Nierzetelne reklamy banków będą zakazane
W tym tygodniu Komisja Nadzoru Finansowego nakaże kilku bankomprzerwanie kampanii reklamowych zawierających nierzetelneinformacje - ustalił "Wall Street Journal Polska". Jeśliostrzeżenia nie poskutkują, na instytucje finansowe zostanąnałożone wysokie grzywny.
Komisja Nadzoru Finansowego zarzuca kilku bankom kuszenieklientów nierzetelnymi informacjami o atrakcyjnych ofertach . I takna przykład niektóre spoty zachwalają roczne lokaty z bardzowysokimi odsetkami, których jednak nie dostaje się nie przez całyczas, lecz tylko przez kilka miesięcy na początku lub końcu trwaniadepozytu. Komisja nie chce podać przykładów, ale do takich zarzutówpasuje reklama lokaty progresywnej banku Millennium, która oferujeodsetki sięgające 10 proc, które można jednak uzyskać dopiero w 12.miesiącu oszczędzania, natomiast wcześniej trzeba się zadowolić 5proc.
Komisji nie podoba się również podawanie w kampaniachreklamowych informacji o wysokim oprocentowaniu depozytów, którejest jednak osiągalne wyłącznie dla klientów mających bardzo dużeoszczędności. Pod tę krytykę podpada spot BZ WBK promującyoprocentowanie konta oszczędnościowego sięgające 5 proc., aledostępne tylko dla osób dysponujących co najmniej 50 tys. zł. KNFmoże mieć też oko na Getin Bank, który zachwalając lokatę na 7proc., nie wspomina już wyraźnie, że dotyczy to lokatydwuletniej.
"Chcemy zacząć egzekwować od banków dobre praktyki reklamowezawarte m.in. w ustawach o kredycie konsumenckim czy nieuczciwychpraktykach rynkowych Kar finansowych i publicznego piętnowania niebędzie, o ile banki zastosują się do zaleceń" - mówi "WSJ Polska"Adam Płociński, dyrektor Komisji Nadzoru Finansowego. Gorzej, jeślibanki nie wprowadzą w życie orzeczeń KNF, bo wtedy będą musiały sięliczyć z wysokimi grzywnami. Takie postępowanie tej instytucji toprzełom na rynku bankowym, bo wcześniej publikowała ona jedynielistę zaleceń.
Analitycy są zgodni, że prowadząc bezkompromisową walkęmarketingową w kampaniach promocyjnych, banki coraz częściejzapominają o zasadach rzetelności reklamowej i uczciwej rywalizacjirynkowej. "Bankowe reklamy nie do końca są fair" - przyznaje nałamach "WSJ Polska" Piotr Palenik, analityk z ING Securities.
Dołącz do dyskusji: Nierzetelne reklamy banków będą zakazane