Odzież najczęściej kupujemy w markowych sklepach w galeriach, H&M i Reserved na czele
91% dorosłych mieszkańców Polski dokonało w 2015 r. zakupu odzieży. Najczęściej kupowali ubrania (60%) w markowych sklepach w galeriach handlowych - wynika z badania PMR.
Porównując wyniki z poprzednich lat, wzrósł odsetek osób traktujących sklepy markowe jako główne miejsce dokonywania zakupów odzieżowych (z 51% w 2015 r. do 57% w obecnej edycji badania).
Następne w kolejności są sklepy niemarkowe, bazary i targowiska, internet, sklepy markowe poza galeriami, sklepy sportowe, hipermarkety, sklepy z odzieżą używaną, dyskonty oraz sklepy sieciowe z tanią odzieżą.
Zapytani o nazwy sklepów, w których najczęściej kupują odzież, najwięcej respondentów wymieniło markę H&M (21%) i Reserved (17%). Wyniki są zbliżone do tych otrzymanych w poprzednich dwóch edycjach badania (H&M: 20% w 2015 r. i 19% w 2014 r.; Reserved: 20% w 2015 r. i 23% w 2014 r.). Co dziesiąty badany wymienił marki Zara (10%) i House (9%). Na kolejnych miejscach znalazły się: Cropp, C&A, Mohito, Nike i New Yorker. Pozostałe marki wymieniło spontanicznie mniej niż 5% badanych.
Zdecydowana większość marek spontanicznie wymieniona przez respondentów to marki tzw. fast fashion (Reserved, H&M, House, Zara). Duża jest też liczba marek polskich producentów, w tym cztery z sześciu należących do grupy LPP (Reserved, House, Cropp, Mohito). LPP z roku na rok umacnia swoją pozycję lidera rynku odzieżowego w Polsce. W 2015 r. udział firmy zbliżył się do 13%, co oznacza, że od 2009 r. uległ on podwojeniu.
Sieci specjalistyczne to największy kanał dystrybucji odzieży i obuwia w Polsce i - po internecie - najszybciej rosnący. Sklepy sieciowe powiększają swój udział w rynku przede wszystkim kosztem bazarów i targowisk, a także niezależnych, niemarkowych sklepów odzieżowych.
W marcu 2016 r. łączna liczba sklepów sieci odzieżowych w Polsce była o blisko 5% większa niż rok wcześniej, rosnąc w zbliżonym tempie jak w okresie marzec 2014 - marzec 2015. Największy wzrost, tak pod względem dynamiki sklepów, jak i sprzedaży, zanotował po raz kolejny segment odzieżowych sieci dyskontowych. Na drugim miejscu uplasowały się sieci sportowe, które intensywnie rozwijają się w odpowiedzi na zmiany w stylu życia Polaków w ostatnich latach, napędzające popyt na artykuły sportowe, zwłaszcza biegowe i rowerowe. W dalszej kolejności najwięcej sklepów przybyło w sieciach z ofertą casualową (gdzie panuje największa konkurencja) i młodzieżową. W tych segmentach działa najwięcej dużych firm, które kontynuowały ekspansję w 2015 r. (m.in. Redan, LPP, H&M, Inditex). Są to również segmenty, które mają największą liczbę placówek, stanowiąc odpowiednio 23% i 15% specjalistycznych sklepów sieciowych w Polsce w marcu 2016 r.
Z kolei liczba sieciowych salonów z obuwiem skurczyła się trzeci rok z rzędu. Dzieje się tak jednak głównie za sprawą likwidacji sieci Boti i Lasocki przez CCC (lidera rynku obuwniczego) oraz opuszczenia rynku przez sieć Centro. Z badania PMR wynika, że w przypadku obuwia najpopularniejszy jest sklep CCC - Lasocki (37%), a na drugim miejscu jest Deichmann (17%).
Badanie zostało przeprowadzone przez PMR na reprezentatywnej próbie 606 dorosłych mieszkańców Polski, techniką wywiadów telefonicznych CATI. Do rozmowy zostały zaproszone osoby, które zadeklarowały, że w 2015 r. osobiście dokonały co najmniej jednokrotnie zakupu odzieży lub obuwia.
Dołącz do dyskusji: Odzież najczęściej kupujemy w markowych sklepach w galeriach, H&M i Reserved na czele