„Rzeczpospolita” wyprzedziła „Gazetę Prawną”. Dane sprzedaży e-wydań dzienników po trzech kwartałach
W okresie styczeń-wrzesień 2015 najwyższą sprzedaż wydań elektronicznych wśród ogólnopolskich gazet codziennych osiągnęła „Rzeczpospolita”, która wyprzedziła „Dziennik Gazetę Prawną”. Natomiast wśród dzienników regionalnych na pierwsze miejsce awansowało „Echo Dnia”.
![](https://static.wirtualnemedia.pl/media/top/dziennikiogolnopolskie-2015styczen655.png)
„Rzeczpospolita” (Gremi Business Communication) w okresie od stycznia do września 2015 roku miała średnią sprzedaż e-wydań na poziomie 9 668 egz. W skali roku tytuł ten zanotował największy wzrost w zestawieniu, wynoszący 31,73 proc. - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl. W I-III kwartale 2014 roku dziennik ten był drugi.
>>> Przeglądaj okładki gazet i magazynów w naszym dziale Jedynki
Natomiast na drugą pozycję z pierwszej w badanym okresie spadł „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes) ze średnim wynikiem na poziomie 9 237 egz., czyli o 2,19 proc. większym niż rok wcześniej.
Na podium uplasował się jeszcze „Puls Biznesu” (Bonnier Business Polska). Średnia sprzedaż e-wydań tego dziennika zwiększyła się rok do roku o 16,06 proc. do 2 753 egz.
Drugi największy wzrost sprzedaży e-wydań, wynoszący 27,99 proc., osiągnęła „Gazeta Giełdy Parkiet” (Gremi Business Communication) plasująca się dwa oczka niżej z wynikiem 1 852 egz. Tytuł ten pochwalić się mógł również największym udziałem sprzedaży e-wydań w sprzedaży ogółem, który wyniósł 38,97 proc. Od lutego ub.r. „Parkiet” oferuje dostęp do elektronicznej wersji gazety już w wieczór poprzedzający pojawienie się numeru w kioskach.
Z kolei największy spadek odnotowała „Gazeta Polska Codziennie” (Forum), która spadła z miejsca szóstego na siódme. Średnia sprzedaż e-wydań tego tytułu obniżyła się bowiem o 45,52 proc. do 292 egz.
W I-III kwartale 2015 roku tylko jeden dziennik wykazał sprzedaż mutacji cyfrowych. Była to „Gazeta Wyborcza” (Agora), której wynik w porównaniu do analogicznego okresu 2014 roku zmalał o 17,27 proc. i wyniósł 781 egz.
ZKDP | I-III kwartał | |||
Wirtualnemedia.pl | 2015 | 2014 | ||
Tytuł | Sprzedaż e-wydań | Sprzedaż ogółem | Sprzedaż e-wydań | Sprzedaż ogółem |
Rzeczpospolita | 9 668 | 56 152 | 7 339 | 55 951 |
Dziennik Gazeta Prawna | 9 237 | 45 060 | 9 039 | 48 010 |
Puls Biznesu | 2 753 | 10 580 | 2 372 | 10 867 |
Gazeta Wyborcza | 2 240 | 158 620 | 2 017 | 171 006 |
Parkiet Gazeta Giełdy | 1 852 | 4 752 | 1 447 | 4 512 |
Przegląd Sportowy | 371 | 31 560 | 407 | 35 778 |
Gazeta Polska Codziennie | 292 | 18 781 | 536 | 20 638 |
Fakt Gazeta Codzienna | 226 | 309 758 | 242 | 327 169 |
Super Express | 0 | 145 174 | 0 | 151 853 |
Wśród dzienników regionalnych i lokalnych pozycja lidera średniej sprzedaży e-wydań w I-III kwartale br. należała do „Echa Dnia” (Polska Press Grupa). Jego wynik wyniósł 687 egz., po wzroście o 311,38 proc.
Drugie miejsce zajął „Dziennik Bałtycki” (Polska Press Grupa), który rok wcześniej był liderem. Jego średnia sprzedaż ogółem w analizowanym okresie wyniosła 461 egz., po spadku o 20,65 proc.
Z jedenastej na trzecią lokatę awansował „Głos - Dziennik Pomorza” (Polskapresse). Jego średni wynik e-wydań zwiększył się o 246,51 proc. do 447 egz.
ZKDP | I-III kwartał | |||
Wirtualnemedia.pl | 2015 | 2014 | ||
Tytuł | Sprzedaż e-wydań | Sprzedaż ogółem | Sprzedaż e-wydań | Sprzedaż ogółem |
Polska Dziennik Bałtycki | 461 | 24 366 | 581 | 27 371 |
Polska Głos Wielkopolski | 300 | 29 947 | 354 | 32 560 |
Polska Gazeta Wrocławska | 195 | 16 365 | 274 | 18 094 |
Polska Gazeta Krakowska | 215 | 16 710 | 234 | 18 272 |
Polska Dziennik Zachodni | 188 | 39 401 | 232 | 45 581 |
Gazeta Pomorska | 361 | 41 083 | 189 | 44 993 |
Dziennik Polski | 188 | 18 903 | 187 | 21 332 |
Gazeta Lubuska | 277 | 20 225 | 168 | 22 608 |
Echo Dnia | 687 | 19 373 | 167 | 20 910 |
Polska Dziennik Łódzki | 116 | 22 766 | 146 | 25 120 |
Głos - Dziennik Pomorza | 447 | 22 561 | 129 | 24 288 |
Nowa Trybuna Opolska | 162 | 14 398 | 88 | 16 307 |
Express Bydgoski | 125 | 11 024 | 86 | 11 916 |
Express Ilustrowany | 46 | 28 312 | 69 | 32 059 |
Nowości - Dziennik Toruński | 104 | 12 679 | 64 | 13 878 |
Kurier Szczeciński | 67 | 11 141 | 56 | 12 772 |
Polska Kurier Lubelski | 80 | 4 281 | 41 | 4 522 |
Polska Metropolia Warszawska | 82 | 3 805 | 38 | 4 031 |
Kurier Poranny | 53 | 5 316 | 36 | 6 497 |
Gazeta Codzienna Nowiny | 145 | 15 884 | 35 | 18 426 |
Gazeta Współczesna | 87 | 6 330 | 33 | 7 602 |
Gazeta Olsztyńska / Dziennik Elbląski | 61 | 14 727 | 27 | 16 802 |
E-wydania to dostępne w Internecie wersje gazet, identyczne pod względem zawartości z wersjami papierowymi. Ich sprzedaż wraz ze sprzedażą wydań drukowanych zaliczana jest do sprzedaży ogółem.
Mutacje cyfrowe to wydania różniące się finalnie od wersji papierowych, wzbogacone np. o dodatkowe zdjęcia czy multimedia. Raportowane są tutaj np. wydania dzienników na tablety (iPady, Kindle). Sprzedaż mutacji cyfrowych nie jest zaliczana do sprzedaży ogółem.
Z kolei sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.
Dołącz do dyskusji: „Rzeczpospolita” wyprzedziła „Gazetę Prawną”. Dane sprzedaży e-wydań dzienników po trzech kwartałach