Orange Polska chce udostępnić T-Mobile światłowody do internetu szerokopasmowego
Orange Polska rozpoczyna negocjacje dotyczące udostępnienia T-Mobile Polska swojej sieci światłowodowej służącej do internetu szerokopasmowego na obszarach nieregulowanych. Telekomy ustaliły, że będą prowadziły rozmowy na ten temat do połowy przyszłego roku.
- W ramach potencjalnej współpracy, Orange Polska może zaoferować hurtowy dostęp szerokopasmowy do infrastruktury światłowodowej dla klientów T-Mobile zamieszkałych w budynkach wielorodzinnych (bez prawa dalszej odsprzedaży hurtowej) na obszarach nieregulowanych - poinformował Orange w komunikacie giełdowym.
W ramach wstępnych założeń T-Mobile ma przekazywać Orange trzy rodzaje opłat: wstępną za dostęp do budynków wielorodzinnych zamieszkałych przez klientów indywidualnych, miesięczną za dostęp szerokopasmowy za każdego aktywnego klienta oraz instalacyjną za przyłączenie każdego łącza szerokopasmowego.
Orange Polska zapowiada, że ta współpraca przyczyni się do poprawy monetyzacji inwestycji w sieć światłowodową, maksymalizacji wykorzystania infrastruktury oraz przyspieszenia konwergencji usług telekomunikacyjnych.
Telekomy w podpisanym we wtorek liście intencyjnym ustaliły, że będą prowadzić negocjacje na ten temat do końca czerwca przyszłego roku.
- To kolejny ważny krok w kierunku realizacji naszej strategii, aby stać się w pełni zintegrowanym operatorem w Polsce. Sieć światłowodowa doskonale pasuje do naszej najlepszej sieci komórkowej i pozwoli klientom czerpać korzyści z rozszerzonego zakresu usług stacjonarnych i mobilnych w T-Mobile. Wprowadzając ofertę FMS (fixed-mobile substitution - przyp.) otworzyliśmy się na nowe grupy klientów, a w przyszłym roku T-Mobile zamierza kontynuować ten trend, wchodząc w nowe obszary biznesowe - zapowiada Andreas Maierhofer, prezes T-Mobile Polska.
Orange Polska i T-Mobile Polska od ponad 5 lat w ramach spółki Networks! wspólnie zarządzają swoimi stacjami bazowymi do usług mobilnych. Rok temu poinformowały o poszerzeniu tej współpracy o stacje obsługujące pasma 800 MHz i 2600 MHz służące do internetu LTE.
Orange inwestuje w światłowody, T-Mobile promuje nielimitowany internet domowy
Orange Polska na koniec września br. miał 2,38 mln klientów indywidualnych internetu szerokopasmowego, o 10,4 proc. więcej niż rok wcześniej. W ogłoszonej we wrześniu strategii na lata 2018-2020 operator zapowiedział, że wyda ok. 2,8 mld zł na rozbudowę sieci światłowodowej, tak żeby do końca 2020 roku objęła zasięgiem ponad 5 mln gospodarstw domowych. miesiąc temu firma klientom swojej usług telewizyjnej (na koniec września było ich 814 tys., po wzroście o 7 proc. w skali roku) zaoferowała kanał Eleven Sports 1 w jakości 4K oraz łatwiejszy dostęp do Netflixa.
W pierwszych trzech kwartałach br. Orange Polska miał 8,56 mld zł przychodów (o 1 proc. mniej niż rok wcześniej) i 152 mln zł zysku netto (po spadku o 9,2 proc. w skali roku).
Z kolei T-Mobile Polska we wrześniu br. wprowadził do sprzedaży szerokopasmowy internet bezprzewodowy (o prędkości do 20 lub 60 Mb/s), który osobno kosztuje 45 lub 55 zł miesięcznie. Firma kieruje tę usługę do osób mieszkających na terenach, gdzie niedostępny jest internet szerokopasmowy, a także ludzi często przenoszących się.
W trzech kwartałach br. T-Mobile Polska zanotował 4,765 mld zł wpływów, o 3 mln zł mniej niż przed rokiem (to 0,1 proc. w dół w skali roku) oraz 1,332 mld zł zysku EBITDA (po spadku o 11,3 proc.). Na koniec września miał 10,3 mln klientów, w tym 6,8 mln abonentów.
Na internet szerokopasmowy stawia też Cyfrowy Polsat
Na początku grudnia Cyfrowy Polsat kupił za 638,8 mln zł 32 proc. akcji Netii oraz zapowiedział, że po uzyskaniu zgody UOKiK-u na początku przyszłego roku wezwie akcjonariuszy do sprzedaży dalszych 33 proc. akcji spółki.
Przedstawiciele Cyfrowego Polsatu jako główne atuty Netii wymienili infrastrukturę do stacjonarnych usług telekomunikacyjnych i bazę ok. miliona klientów (946 tys. indywidualnych i 25 tys. biznesowych), a także fakt, że zasoby firmy są głównie w dużych miastach i aglomeracjach, gdzie CP jest mniej obecny z usługami telewizyjnymi i internetowymi.
- Internet stacjonarny idealnie wzbogaci pakiet proponowanych przez nas usług, z którego po realizacji transakcji będzie mogło skorzystać także blisko milion klientów Netii. Istotnie wzmocnimy także naszą ofertę dla klientów biznesowych. Ponadto wraz z włączeniem do portfolio nowej usługi wejdziemy z ofertą multiplay na nowy, wielkomiejski rynek, zarezerwowany dotychczas dla dużych operatorów kablowych - tak Tobias Solorz, prezes Cyfrowego Polsatu, opisał korzyści z przejęcia Netii.
Do zarządu Netii z ramienia Cyfrowego Polsatu zostali już powołani Krzysztof Adaszewski (został dyrektorem finansowym) i Andrzej Abramczuk (objął funkcję szefa ds. strategii i operacji).
Dołącz do dyskusji: Orange Polska chce udostępnić T-Mobile światłowody do internetu szerokopasmowego