SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Producenci szwajcarskich zegarków przegrywają wojnę z Apple Watch

W ubiegłym roku sprzedano niemal 31 mln sztuk smartwatchów Apple Watch. To o 10 mln więcej niż sprzedała cała branża szwajcarskich zegarków.

Sprzedaż Apple Watch po raz pierwszy znacznie przekroczyła wyniki całej szwajcarskiej branży zegarków. W 2019 r. sprzedano 30,7 mln sztuk Apple Watch na całym świecie. To oznacza wzrost o 36 proc. w porównaniu do roku 2018, kiedy sprzedano 22,5 mln tych zegarków - szacuje agencja badawcza Strategy Analytics.

- Połączenie atrakcyjnego wzornictwa, przyjaznej dla użytkowników technologii i dodatkowych aplikacji sprawia, że Apple Watch jest niezwykle popularny w Ameryce Północnej, Europie zachodniej i Azji - mówi Steven Waltzer, starszy analityk w Strategy Analytics.
Jak ocenia agencja, cała branża szwajcarskich zegarków sprzedała w 2019 r. tylko 21,1 mln sztuk produktów, co oznacza spadek o 13 proc. w stosunku do 2018 r. (24,2 mln zegarków).

- Analogowe zegarki są nadal popularne wśród starszych konsumentów, ale młodsi wybierają smartwatche i skomputeryzowane zegarki na rękę - podkreśla Neil Mawston, dyrektor wykonawczy w Strategy Analytics.

Zegarek dziś to przedmiot, który po pierwsze musi być praktyczny

Jak dodają specjaliści, tradycyjni szwajcarscy producenci zegarków, takich jak Swatch i Tissot, przegrywają wojnę ze smartwatchami.

- Nie dziwią mnie te statystyki. O ile kiedyś zegarek był znakiem luksusu czy klasy, o tyle dziś to przedmiot, który po pierwsze musi być praktyczny, a przy okazji może być nowoczesny. Dziś z inteligentnym zegarkiem rozmawiasz, czytasz powiadomienia, sprawdzasz swoje tętno czy jakość snu. I gdzieś tam przy okazji jeszcze zerkasz, która jest godzina - powiedział portalowi Wirtualnemedia.pl Jakub Wątor, redaktor naczelny obszaru Technologie w Wirtualnej Polsce.

- Takie są właśnie smartwatche kluczowych producentów - Apple, Samsunga, Huawei czy Xiaomi. Te firmy miały technologiczny background, wizje i ogromne pieniądze, więc szybko weszły w rynek smartwatchów i go de facto stworzyły. Natomiast szwajcarskie legendy w stylu Swatcha czy Tissota? Trudno nawet powiedzieć, czy przespały moment, czy po prostu nie miały takiego zaplecza - dodał specjalista.

Smartwatche to inteligentne zegarki, które zamiast klasycznej tarczy ze wskazówkami, mają wyświetlacz, na którym mogą pojawiać się np. powiadomienia ze smartfona o SMS-ach, e-mailach i połączeniach.

Pełną funkcjonalność smartwatch osiąga dopiero po połączeniu ze smartfonem. Urządzenia łączą się ze sobą za pośrednictwem Bluetooth. Smartwatch Apple Watch działa wyłącznie ze smartfonem iPhone.

Apple z 91,9 mld dol. wpływów i 22,2 mld dol. zysku

W czwartym kwartale ub.r. Apple osiągnął wzrost przychodów sprzedażowych o 8,9 proc. do 91,82 mld dolarów oraz zysku netto z 19,96 do 22,24 mld dolarów. Mocno wzrosły wpływy ze sprzedaży iPhone’ów, urządzeń wearables, akcesoriów domowych i usług, a także w Europie oraz Amerykach. Zmalała natomiast wartość sprzedaży Maców i iPadów.

Przychody netto Apple ze sprzedaży produktów w minionym kwartale wyniosły 79,1 mld dolarów, a ze sprzedaży usług 12,71 mld dolarów, wobec odpowiednio 73,43 i 10,87 mld dolarów rok wcześniej. Natomiast koszty w tym pierwszym segmencie poszły w górę z 48,24 do 52,07 mld dolarów, a w drugim z 4,04 do 4,53 mld dolarów.

Przełożyło się to na wzrost zysku sprzedażowego brutto z 32,03 do 35,22 mld dolarów, zysku operacyjnego z 23,35 do 25,57 mld dolarów i zysku netto 19,96 do 22,24 mld dolarów.

Wzrosła sprzedaż iPhone’ów i wearables, w dół Maców i iPadów

Ponad połowę sprzedaży Apple zapewniają iPhone’y, z których wpływy sprzedażowe poszły w górę rok do roku z 51,98 do 55,96 mld dolarów. Przychody ze sprzedaży urządzeń wearables i akcesoriów domowych zwiększyły się z 7,31 do 10,01 mld dolarów, a ze sprzedaży usług z 10,87 do 12,71 mld dolarów.

