Rośnie nasycenie rynku powierzchni handlowych w Polsce. 17 nowych obiektów od początku roku
Od początku 2019 r. w Polsce otwarto łącznie 17 nowych obiektów handlowych, z czego aż jedenaście to parki handlowe, pięć centra handlowe oraz jeden outlet - pokazuje analiza Metropolitan Investment. Na rynek dostarczono ponad 146 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej.
Całkowite zasoby powierzchni handlowej w Polsce wynoszą obecnie blisko 13,6 mln mkw. GLA (powierzchnia najmu brutto). Tymczasem nasycenie z roku na rok wciąż rośnie. Na koniec maja 2019 roku osiągnęło już poziom 353 mkw./1 tys. mieszkańców.
Najwyższy poziom nasycenia występuje w największych miastach kraju (ponad 100 tys. mieszkańców) i dotyczy przede wszystkim trzech województw: dolnośląskiego, mazowieckiego i pomorskiego.
Coraz więcej parków handlowych
Do najbardziej popularnych formatów na rynku należą centra handlowe, które stanowią obecnie około 84,5 proc. całkowitych zasobów powierzchni handlowej w Polsce. Jednak segmentem, który stale zyskuje na znaczeniu i obecnie posiada już 13 proc. udział w powierzchni handlowej, są parki handlowe - pokazuje analiza Metropolitan Investment. Od 2010 r. do maja 2019 r. na rynku przybyło blisko 970 tys. mkw. tego rodzaju powierzchni handlowej, co daje imponujący wzrost o 111 proc. Tym samym całkowita powierzchnia handlowa obejmująca format retail parków wynosi obecnie około 1,83 mln m kw. GLA.
- Tylko od początku 2019 roku powstało w Polsce 11 parków handlowych – mówi Jacek Kulczykowski, starszy analityk inwestycyjny w Metropolitan Investment. – To pokazuje, że poza dużymi miastami, w których rynek jest już niemal w pełni nasycony, coraz istotniejszą rolę zaczynają odgrywać parki handlowe, zlokalizowane w mniejszych miejscowościach i skrojone na miarę potrzeb lokalnej społeczności. Brak konkurencji w okolicy, odpowiednio dobrany zestaw najemców oraz wygoda z robienia szybkich zakupów w dogodnej lokalizacji powoduje, że park handlowy pełni rolę lokalnego centrum zakupowego i staje się opłacalną inwestycją – komentuje Kulczykowski.
Nieznaczny wzrost odnotowały również centra wyprzedażowe (+0,7 proc.), które zajmują łącznie około 272 tys. mkw. GLA (2 proc.) i trzecie miejsce pod względem popularności formatu.
Dobór najemców gwarantem sukcesu
Powodzenie każdego obiektu handlowego zdeterminowane jest przez odpowiednio skomponowany tenant-mix, czyli dobór najemców - wskazują eksperci Metropolitan Investment.
Najbardziej popularnymi najemcami w parkach handlowych są operatorzy spożywczy, dyskonty z branży tekstylno-przemysłowej (takie jak Pepco, KiK czy TXM) oraz najemcy drogeryjni. W zależności od powierzchni, jaką dysponuje park handlowy, ofertę uzupełnia sklep z elektroniką, sprzętem sportowym czy sklep obuwniczy. Są to obiekty, które nie mają rozbudowanej oferty gastronomicznej i rozrywkowej, ale najmniejsze lokale często zajmują lokalni przedsiębiorcy. Najczęściej są to przestrzenie, w których działalność prowadzą piekarnie, cukiernie, kwiaciarnie, sklepy mięsne, zoologiczne czy odzieżowe, ale także placówki ubezpieczeniowe, medyczne, telekomunikacyjne - pokazuje analiza Metropolitan Investment.
Prognozy rozwoju rynku w drugim półroczu 2019r.
Obecnie na terenie kraju prowadzone są prace budowlane w ramach 59 nowych obiektów handlowych o łącznej powierzchni najmu ponad 440 tys. mkw. Blisko 46 proc. trwających inwestycji powstaje w małych miastach, w których liczba ludności nie przekracza 50 tys. osób.
Najwięcej nowej powierzchni handlowej w Polsce, bo 21 proc. ogółu, realizowane jest w województwie małopolskim (5 inwestycji i 92 tys. mkw. GLA). Drugie miejsce pod tym względem zajmuje województwo mazowieckie (12 inwestycji, 77 tys. mkw. GLA) z niespełna 18 proc. udziału w rynku.
56 proc. ogólnej liczby wszystkich trwających inwestycji stanowią projekty parków handlowych. Tylko do końca 2019 r. na rynek zostanie wprowadzone ponad 130 tys. mkw. GLA powierzchni handlowej w formacie retail parków.
Poza realizacją nowych obiektów handlowych prowadzone są także prace mające na celu powiększenie blisko dwudziestu już funkcjonujących na rynku obiektów. W rozbudowie znajduje się ponad 110 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Trwają również dwie przebudowy połączone z przekształceniem istniejących dotychczas galerii handlowych, które po zakończeniu prac będą pełniły funkcję centrów wyprzedażowych (Metropolitan Outlet Bydgoszcz oraz Fashion Outlet Kraków).
Dołącz do dyskusji: Rośnie nasycenie rynku powierzchni handlowych w Polsce. 17 nowych obiektów od początku roku