Po świąteczne produkty wybieramy się z listą zakupów
75 proc. konsumentów po świąteczne produkty spożywcze wybiera się z listą zakupów. Co czwarty z nas szuka okazji i promocji kupując prezenty dla najbliższych. 37 proc. badanych wciąż jest błędnie przekonanych, że sklep ma obowiązek przyjąć nietrafiony prezent - wynika z badania TNS OBOP dla UOKiK.
Polacy z reguły planują świąteczne zakupy – przede wszystkim produktów spożywczych (92 proc.) oraz prezentów i ozdób świątecznych (86 proc.).
Często przed udaniem się do sklepu przygotowujemy listę zakupów. 75 proc. z nas robi spis produktów spożywczych, a 60 proc. prezentów i dekoracji. Jednak w przypadku produktów spożywczych 35 proc. wkłada do koszyka towary wcześniej nieplanowane. Ponadto 10 proc. kupujących zapomina o liście i dokonuje wyboru zapominając o wcześniej przygotowanym spisie.
24 proc. osób, które zamierzając nabyć produkt szukają okazji aby kupić go w promocji. Połowa ankietowanych deklaruje, że kupuje produkty niezależnie od tego czy są objęte obniżką. 13 proc. respondentów przyznało się do kupienia promocyjnych produktów, chociaż wcześniej tego nie planowali, a 6 proc. ankietowanych twierdzi, że wcale nie korzysta z promocji świątecznych.
O tym, że w przypadku wykrycia wady towaru kupionego podczas promocji świątecznej można składać reklamację, wiedziała niewiele ponad połowa respondentów (53 proc.). Badani z promocją cenową kojarzą zmniejszenie ochrony prawnej, co jest błędnym przekonaniem.
Natomiast w przypadku nietrafionych zakupów, podobnie jak w latach ubiegłych, badani respondenci przyznali sobie więcej praw niż przewidują przepisy. Na pytanie ankieterów - "Czy sklep ma obowiązek przyjąć towar, który okazał się nietrafionym prezentem?" – w tym roku 37 proc. badanych błędnie przyznało sobie taki przywilej. Zgodnie z prawem zwrotu produktu można dokonać tylko jeśli sprzedawca się na to zgadza, np. poinformował wcześniej kupującego o takiej możliwości.
Badanie zostało zrealizowane przez TNS OBOP w ramach cyklicznego projektu Omnimas w dniach 1-4 grudnia 2011 r. na losowej, reprezentatywnej próbie 1000 Polaków w wieku 15 lat i więcej, techniką wywiadów bezpośrednich w domu respondenta. Maksymalny błąd statystyczny wynosi +/-3%.
Dołącz do dyskusji: Po świąteczne produkty wybieramy się z listą zakupów