarzy do strefy przygranicznej. Dzięki platformom socialmediowym, głównie TikTokowi, ludzie relacjonują wydarzenia na bieżąco - zarówno z jednej, jak i drugiej strony granicy. Jednocześnie niepełne, krótkie, wyrwane z kontekstu relacje są trudniejsze do oceny pod względem prawdziwości. Łatwiej trafić na materiał fejkowy, spreparowany, nagrany zupełnie gdzie indziej. Bez dziennikarzy pracujących na granicy, bądź z ograniczoną ich obecnością, nie sposób należycie weryfikować informacji, które do nas docierają i bardzo szybko trafiają do obiegu newsów.
W tym wątku, wydarzeniem jest również sytuacja Barbary Kurdej-Szatan, której wypowiedź w social mediach miała wpływ na jej dalszą współpracę w kampanii reklamowej Play'a. Kilka słów wypowiedzianych w wirtualnej przestrzeni pod wpływem emocji miało bardzo realny wpływ na jej życie zawodowe.
Publikacje w Wyborcza.pl również kreowały silne trendy w mediach społecznościowych jak np. 16-godzinny dzień pracy profesora Matczaka, który wywołał ogólnopolską dyskusję o etosie pracy. Mocne lokalne wydarzenie to podjęcie zdecydowanych działań UOKiK w stosunku do celebrytów, czyli konieczność oznaczania współpracy
reklamowej w kanałach społecznosciowych.
Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022
Na pewno trendem, który ciągle jest widoczny, pozostaje radykalizacja użytkowników wzmacniana algorytmami platform. Widać to w komentarzach, widać to w analizie sentymentu publikowanych treści. Często nawet bardzo neutralne publikacje potrafią wywoływać lawiny komentarzy i przekształcać się w tzw. flamewars.
Kolejny trend to rosnąca waga ROI (zwrotu z inwestycji) w mediach społecznościowych - my, Wyborcza.pl jesteśmy tu już od dawna, inni dopiero będą na to zwracać uwagę, głównie w efekcie kryzysu gospodarczego. Social media dla wydawcy, którego biznes opiera się na sprzedaży subskrypcji, są bardziej wymagające niż w innych modelach biznesowych. Nie wystarczy dostarczyć jak najwięcej ruchu do serwisu, znaczenie ma też fakt, czy użytkownicy kupują produkt lub usługę. Ciągle udoskonalamy proces budowy relacji z czytelnikami opartej na zaufaniu. Jak widać w analizach, jesteśmy jedną z najbardziej angażujących marek wśród wydawców online na polskim rynku (dane wg CrowdTangle).
Ciekawym zjawiskiem jest także wzrastająca popularność krótkich filmów, w tym TikToków - obecnie wszystkie duże platformy mają jakiegoś rodzaju krótkie formy wideo (Instagram, YouTube i inne). Dla mnie osobiście TikTok staje się swego rodzaju wideo Twitterem.
Kolejny trend to transmisje live, których popularność może wynikać z faktu zamknięcia w domach oraz tego, że mocno ograniczaliśmy wizyty na masowych eventach. W Wyborcza.pl postawiliśmy na promocję takich wydarzeń i - patrząc na dane - był to jeden z sukcesów naszych profili społecznościowych.
Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?
Przede wszystkim nastąpiła zmiana sposobu pracy - działamy już nie stacjonarnie, ale zdalnie. Przez cały rok pracujemy w zespołach rozproszonych - dziś nie ma znaczenia, czy ktoś mieszka i pracuje w mieście siedziby firmy, czy na drugim końcu Polski. Wydawcy, którzy nie mogą uwolnić się od starych przyzwyczajeń, będą mieć ograniczony dostęp do najlepszych pracowników.
Pracujemy zdalnie od marca 2020 r. i dzięki wypracowanym procesom taki model jest nie tylko efektywniejszy, ale również lepiej poukładany. Nie zapominamy też o integracji i codziennych, zwykłych relacjach międzyludzkich.
Największe wyzwanie na 2022 rok
Największym wyzwaniem będzie utrzymanie rentowności działań w mediach społecznościowych, dla wielu podmiotów rzeczywistość może okazać się brutalna. Myślę, że w mediach online czeka nas fala przejęć i upadłości. Trudny będzie też kolejny rok pracy zdalnej -to nadal największa bolączka wielu firm.
Oprócz tego sporym wyzwaniem będzie produkcja treści wideo i ich dystrybucja w taki sposób, aby miało to sens finansowy. Tworzenie materiałów filmowych jest znacznie droższe niż innych treści, a jak wspomniałem wcześniej, są one mocno angażujące. Dodatkowym utrudnieniem będzie ciągły proces zmian algorytmów na platformach ograniczający zasięgi organiczne. W końcu są to organizacje, które też muszą zarabiać.
