SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Komiks za 110 tysięcy, 80 tysięcy dla dzienników Orlenu. Wydatki MSZ na reklamę

Ministerstwo Spraw Zagranicznych przez ostatnie trzy lata wydało prawie 300 tysięcy złotych na reklamę i promocję. W tym roku planuje przeznaczyć na marketing jeszcze 130 tysięcy złotych. W tym 110 tysięcy złotych na komis edukacyjny dla dzieci i młodzieży. Wśród beneficjentów resortu ważne miejsce zajmują dzienniki regionalne Polska Press. W 2020 r. urzędnicy wydali niemal 80 tysięcy złotych na reklamy w spółce należącej do Orlenu.

Posłanka niezależna Hanna Gill-Piątek zapytała Ministerstwo Spraw Zagranicznych, ile pieniędzy wydało na reklamę i marketing w latach 2020-2022 i ile planuje wydać w tym roku. Z odpowiedzi na interpelację polityczki, wiceminister spraw zagranicznych Piotr Wawrzyk podał, że od stycznia 2022 r. do 25 maja 2023 r. resort wydał na działania reklamowe 25 411 zł. W tym roku planuje jeszcze wydać 130 tys. zł. W 2021 r. MSZ zapłacił za działania reklamowe 123 359 zł, a rok wcześniej 139 003 zł. To daje łączną sumę 417 773 zł za trzy lata.

Wśród wydatków poniesionych w tym roku i ubiegłym największą sumę ((9 741 zł) stanowi koszt produkcji podcastów na temat "polskiej współpracy rozwojowej", które wykonała firma produkcyjna Free Range. Za ogłoszenie o naborze kandydatów na sędziego Europejskiego Trybunału Praw Człowieka resort spraw zagranicznych zapłacił 8 265 zł dziennikowi "Rzeczpospolita". To samo ogłoszenie kosztowało w "Dzienniku Gazecie Prawnej" 3 690 zł, a w "Gazecie Polskiej Codziennie" 2987 zł.

Za reklamy na Twitterze resort zapłacił około 517 zł, a na Facebooku (Meta) 481 zł. Ogłoszenia w serwisach społecznościowych były m.in. promocją Dnia Służby Zagranicznej czy informowały o utworzeniu nowego konta @Poland na Instagramie. W tym roku urzędnicy MSZ chcą wydać 110 000 zł na przygotowanie komiksu edukacyjnego dla starszych dzieci i młodzieży oraz 20 000 zł na przygotowanie wystawy zdjęć prezentujących działania polskiej pomocy rozwojowej i humanitarnej dla krajów rozwijających się. Wykonawcy tych prac nie są jeszcze wybrani.

Gdzie się podziali ludzie Jacka Kurskiego po odejściu z TVP?

Pieniądze na spoty, wystawy i ogłoszenia

W 2021 r. największym beneficjentem działań reklamowych resortu była agencja Tak Bardzo, która zgarnęła 51 045 zł za spot filmowy "o realizacji polskiej polityki zagranicznej oraz zaangażowaniu w te działania polskiej służby zagranicznej". Na drugim miejscu znalazła się firma Free Range z kwotą 27 124 zł za produkcję 18 odcinków podcastu oraz przedłużenie usługi hostingu konta "Polska pomoc" w serwisie simplecast.com.

Firma NaklejTO dostała 9 378 zł za opracowanie graficzne, skład, przygotowanie do druku oraz druk wystawy „Polska pomoc w walce z pandemią Covid19”, a studio MUFU 9 348 zł za korektę, skład i łamanie publikacji "Polska Współpraca Rozwojowa. Raport roczny 2019" w języku polskim i angielskim na stronę internetową.

Muzeum Łazienki Królewskie wzięło 6 150 zł za wynajem powierzchni w Galerii Plenerowej na wystawę "Polska pomoc w walce ze skutkami pandemii Covid-19", która trwała od 1 do 30 lipca 2021 r. Grafixpol dostał 4 735 zł za korektę, skład i łamanie oraz przygotowanie na stronę internetową publikacji "10-lecie Akademii Administracji Publicznej Partnerstwa Wschodniego".