Za to wpływy ze sprzedaży Maców zmalały z 7,42 do 7,16 mld dolarów, a z iPadów - z 6,73 do 5,98 mld dolarów.

Przychody sprzedażowe Apple netto w Europie zwiększyły się z 36,94 do 41,37 mld dolarów, w Amerykach - z 20,36 do 23,27 mld dolarów, a w Chinach - z 13,17 do 13,58 mld dolarów. Natomiast w Japonii nastąpił spadek z 6,91 do 6,22 mld dolarów, a na pozostałych rynkach Azji i regionu pacyficznego - z 6,93 do 7,38 mld dolarów.

Szef Apple Tim Cook w komunikacie prasowym podkreślił, że do wzrosty wyników firmy przyczyniła się przede wszystkim wysoka sprzedaż iPhone’ów 11 i 11 Pro oraz rekordowa sprzedaż wearables i usług. - W ciągu kwartału nasza baza aktywowanych urządzeń wzrosła w każdym z naszych pionów geograficznych i przekroczyła 1,5 mld. - dodał.

Średni poziom opodatkowania firmy wyniósł 16,5 proc.

Mniej gotówki, większy dług

Na koniec ub.r. aktywa Apple wynosiły 340,62 mld dolarów (wobec 338,52 mld na koniec września ub.r.), z czego 163,23 mld to aktywa bieżące. Wartość pieniędzy zgromadzonych przez koncern zmalała w ciągu kwartału z 44,84 do 39,77 mld dolarów.

Natomiast zobowiązania firmy wzrosły przez kwartał z 248,03 do 251,09 mld dolarów. Prawie połowa to zadłużenie, które w części krótkoterminowej (do spłaty w ciągu 12 miesięcy) zmalało z 10,26 do 10,22 mld dolarów, a w części długoterminowej zwiększyło się z 91,81 do 93,08 mld dolarów.

Dołącz do dyskusji: Producenci szwajcarskich zegarków przegrywają wojnę z Apple Watch

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
dr
"Dziś z inteligentnym zegarkiem rozmawiasz" no to ja jestem starej daty, bo rozmawiam z żoną i znajomymi. Inteligentnymi...
0 0
odpowiedź
User
Radosław
Pierdolisz gościu jak byś przemarzł . Ja bym Ci grosza za te wypociny nie dał amatorku od siedmiu boleści. Po pierwsze niedouczony psedodziennikarzyno nie porównuje się gadżetów użytkowych do elementu biżuterii, prestiżu i samego przynajmniej kilku pokoleniowego czasomierza! Otóż ja sam posiadam Apple watach i korzystam z niego przede wszystkim w pracy gdyż mogę mieć tam tel.całkowicie wyciszony i super dyskretnie dowiaduje się o połączeniach, powiadomieniach itp. ogólnie poza wyglądem jestem mega zadowolony z tego smartwatcha ale... Właśnie ale... Ale jak wychodzę na przyjęcie, czy jakieś wydarzenie gdzie trzeba jakoś wyglądać, to zakładam garnitur bądź jakiś w miarę gustowny strój i obowiązkowo zegarek klasyczny bądź cassual. Krótko mówiąc smartwatcha traktuję jako bardzo przydatny gadżet w określonych sytuacjach natomiast zegarek klasyczny jako nieodzowny czasomierz i ozdobę nadgarstka. Tak się widzisz składa, że gdyby przełożyć prestiż Apple na prestiż firm zegarmistrzowskich, to chcąc kupić klasyczny zegarek musiałbyś kupić Patka bądź Lange& söchne a to już wydatek minimum kilkudziesięciu tysięcy złotych! Co do marek szwajcarskich z niższej półki, to każdy z nich kosztuje minimum kilka tysięcy złotych! I uwierz mi, że prawie każdy chciałby takowy mieć. No chyba, że Ty idąc np.na wesele zakładasz garniak Zegny i Apple watcha na rękę to "gratuluję"... I zanim zrobisz z siebie pajaca powyższym tytułem manipulacyjnym zorientuj się o czym w ogóle piszesz. Pozdrawiam

0 0
odpowiedź
User
rjz
żaden z tych Apple i innych firm zegarki nie są smartwatch-em. To nazwa zastrzeżona dla SONY! Proponuje się dokształcic w tym temacie. To do osoby piszącej na tej stronie.I ztreszta firma SONY jako pierwsza taki zegatek wyprodukowała Smartwatch 1,2 i potem ostatni 3.Jak sie cos pisze nalezy zwrócic uwage na zastrzeżone nazwy dla firm. A Apple produkuje Watch nie Smatrwatch.W żadnym razie nie oceniam firmy Apple czy innych tylko autora tekstu.

0 0
odpowiedź