Michał Korzeniowski, social media manager w Grupie Interia
Wydarzenie roku
Najbardziej znaczącym wydarzeniem mijającego roku była dla mnie blokada kont byłego już prezydenta USA na FB, Twitterze i Instagramie w następstwie ataku Jego zwolenników na siedzibę Kongresu.
To cezura w ewolucji mediów społecznościowych, których administratorzy muszą reagować na incydenty mogące zachwiać porządkiem społecznym – nawet, gdy ich autorem jest ustępujący prezydent kraju. Takie działanie rodzi jednak wiele pytań choćby o odpowiedzialność serwisów, czy granicę pomiędzy swobodą wypowiedzi a nawoływaniem do działań niezgodnych z powszechnymi normami, czy prawem.
Z tym problemem serwisy borykały się od zawsze, nigdy jednak sytuacja nie był aż tak trudna, choćby biorąc pod uwagę obecną sytuację pandemiczną i tysiące publikowanych opinii - bardziej lub mniej racjonalnych – a niekiedy nieprawdziwych i niebezpiecznych.
Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022
Wideo na żywo - ten trend popularny był jeszcze przed pandemią, a czas lockdownów i kwarantan tylko uwypuklił atrakcyjność tego narzędzia. Streaming idealnie pasuje do wsparcia e-commerce, wizerunkowych działań marek/instytucji oraz prezentacji warsztatów czy konferencji. Istotnym elementem wskazującym dalszy rozwój meta platforms będzie (właściwie już jest) wprowadzenie facebook pay, pierwszego własnego systemu płatniczego w SM, a także rozwój platformy workplace – będącej m.in. grupowym komunikatorem i narzędziem dzięki któremu meta/facebook będzie mógł funkcjonować niejako wewnątrz firm. To odpowiedź na obecne realia – czyli pracę zdalną. W wielu sektorach nie widać już potrzeby powrotu do biur, stąd też rynek pracy w wielu branżach stał się globalny.
Również z tego względu na znaczeniu i popularności zyskuje LinkedIn. Będąc miejscem do wymiany merytorycznych opinii czy zawodowych porad również w środowisku międzynarodowym, daje olbrzymie możliwości komunikacji ponad wszelkimi podziałami. Na drugim biegunie pozostaje Tik Tok – jako dostawca niezmierzonej ilości atrakcyjnego dla odbiorców contentu.
Warto też zwrócić uwagę na rozwój samych komunikatorów, które nawet w większym stopniu niż SM determinowały nasze życie, przede wszystkim zawodowe. To już drugi rok na Teamsach, Discordzie, czy Zoomie - czy dalszy rozwój tych platform może wiązać się utratą wpływów „tradycyjnych” kanałów socialowych?
Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?
W 2020 roku media społecznościowe w naturalny sposób zdominowały nasze życie. Angażowaliśmy się społecznie, braliśmy udział w challenge’ach, a aktywność na różnego typu platformach zastępowała nam życie towarzyskie. Ten rok jest siłą rzeczy inny. Widzimy mniejsze zaangażowanie, trochę trudniej o przykucie uwagi, mniej chętnie bierzemy udział w społecznych akcjach czy nawet dyskusjach. Social media znowu stały się (coraz bardziej) atrakcyjnym kanałem sprzedażowym i (auto) promocyjnym.
Mam nadzieję, że ten spadek aktywności nie przyniesie złych skutków. Łatwiej zapominamy, że pandemia cały czas trwa, a osobom negującym ten stan rzeczy przybywa argumentów.
Ważne, aby informacje, które docierają do nowych użytkowników (a przybywa ich średnio ponad 2 miliony rocznie) w obiektywny sposób przedstawiały zagrożenia wynikające z pandemii jak i nie przekłamywały otaczającej nas rzeczywistości.
Największe wyzwania na 2022 rok
Social media stały się pierwszą linią frontu informacyjnego w walce z pandemią. I niestety w mijającym roku z tej batalii nie wychodzą zwycięsko. Publikowanie przez użytkowników treści negujących prace naukowców, podważanie badań, stawianie w wątpliwość potrzeby szczepień, czy w ogóle istnienia choroby – pomimo prób, platformy nie znalazły sposobu na eliminowanie takiego contentu. Podobnie jest w przypadku fake’ów czy treści obraźliwych. Czy znajdą na to rozwiązanie – jednocześnie nie tworząc systemu cenzury? I czy w ogóle jest to możliwe bez zmiany w nas samych – aktywnych użytkownikach?
Na kolejnych podstronach wypowiedzi menedżerów z Ancymony, Tears of Joy, Artegence, K2 Precise, Eura7 i Socialyse
1 2
Dołącz do dyskusji: Social media: co wydarzyło się w 2021 roku, co może przynieść 2022?