Polskie samochody elektryczne Izera zaprojektuje Pininfarina
Słynne włoskie studio Pininfarina będzie wspierać spółkę ElectroMobility Poland przy projektowaniu samochodów elektrycznych Izera. Pierwsze auta mają zostać wyprodukowane pod koniec 2025 roku.

Łukasz Maliczenko, dyrektor rozwoju technicznego produktu w ElectroMobility Poland, podkreśla w komunikacie, że współpraca ze studiem Pininfarina ma zagwarantować, że samochody Izera zostaną zaprojektowane ze standardami panującymi na rynku motoryzacyjnym i przy zachowaniu równowagi między aspektami stylistycznymi, inżynieryjnymi i biznesowymi.
Dodaje, że w procesie projektowania trzeba brać pod uwagę nie tylko formę, lecz także to, jak z auta będą korzystać kierowcy i pasażerowie. - Dlatego taki duży wysiłek jest kierowany na weryfikację designu poprzez różnego rodzaju testy, sprawdzenie ergonomii. Czasem nawet analizę z udziałem psychologów, tak, aby jak najlepiej zrozumieć sposób, w jaki klient rzeczywiście będzie ten samochód używał i dostosować do tego design - mówi Łukasz Maliczenko.
Projekt samochodów Izera ze wsparciem Pininfariny
Zaznaczono, że stosowanie architektury elektrycznej związanej z układem napędowym w samochodach umożliwia optymalizację przestrzeni wewnątrz kabiny. - Pozwala na przesunięcie całej kabiny bliżej przedniej osi i dzięki temu zyskujemy dużą przestronność wnętrza, a brak wału napędowego pozwala na uzyskanie płaskiej podłogi. Dzięki temu jest dużo wygodniej, mamy więcej miejsca na nogi - zapewnia Łukasz Maliczenko.
- Od samego początku prac nad projektem nowego samochodu, nawet na etapie koncepcyjnym bierzemy pod uwagę nie tylko względy związane z estetyką, ale także myślimy o wykonalności i funkcjonalności auta - mówi Giuseppe Bonollo, senior vice president ds. sprzedaży i marketingu w Pininfarinie.
Firma ma w dorobku projekty ponad tysiąca modeli samochodów, m.in. marek Ferrari i Alfa Romeo. - Proces tworzenia jest złożony. Wymaga współpracy, konsekwencji i wzięcia pod uwagę wielu aspektów zależności od tego, od czego zaczynasz: czy jest to zupełnie nowa generacja samochodów, czy pracujemy w oparciu o istniejące szkice, założenia technologiczne i stylistyczne - dodaje Bonollo.
Pierwsze prototypy aut Izera, SUV-a i hatchbacka, zaprezentowano już latem 2020 roku. Marka na swoim fanpage’u facebookowym wyjaśnia, że prezentowały one jedynie „charakterystyczne cechy designu marki tzw. stylistyczne DNA Izery”.
- Tego typu prototypy powstają po to żeby zweryfikować założenia związane z designem aut i ergonomią wnętrza na fizycznych modelach pojazdów. Przeprowadza się na nich także testy konsumenckie a wyniki tych analiz stanowią wkład do dalszych prac projektantów - wyliczono.
Zaznaczono, że „stylistyka marki musi ewoluować”, a „zmiany te zachodzą jednak planowo i w sposób ewolucyjny”.
Izera z chińską platformą, ElectroMobility Poland z 500 mln zł
W listopadzie ub.r. ElectroMobility Poland podpisało z chińskim koncernem motoryzacyjnym Geely umowę licencyjną dotyczącą korzystania z platformy SEA (Sustainable Experience Architecture) przeznaczonej dla samochodów elektrycznych. W efekcie Geely będzie partnerem technologicznym pierwszej generacji aut Izera.
ElectroMobility Poland działa od jesieni 2016 roku, spółkę uruchomiły państwowe koncerny energetyczne PGE, Energa, Enea i Tauron, wykładając na początek 70 mln zł. W połowie 2021 roku firmę dokapitalizował Skarb Państwa kwotą 250 mln zł.
Pod koniec ub.r. tę inwestycję zwiększono o kolejne 250 mln zł. - Realizacja umowy inwestycyjnej umożliwia kontynuowanie prac z dostawcą platformy, dalsze prace inżynieryjne oraz działania przygotowawcze związane z budową fabryki Izery - wyliczyło ElectroMobility Poland.
Fabryka Izery ma zostać uruchomiona w Jaworznie i zatrudniać ok. 3 tys. osób. Ponad dwa lata temu zapowiadano, że produkcja ruszy już w 2024 roku.
Dołącz do dyskusji: Polskie samochody elektryczne Izera zaprojektuje Pininfarina