Wydatki na e-reklamę w Polsce wzrosły o 13 proc. Mocno w górę ogłoszenia, już 28 proc. w mobile’u
W pierwszej połowie br. nakłady reklamowe w polskim internecie wyniosły 2,4 mld zł, o 12,9 proc. więcej niż rok wcześniej. O ponad 20 proc. wzrosły inwestycje na reklamy w mobile’u, mediach społecznościowych i na ogłoszenia - wynika z badania IAB AdEx.
Według badania AdEx, zrealizowanego przez IAB wspólnie z PwC, niezmiennie prawie połowa wydatków marketingowych w polskim internecie jest przeznaczana na display i wideo. W pierwszej połowie br. udział tych formatów w całym rynku wyniósł 48,7 proc., o 0,2 pkt proc. więcej niż rok wcześniej.
Inwestycje w display wzrosły w skali roku o 14 proc., taka sama dynamika była w przypadku reklam wideo. Ta pierwsza kategoria ma niezmiennie 35 proc. udziału rynkowego, a druga - 14 proc.
Wydatki na marketing w wyszukiwarkach poszły w górę o 10 proc., a ich udział zmalał z 32,4 do 31,6 proc. Natomiast wartość ogłoszeń zwiększyła się o 26 proc., a ich udział z 15,1 do 16,9 proc. W przypadku e-mail marketingu nakłady zmniejszyły się o 12 proc., a udział z 2,3 do 1,8 proc.
Po ponad 20 proc. więcej niż rok wcześniej przeznaczono też na reklamy w internecie mobilnym (o 24 proc.) oraz mediach społecznościowych (o 27 proc.). Pierwsza kategoria w minionym półroczu stanowiła już 27,8 proc. całego rynku, a druga - 18,1 proc.
- W badanym okresie utrzymały się kluczowe mechanizmy rynkowe, które wpływają na jego obraz. Na tempo rozwojowe rynku nadal duży wpływ ma wideo online oraz reklama sprzedawana w modelu programmatic - skomentowano w komunikacie IAB.
17 proc. łącznych budżetów reklamowych w sieci pochodziło z branży handlowej. 10 proc. zapewnił sektor telekomunikacyjny, 9 proc. - motoryzacyjny, a po 8 proc. - branże finansów i żywności. Każda z tych branż zwiększyła wydatki o ok. 20 proc.
Jeszcze większe wzrosty inwestycji zanotowały sektory chemii gospodarczej (o ponad 40 proc.) oraz odzieży i dodatków (o ponad 30 proc.).
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
IAB AdEx jest realizowane przez IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku. W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.
W badaniu uwzględniono przychody następujących podmiotów: Agora, Burda Media, Cormedia, CS Group (szacowane), Dentsu Aegis, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GK SARE, Google - wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Pracuj, Grupa Wirtualna Polska, Grupa ZPR Media, Havas Media, IDG, Interia, IPG Mediabrands, LEADR, Lowe Media, NetSprint, Novem, OLX, OMD, Polska Press Grupa, Publicis Groupe, Re:define, Ringier Axel Springer Polska, Społeczności, Ströer Digital, TVN, TVP. Szacunki oparte są na danych PwC, IHS oraz Gemius. Dane zbierano do 22 października.
Dołącz do dyskusji: Wydatki na e-reklamę w Polsce wzrosły o 13 proc. Mocno w górę ogłoszenia, już 28 proc. w mobile’u