Warner Bros. Discovery pracuje nad darmową platformą WBTV
Kolejna decyzja, która odzwierciedla zmianę strategii streamingowej Warner Bros. Discovery. Koncern pracuje nad uruchomieniem darmowej platformy z reklamami pod nazwą WBTV. Mogą w niej znaleźć się zarówno wideo na żądanie, jak i darmowe kanały linearne.
Po likwidacji CNN+ i zapowiedzi stworzenia platformy łączącej HBO Max i Discovery+ wydawało się, że Warner Bros. Discovery ograniczy się do jednego silnego serwisu streamingowego. W ostatnich miesiącach firma zaczęła jednak korygować tę strategię. Wszystkie filmy wytwórni Warner Bros nie trafiają już w ciągu 45 dni od premiery kinowej do HBO Max. Koncern chce na niektórych pozycjach dodatkowo zarobić w modelu TVOD. Ostatnio firma zdecydowała też, że Discovery+ będzie dalej sprzedawany jako osobna subskrypcja dla klientów niezainteresowanych filmami i serialami.
Zmiany widać także na polskim rynku. Część produkcji, jak choćby polska „Warszawianka”, jest sprzedawana konkurencyjnym platformom. Dwa lata po tym jak Player wprowadził obowiązkowe opłaty, ruszył serwis streamingowy VOD.pl z m.in. starszymi produkcjami TVN. Jest oferowany za darmo z reklamami.
Platforma może być oparta na modelach AVoD i FAST
Bloomberg poinformował, że darmowa platforma ma nosić nazwę WBTV. Do serwisu nie trafią największe hity HBO Max, takie jak „Ród smoka”, „Gra o tron”, „The Last of us”, tylko mniej popularne produkcje lub starsze treści. Amerykańskie media spekulują, że do nowego serwisu może trafić część treści adresowanych do dzieci i młodzieży. HBO Max oferuje m.in. produkcje Cartoon Network czy z uniwersum DC. Projekt jest jednak na wczesnym etapie, dlatego szczegóły nie są jeszcze znane.
Zobacz także: Po co TVN Warner Bros. Discovery VOD.pl? „Darmowe platformy wracają do łask”
Portal mediaplaynews.com podał, że David Zaslav, dyrektor generalny Warner Bros. Discovery, przemawiając pod koniec 2022 roku do grupy inwestorów z Wall Street stwierdził, że firma może stworzyć samodzielną usługę FAST/AVoD. Miałaby ona oferować treści Warner Bros, ale także zewnętrznych dostawców. Powodem takiej decyzji mają być dane, z których wynika, że 60 proc. treści HBO Max cieszy się niewystarczającym zainteresowaniem subskrybentów. Niedawno firma sprzedała prawa do części treści platformom FAST The Roku Channel i Tubi.
Model AVoD (Advertised Video on Deman) to serwis, który pozwala na bezpłatne oglądanie treści z reklamami. Na tej zasadzie działałają m.in. Player czy YouTube. FAST (Free Ad-supported Streaming TV) to kanały linearne nadawane przez streaming z reklamami. W tej grupie są na przykład niedostępne w Polsce Samsung TV Plus, LG Channels. Nad Wisłą kilka miesięcy temu ruszył jednak Xiaomi TV+, dostępny na telewizorach chińskiego producenta.
Warner Bros. Discovery jest firmą, która ma najwięcej kanałów w Europie (360), będąc jednocześnie jednym z największych producentów treści na świecie. - To pozycjonuje nas, jeśli chodzi o pozyskanie zróżnicowanej publiczności lepiej niż innych graczy (...) Zdajemy sobie sprawę, że w każdym kraju jest ogromna liczba osób, które nie zapłacą za subskrypcję - powiedział Zaslav. Z opublikowanej w listopadzie prognozy Digital TV Research wynika, że globalne przychody usług AVoD z filmami i serialami wzrosną z 38 mld dol. w 2022 roku do 91 mld dol. w 2028 roku.
Dołącz do dyskusji: Warner Bros. Discovery pracuje nad darmową platformą WBTV