Katalog Ikea zima 2008
Tramwaj IKEA
Agencja: Business Consulting
Klient: Ikea
Marka: Katalog Ikea zima 2008
Tendencje rynkowe
Od początku lat 90 rynek mebli i akcesoriów na terenie Aglomeracji
Śląskiej rozwija się bardzo dynamicznie. Przybywa marek, zarówno
polskich, jak i zagranicznych, które błyskawicznie reagują na
działania marketingowe konkurentów. Takie marki jak Jysk, Meble
Agata, Bodzio, Conforama intensywnie promują swoje produkty.
Większość firm wykorzystuje wprowadzenie nowej oferty jako
doskonały sposób na przyciągnięcie klientów. Jednakże coraz
częściej na poszczególnych konsumentach nie robi już większego
wrażenia. Tym bardziej, że przedstawienie nowej oferty w formie
katalogu nie opanowały jedynie rynku mebli, są obecne praktycznie
we wszystkich kategoriach produktowych. W tej sytuacji niezwykle
trudno jest dotrzeć do konsumenta ze swoją ofertą, podczas gdy
jednocześnie atakują go dziesiątki podobnych przekazów. Nowe
katalogi produktowe zdążyły już spowszednieć i jego wydanie nie
jest gwarancją znaczącego podniesienia sprzedaży.
Grupa docelowa
Kampania była skierowana do mieszkańcy Katowic oraz miast
ościennych o przynajmniej średnich dochodach i średnim
wykształceniu głównie kobiet oraz ludzi młodych - studentów.
Konsumentów, tórzy w domu szukają spokoju, odpoczynku, lubiący
przebywać w gronie rodzinnym i z przyjaciółmi. Ludzie Ci, aby móc
spędzić czas w ulubiony sposób pragną aby ich dom był prosto
urządzony, zaopatrzony w wygodne i funkcjonalne rozwiązania
IKEA.
Strategia
Akcja miała na celu budowanie wizerunku brandu Ikea jako marki
przyjaznej, wygodnej i kreatywnej, która po przystępnej cenie
"udomowi" każdą przestrzeń. Oprócz realizacji celów wizerunkowych,
nie bez znaczenia było zwrócenie uwagi na markę w okresie
dystrybucji Katalogu. W kampanii stworzono nowe kanały dystrybucji.
Wykorzystując tylko jeden kanał dotarcia poprzez event w
obrendowanym tramwaju udało się dotrzeć z komunikatem "nowy katalog
Ikea już jest" do kilkuset osób.
Podczas realizacji projektu "Tramwaj Ikea" nieszablonowo
wykorzystano niskopodłogowy tramwaj Citadis. Wyposażenie tramwaju w
tekstylia z Ikea było precyzyjnie przygotowaną operacją, począwszy
od profesjonalnej aranżacji (zachowanie pełnej funkcjonalności), a
skończywszy na dbaniu o niskie koszty (własne meble "prosto ze
sklepu", brak kosztów zewnętrznych, efektywność, łatwe zarządzanie
jakością). W celu zagwarantowania bezpieczeństwa - oprócz pracy
animatorów w ciągu dnia - tramwaj był otoczony całodobową opieką ze
strony firmy ochroniarskiej. Dzięki temu podczas akcji nie doszło
do żadnych incydentów czy zniszczenia przekazanych przez Ikea
tekstyliów.
Realizacja
Projekt "Tramwaj Ikea" był 5-dniowową ekspozycją materiałów
tekstylnych z Ikea odbywający się w Katowicach. Tramwaj
przekształcony został dzięki nim w "prawdziwy dom" Ikea. Całkowicie
zachował swoją funkcjonalność, a jednocześnie można było wygodnie
usiąść na wyściełanych materiałami z Ikea fotelach, a także
popatrzeć przez okno w którym zawieszone zostały firanki. W
centralnym dniu ekspozycji odbył się event w tramwaju, który miał
na celu zapoznanie pasażerów tramwaju z katalogiem Ikea. W czasie
jazdy odbywały się konkursy na temat katalogu każdy z pasażerów
mógł wziąć w nim udział otrzymując w nagrodę zaproszenie na darmowy
obiad w restauracji Ikea. W czasie dnia eventowego wejścia do
tramwaju strzegli Wikingowie.
Tysiące ludzi "dotknęło" mebli i wyposażenia Ikea, osobiście
testując jakość asortymentu. Oprócz własnych odczuć mieszkańcy
miast mieli okazję zdobyć informacje o cenie i dostępności
produktów (katalogi, animatorzy, na meblach pozostawione zostały
również metki z cenami i nazwami mebli). O "Tramwaju Ikea" mówiło
się na mieście - pasażerowie byli bardzo zaskoczeni wsiadając do
tramwaju i trafiając na firanki i obicia w stylu Ikea. Osoby
przejeżdżały się specjalnie tramwajem i robiły sobie zdjęcia,
pasażerowie dzwonili z tramwajów do bliskich, aby poinformować ich
o tym niezwykłym wydarzeniu. Był on prawdziwą atrakcją zarówno dla
pasażerów jak i osób oczekujących na przystankach tramwajowych
usytuowanych wzdłuż trasy kursowania tramwaju.
Dołącz do dyskusji: Katalog Ikea zima 2008