Decyzja w sprawie Serie A później. Nadawcy nie chcą przepłacać
Żaden z działających we Włoszech nadawców nie zadeklarował wydania przynajmniej miliarda euro rocznie za prawa do Serie A. Kluby piłkarskie w pierwszej fazie negocjacji odrzuciły wszystkie oferty. Decyzje w sprawie pięcioletnich pakietów mają zapaść dopiero w połowie października.
Zgodnie z wygasającą w czerwcu przyszłego roku umową, Serie A pozyskuje z tytułu sprzedaży praw telewizyjnych na rodzimym rynku około 930 mln euro rocznie. Serwis streamingowy DAZN posiada licencję pozwalającą na transmisję wszystkich meczów, natomiast platforma cyfrowa Sky Italia, może pokazywać trzy spotkania w każdej kolejce.
Żaden z nadawców nie spełnił oczekiwań klubów
W pierwszej rundzie negocjacji wzięły udział: DAZN, Sky Italia i MediaForEurope (wcześniej Mediaset, zmarłego niedawno byłego premiera Włoch Silvio Berlusconiego). Wszystkie oferty zostały uznane za zbyt niskie i odrzucone. Dyrektor generalny Serie A Luigi De Siervo powiedział później mediom, że nadawcy „muszą jeszcze trochę popracować” nad zadowalającą ofertą.
Przychody z transmisji telewizyjnych są kluczowym źródłem przychodów takich drużyn jak Juventus, AC Milan, Inter i Napoli. Drużyny grające w Serie A założyły przed rozpoczęciem rozmów z nadawcami, że ich celem jest miliard euro rocznie z licencji. Liczą, że do jesieni uczestnicy przetargu poprawiają swoje propozycje.
Serie A już w maju zakładała, że uda jej się pozyskać z tego tytułu co najmniej 3,6 mld euro (w przypadku 3-letniej licencji) lub 7,2 mld euro, jeśli umowa zostanie podpisana na 5 lat. Wówczas spodziewano się, że pierwsze oferty nie będą zadowalające. Serie A chciała zaoferować pakiet z najciekawszymi spotkaniami, co miało przyciągnąć do przetargu Amazon Prime Video. Amerykański koncern jednak nie wystartował.
Koszty praw sportowych coraz większym obciążeniem
W październiku 2022 roku Ekstraklasa podpisała z kolei nową umowę licencyjną z Canal+ Polska na sezony 2023/24-2026/27. Firma zapłaci za to rekordowe 1,3 mld zł. Inwestycja miała się zwrócić m.in. dzięki sprzedaży sublicencji Telewizji Polskiej. Do tej pory nie doszło jednak do porozumienia.
Specjalizujący się w sporcie serwis streamingowy DAZN pozyskał w 2022 roku 75 nowych licencji. Kilka miesięcy temu informowaliśmy, że w ub.r. zadłużenie firmy wyniosło 2 mld dol. Choć w II kwartale przychody Viaplay były o 16 proc. większe niż przed rokiem (4,6 mld koron szwedzkich), to firma odnotowała 6,5 mld straty operacyjnej i 5,9 mld straty netto.
Firma, która na naszym rynku pozyskała prawa m.in. do Bundesligi, Premier League, gal KSW i Formuły 1, zdaniem wielu ekspertów, mocno przepłaciła za prawa. Viaplay zamierza sprzedać prawa, znaleźć partnera lub wycofać się z wielu rynków, w tym polskiego. Niedawno 12 proc. udział w Viaplay kupił Canal+, stając się największym akcjonariuszem.
Dołącz do dyskusji: Decyzja w sprawie Serie A później. Nadawcy nie chcą przepłacać