SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Koniec Polsat Go, Polsat Box Go z tanim pakietem. „Odzyskają kilkanaście milionów złotych rocznie”

W związku z likwidacją darmowego Polsat Go, serwis streamingowy Polsat Box Go rozpoczął sprzedaż pakietu za 30 zł rocznie. Ma być w nim mniej reklam niż w bezpłatnej usłudze. Menadżer jednej z platform SVoD ocenia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że odważny ruch przyniesie Telewizji Polsat dodatkowe kilkanaście milionów złotych rocznie.

Tani pakiet Polsat Box Go Tani pakiet Polsat Box Go

Płatny Polsat Box Go i bezpłatny Polsat Go wystartowały dwa lata temu, zastępując serwis iPla. Po objęciu fotela dyrektora programowego Polsatu Edward Miszczak zapowiadał, że Polsat Box Go będzie jednym z jego priorytetów. Uruchomiło to falę spekulacji o zamknięciu Polsat Go. Ostatecznie Polsat potwierdził je w środę.

W zamian pojawił się pakiet Polsat Box Go Start za 30 zł rocznie. Dotychczasowi użytkownicy Polsat Go będą mogli go przetestować przez dwa miesiące za darmo. Polsat Go zakończy działalność z końcem sierpnia.

- Pakiet Polsat Box Go Start będzie działał w modelu subskrypcyjno-reklamowym, dość powszechnym w świecie streamingu. Liczba reklam będzie na pewno mniejsza niż w czysto reklamowym Polsat Go – wyjaśnia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Tomasz Matwiejczuk, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej, rzecznik prasowy Telewizji Polsat.

W nowej paczce można znaleźć głównie produkcje wyemitowane już na antenie Polsatu czy Czwórki. To seriale „Przyjaciółki”, „Wotum nieufności”, „Pierwsza miłość”, „Świat według Kiepskich”, „Miodowe lata”, „Policjantki i Policjanci”, „Trudne sprawy”. Nie brakuje też produkcji reality i popularnych programów, takich jak „Love Island. Wyspa miłości”, „Doda. 12 kroków do miłości”, „Nasz nowy dom”, „Twoja twarz brzmi znajomo”, „Farma”, „Ewa gotuje”. W sumie to ponad 40 tys. godzin treści. Nie ma w nim premierowych seriali premium jak “Bracia”, “Swaci” czy “Sortownia”, które przed emisją telewizyjną znaleźć można tylko w pakiecie za 30 zł miesięcznie. 

Polsat Box Go powtórzy sukces Playera?

Z należącego do TVN serwisu streamingowego Player w latach 2011-2021 można było korzystać bezpłatnie. Półtora roku temu to się zmieniło. Wprowadzono odpłatność także za oglądanie treści z reklamami. Wówczas taki pakiet kosztował 4 zł miesięcznie, a obecnie to już 10 zł. Operacja wcale nie zaszkodziła Playerowi. W marcu 2022 roku informowaliśmy, że serwis miał już 1,5 mln subskrybentów. Pomogło m.in. przyzwyczajenie do tej marki. 

Czy tani pakiet Polsat Box Go odniesie podobny sukces? - Nie sądzę, żeby ta operacja odniosła tak duży sukces, jak to miało miejsce w Playerze. 30 zł rocznie to de facto za darmo.  W przeliczeniu na miesiąc to 2,5 zł. Wystarczy, że Polsat Box Go pozyska 2,5 razy mniej użytkowników najtańszego pakietu  niż Player, a i tak wyjdzie na swoje - ocenia  w rozmowie z Wirtualnemedia.pl menadżer jednej z platform SVoD, który pragnie zachować anonimowość.

Zdaniem eksperta, zmiany wpłyną pozytywnie na wyniki finansowe Polsatu. - Dotychczas Polsat Go opierał się na modelu AVoD, czyli darmowych treści z reklamami. Myślę, że jest super tanio, bo pewnie nie szło im w reklamie. Muszą kompensować straty. Ten ruch sprawi, że odzyskają kilkanaście milionów złotych rocznie – prognozuje przedstawiciel serwisu streamingowego. Choć Player zarabia zarówno na subskrypcjach, jak i reklamach, to TVN Warner Bros. Discovery kilka miesięcy temu uruchomił darmowy serwis VOD.pl. Tam trafiają głównie starsze produkcje, którym towarzyszą reklamy.

Zmiana zgodna ze światowymi trendami

Ruch Polsatu zbiega się z wprowadzaniem pakietu z reklamami przez Netflix, rozszerzeniem zasięgu terytorialnego takiej oferty Disney+ i fuzją HBO Max i Discovery+ w Stanach Zjednoczonych. Działa tam teraz platforma Max, którą Warner Bros. Discovery w 2024 roku zamierza wprowadzić także na europejskie rynki.

