SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Mniej reklam w Republice, spadły ceny. Na YouTubie zamiast spotów autopromocja

W tym roku na antenie kanału Republika jest trzy czwarte mniej reklam niż przed rokiem, a Polsat Media obniżył znacząco ceny spotów w tej stacji. Są 60 proc. niższe niż jesienią – wynika z analizy Wirtualnemedia.pl. - Prawdopodobnie te budżety, które przeznaczyli na nas, mogły się już wyczerpać - ocenia Tomasz Sakiewicz, szef Republiki. Jednocześnie zgodnie z polityką YouTube'a kanał w transmisji na tym portalu zamiast reklam pokazuje spoty autopromocyjne.

Z danych Nielsen Audience Measurement, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl wynika, że od 1 do 22 stycznia br. w TV Republika reklamowało się 98 marek, które razem odpowiadały za 2296 spotów. W tym samym okresie 2024 roku nadano 7979 reklam, a aktywnych marek 223. Liczba spotów zmalała zatem o ponad 71 proc. – ubyło 5683 reklam, a liczba marek zmalała o 125. Zmniejszyła się też znacząco liczba wygenerowanych GRP: z 5042,2 do 2855,2.

Przeanalizowaliśmy szczegółowo trzy pierwsze tygodnie stycznia br. Od 1 do 7 stycznia w Republice pokazano 754 spoty od 57 marek; od 8 do 15 stycznia było 816 spotów od 72 brandów, a w dniach od 16 do 22 stycznia – 726 spotów od 65 marek.

Od początku br. najwięcej było w Republice reklam marki No sweet (388), Mango (237), „Gazety Polskiej” (219) i D-Vitum (102). Sporo spotów (ale mniej niż 100) wyemitowały też m.in. Lidl, NBP, Nurofen, Pupilkarma, Desmoxan.

Ceny reklam mocno w dół

Warto zwrócić uwagę, że biuro reklamy Polsat Media, które odpowiada za sprzedaż czasu reklamowego w TV Republika, znacząco skorygowało cennik tej stacji. W lutym cena najdroższego spotu (w prime time, przy programie „Gość Dzisiaj”) wynosi 9240 zł (cena netto, bez rabatów). To ponad 71 proc. mniej niż w listopadzie 2024 roku (22 300 zł) i 23 proc. mniej niż w styczniu 2024 roku (12 000 zł).

Przypomnijmy, że jeszcze w pierwszych dniach stycznia ub.r. spot w TV Republika kosztował zaledwie 550 zł. Gdy oglądalność kanału zaczęła skokowo rosnąć, Polsat Media podniósł ceny do 12 tys. zł.

Tomasz Sakiewicz zapewnił Wirtualnemedia.pl, że we współpracy TV Republika z Polsat Media nic nie zmieniło się w ostatnim czasie. – Tłumaczono mi, że jeśli stacja notuje duże wzrosty oglądalności, to planowane na nią budżety, oparte na danych z poprzednich miesięcy, szybciej się wyczerpują. Prawdopodobnie te budżety, które przeznaczyli na nas, mogły się już wyczerpać – tłumaczy.

Taka polityka YouTube'a

TV Republika w ofercie Polsat Media jest m.in. w pakiecie ze stacjami informacyjnymi. – Nasza oferta jest sprzedawana w oparciu o GRP-sy (czyli oglądalność w punktach procentowych pojedynczej emisji reklamy - przyp.). Jeśli rośnie oglądalność, każdy punkt GRP jest droższy i szybciej wyczerpuje się budżet reklamowy. Dlatego spotów jest u nas więcej na początku miesiąca, a dużo mniej na końcu – dodał Sakiewicz.

Interesującym jest też fakt, że w przypadku odbioru naziemnego czy kablowego Republiki, jej widzowie mogą obejrzeć spoty komercyjnych brandów w blokach reklamowych. Ale gdy ogląda się Republikę w streamie na YouTubie, to od kilku dni bloków reklamowych nie ma. W ich miejscu pojawiają się autopromocje stacji i zajawki jej pozycji programowych.

Tomasz Sakiewicz potwierdził w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że nie wszystkie spoty z TV Republiki są emitowane w jej streamie dostępnym na YouTubie. 

– Na YouTubie zamiast reklam jest autopromocja. Ale to nie wynika z niskiego zainteresowania reklamodawców, tylko po prostu z polityki YouTube'a – przekonywał. – Taki regulamin obowiązuje od dłuższego czasu. Ale teraz jesteśmy duzi, pod większym baczeniem, każdy nam się uważnie przygląda, więc musimy być świętsi od papieża – podkreślił. 

W pierwszym tygodniu stycznia kanał miał 5,8 proc. udziału w rynku i 325 547 widzów i wyprzedził TVN24. Tydzień później udział w rynku wynosił 5,94 proc., a liczba widzów wyniosła 309 809.

Dołącz do dyskusji: Mniej reklam w Republice, spadły ceny. Na YouTubie zamiast spotów autopromocja

41 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Gie
"Na YouTubie zamiast spotów autopromocja"

W sumie w tv też autopromocja. Duża część reklam to spoty mediów Sakiewicza.
odpowiedź
User
YKK
Po chwilowej euforii przyjdzie szara sakiewiczość, a jak zacznie brakować kasy to każdy na każdego się obrazi.
odpowiedź
User
nobo
nawet w tym wzgledzie Republika jest lepsza od konkurencji, gdzie polowa emitowanego czasu to reklamy lol
odpowiedź