Rośnie rynek reklamy mobilnej, jego wartość to niemal 83 mld dolarów
W 2016 roku firmy na całym świecie wydały na reklamę mobilną 82,93 mld dolarów - o ponad 31 mld więcej niż rok wcześniej. Oznacza to wzrost wydatków w tym segmencie o ponad 60 procent.
Z raportu IAB Europe i IHS Markit wynika, że segment reklamy mobilnej rozwija się niezwykle dynamicznie na całym świecie. W porównaniu do roku 2015, wydatki na ten typ reklamy wzrosły o 60,5 proc. i wyniosły 82,937 mld dolarów.
W zestawieniu trzech obszarów reklamy mobilnej - display, wyszukiwarek i wiadomości tekstowych, najlepiej wypada ten pierwszy. Na display wydano w 2016 roku 54 proc. wszystkich wydatków w tym segmencie. To wzrost o 1,3 pp. w porównaniu z rokiem 2015. 42,8 proc. wydatków na reklamę mobilną przeznaczono na komunikaty w wyszukiwarkach. Mniej wydano na reklamy SMS/MMS - o 1,4 pp.
Najwięcej na reklamę mobilną wydano w Ameryce Północnej - w 2016 roku było to 38,409 mld dolarów. To wzrost w porównaniu z zeszłym rokiem o 16,219 mld dolarów. Dla porównania, w Europie wydatki na reklamę mobilną wyniosły w 2016 roku 15,834 mld dolarów i były wyższe o 5,212 mld w skali rok do roku. Oznacza to, że na Starym Kontynencie wydano w ubiegłym roku o 22,575 mld dolarów mniej na reklamę mobilną niż w Ameryce Północnej.
Badanie pokazuje także procentowy rozkład wydatków na poszczególne obszary reklamy mobilnej, w podziale na kontynenty. Jeśli chodzi o display, liderami wydatków w tym sektorze są Azja i rejon Pacyfiku (63,5 proc) oraz Ameryka Północna (50,9 proc.). Europejskie firmy z kolei procentowo najwięcej na świecie wydały na reklamy w wyszukiwarkach (51,3 proc.), nieco mniej wydano w Ameryce Północnej (48,1 proc). Najmniejszą rolę na wszystkich kontynentach odgrywa reklama przez SMS-y - za wyjątkiem Ameryki Łacińskiej, gdzie na ten obszar wydano 29,5 proc. łącznej kwoty przeznaczonej na reklamę mobilną.
Mobile coraz bardziej w cenie
Zdaniem Piotra Stanocha, digital integration directora w Digital Resolution (Grupa OMD), rosnące wydatki na reklamę w mobile nie powinny dziwić, zwłaszcza w dobie szybko rozwijającej się technologii.
- Akurat świętujemy 10 rocznicę wprowadzenia iPhona na rynek, który przyspieszył rozwój kategorii urządzeń typu smartphone i dał dostęp do internetu mobilnego masom. Z naszych obserwacji widać większą pewność reklamodawców, że jest to odpowiednie miejsce aby docierać skutecznie do swoich odbiorców. W porównaniu do danych europejskich reklamodawcy w Polsce tym odważniej wykorzystują reklamy video powodując, że ten format przewyższa nawet reklamę search - komentuje w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Piotr Stanoch.
Zdaniem eksperta ceny reklam w segmencie mobile w najbliższym czasie mogą wzrosnąć w wyniku dynamicznego rozwoju tego obszaru.
- Przez lata mobile był niedocenianym kanałem dotarcia. Mniejsza konkurencja i clutter w tym kanale skutkował często konkurencyjnymi stawkami za media. Rosnące wydatki będą w długim okresie zmieniać taką sytuację na rynku, a zwiększony popyt będzie wpływał na ceny mediów mobile. Dla wydawców rosnąca konsumpcja pozwala zwiększać dostępne inventory reklamowe, natomiast podaż może nie nadążyć za popytem i możemy spodziewać się rosnących cen w najbliższych latach - tłumaczy Piotr Stanoch.
Z prognoz domu mediowego Zenith wynika, że w tym roku wydatki reklamowe będą wyższe w segmencie internetu niż telewizji. Ogółem rynek reklamowy ma urosnąć o 2,5 proc. Globalny rynek reklamy ma natomiast wzrosnąć o 4,2 proc.
Dołącz do dyskusji: Rośnie rynek reklamy mobilnej, jego wartość to niemal 83 mld dolarów