Pieniądze trafiły też do gazet. MSZ opublikował w trzech tytułach prasowych ogłoszenie o naborze kandydatów na sędziego Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, za co "Rzeczpospolita" otrzymała 8 147 zł, "Dziennik Gazeta Prawna" - 3 690 zł, a "Gazeta Polska Codziennie" 2 987 zł.

W 2021 r. Twitter dostał 753 zł za reklamy z okazji 30. rocznicy powstania Grupy Wyszehradzkiej oraz polskiej prezydencji w tej grupie.

Helsińska Fundacja Praw Człowieka o Polska Press: Przejęcie przez Orlen negatywnie wpłynęło na swobodę działalności dziennikarskiej

Polska Press zgarnęła prawie 80 tys. zł

W 2020 r. największym beneficjentem reklamowym była Polska Press, należąca do koncernu Orlen. MSZ zakupił reklamy i artykuły sponsorowane w 17 dziennikach regionalnych i ich serwisach internetowych za 79 950 zł. Firma Free Range zgarnęła 17 tys. zł za produkcję podcastów i "udźwiękowienie tekstów MSZ". Z kolei Wolters Kluwr Polska dostał 7 380 zł za artykuł w piśmie "Dyrektor Szkoły".

MSZ również opublikował w trzech tytułach prasowych ogłoszenie o naborze kandydatów na sędziego Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, za co "Rzeczpospolita" otrzymała 8 147 zł, "Gazeta Polska Codziennie" 5 021 zł, Dziennik Gazeta Prawna" - 3 690 zł.

Na projekt i druk 400 kalendarzy ściennych MSZ zapłacił drukarni Graffprint 7 125 zł. Za 6 150 zł drukarnia wykonała projekt graficzny wystawy zdjęć z konkursu fotograficznego "Rozwój w obiektywie 2019".

Dziennikarz Jarosław Kociszewski zarobił 1 230 zł za "opracowanie dwóch artykułów na stronę internetową Polska Pomoc na temat pomocy medycznej i edukacji zawodowej kobiet. Mateusz Krawczyk z Instytutu Politologii Uniwersytetu Wrocławskiego za 650 zł napisał na tę samą stronę internetową tekst o zwalczaniu ubóstwa przez edukację w krajach rozwijających się, a Agata Kasprolewicz, również za 650 zł, napisała o problemie z dostępem do wody w tych krajach.

Twitter dostał 702 zł za promocję postu z quizem o II wojnie światowej i kampanię #DiscoverPolska. Za tę samą kampanię na Facebooku MSZ zapłacił 1 307 zł.

Wydatki reklamowe resortu finansów, rolnictwa, ZUS

Wcześniej pisaliśmy, że Ministerstwo Finansów od początku tego roku przeznaczyło na kampanie informacyjne i promocyjne w telewizji ponad 13 mln zł, z czego 12 mln zł poszło dla Polsatu.

Z kolei Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi niemal 700 tys. zł przeznaczyło w tym roku na kampanie społeczne w Telewizji Polskiej. Łącznie ponad 210 tys. zł otrzymały rozgłośnie radiowe należące do katolickich diecezji, archidiecezji czy fundacji. Podobne nakłady na te media resort przeznaczył także w 2022 roku.

Ponad 340 tys. zł wydał w ciągu dwóch lat Zakład Ubezpieczeń Społecznych na kampanie informacyjnie w Telewizji Polskiej. Znacznie mniej, bo w sumie 100 tys. zł przeznaczyła na to Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Ubezpieczyciele płacili za kampanie także w Polska Press i Polskim Radiu.

Dołącz do dyskusji: Komiks za 110 tysięcy, 80 tysięcy dla dzienników Orlenu. Wydatki MSZ na reklamę

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
ZP
Gdyby wydali w jakiś Przekroju, nie byłoby problemu. Problem jest jedynie dlatego, że nie w naszym tytule.
0 0
odpowiedź
User
Lownoise
Bardzo dobrze że P o l s k a P r e s s jest w polskich rękach.
12 12
odpowiedź
User
good
Nie wiem o co chodzi, ale w porównaniu do Warszawy to przez te 3 lata ta kasa to pikuś. Swoją drogą za funkcjonowanie MSZ nie są odpowiedzialni jacyś anonimowi "urzędnicy", MSZ kieruje minister spraw zagranicznych, który ma imię i nazwisko.
0 0
odpowiedź