- Polsat nawiązuje do narastających trendów na rynku streamingu, czyli łączenia serwisów w ramach jednej grupy mediowej, oraz większego nacisku na monetyzację treści programowych niż na często iluzoryczny udział w rynku. Serwisy Polsatu powstały organicznie, obydwa miały w nazwie Polsat, co zapewne mogło czasem dezorientować klientów. Coraz większa konkurencja na rynku streamingu skutkuje zmianami w modelach biznesowych poszczególnych platform. Powoli kończy się agresywna walka o maksymalną liczbę klientów, a zaczyna liczenie realnych przychodów i kosztów streamingu - ocenia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Marek Sowa, ekspert rynku medialnego.

W lipcu Polsat Box Go strona internetowa i aplikacja mobilna Polsat Box Go zajęła dopiero ósme miejsce wśród serwisów streamingowych. Z danych Mediapanelu wynika, że lepsze były: Netflix, Disney+, HBO Max, Player, TVP VOD, Amazon Prime Video i Canal+ online. Playera  odwiedziło 2,28 mln internautów, natomiast Polsat Box Go 1,45 mln. - Tylko wprowadzając większy wybór pakietów i przenosząc przy tym całą swoją uwagę na rozwijanie jednej, głównej marki Polsat ma jakiekolwiek szanse na rywalizowanie z Playerem. Pozytywnym zaskoczeniem jest w tym ruchu sam koszt utworzonego pakietu Start. Przy 30 zł za roczny dostęp, a nawet po podniesieniu tej ceny do poziomu 60 zł jest to kwota, którą widzowie będą w stanie zaakceptować i możemy oczekiwać, że baza klientów Polsat Box Go wzrośnie w najbliższych miesiącach – przekonuje Mateusz Zaczyk, redaktor naczelny portalu Filmozercy.com.

Konieczne inwestycje w treści

Choć cena nowego pakietu jest dość atrakcyjna, to nowych subskrybentów do Polsat Box Go, mogą przyciągnąć tylko dodatkowe treści na wyłączność. - Polsat Box Go nie zdobędzie nowych klientów, oferując im jedynie złote przeboje małego ekranu („Miodowe lata”, „Rodzina zastępcza”) oraz produkcje nadawane aktualnie stację-matkę. Potrzebne są treści ekskluzywne - filmy, seriale i programy, które będzie można zobaczyć jedynie w serwisie streamingowym. Kolejna kluczowa kwestia to ich promocja. Jedynie nasilona, efektywna kampania reklamowa sprawi, że produkcje Polsat Box Go będą w stanie dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych odbiorców – ocenia Łukasz Muszyński, zastępca redaktora naczelnego portalu Filmweb.pl. Obecnie premierowe seriale pojawiają się w pakiecie Polsat Box Go Premium. Nie mają do nich dostępu nawet abonenci platformy cyfrowej Polsat Box, którzy mogą za pośrednictwem serwisu oglądać kanały ze swojego pakietu.  Mało prawdopodobne, żeby premiery były dostępne w opcji za 30 zł rocznie. 

Nie brakuje głosów, że 30 zł rocznie to tylko cena wyjściowa. - Warto podkreślić, iż w komunikacie Grupy kwota 30 zł za rok jest określana jako promocyjna, więc możemy się spodziewać podwyżki najpóźniej na początku przyszłego roku. Rozwiązanie wprowadzone w TVN od początku wiązało się z pakietami w ramach jednego brandu. Polsat wygasza słabnący, darmowy produkt zastępując go płatnym. Czy to może spowodować konwersję użytkowników na subskrybentów? Wątpliwe, o ile pakiet Start znacząco nie zwiększy ilości treści, które do tej pory były dostępne bez opłaty – zauważa właścicielka agencji konsultingu filmowego Media4Fun.

Po likwidacji Polsatu Go, płatny serwis nie powinien być już mylony z tym darmowym. - Wydaje mi się, że to dobra i potrzebna decyzja. Istnienie dwóch platform o podobnych nazwach i z podobnymi treściami mogło budzić pewnego rodzaju dysonans u widzów. Rozumiem, że niektórzy mogą być przyzwyczajeni do tego, że treści, które oglądają w telewizji, mogą zobaczyć za darmo także w internecie, ale to 30 zł na rok to naprawdę żaden wydatek. Myślę jednak, że Polsat wprowadził ten pakiet głównie po to, by korzystający z niego z czasem „przesiedli” się na te droższe, gdzie co prawda muszą zapłacić więcej, ale też więcej wtedy otrzymują – ocenia Nikodem Pankowiak z serwisu serialowa.pl. Z poziomu jednak aplikacji będzie promować pakiety z przedpremierowymi odcinkami seriali czy sportem na żywo. 
 

Dołącz do dyskusji: Koniec Polsat Go, Polsat Box Go z tanim pakietem. „Odzyskają kilkanaście milionów złotych rocznie”

23 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
YV
Niech nie popełnią błędów Playera i wprowadzą kilkumiesięczne wyższe pakiety ze zniżką.
odpowiedź
User
Mirek
Sprytny plan: płacić za oglądanie reklam, które możesz obejrzeć za darmo na Polsacie.
odpowiedź
User
pppx
Nie odzyskają kilkunastu milionów tylko je stracą bo konkurencja bez reklam jest w podobnej cenie (49 zł rocznie za Amazon Prime).
odpowiedź