Polityka Elona Muska nie podoba się w Europie. Sprzedaż Tesli runęła
Sprzedaż samochodów marki Tesla w Unii Europejskiej spadła w styczniu 2025 roku o połowę w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku - wynika z danych stowarzyszenia ACEA. W tym samym czasie udział elektryków w rynku osiągnął rekordowe 15 proc. W Polsce coraz popularniejsze stają się hybrydy.

Najnowsze dane o wynikach sprzedaży w pierwszym miesiącu 2025 roku opublikowało we wtorek Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA. W porównaniu z tym samym okresem 2024 roku liczba nowo zarejestrowanych aut w Unii Europejskiej minimalnie spadła, choć w Danii, Szwecji, Litwie i Hiszpanii odnotowano wzrost nawet o 33 proc.
O jedną trzecią wzrosła liczba sprzedanych pojazdów wyłącznie z napędem elektrycznym, a benzynowych i diesli sprzedano odpowiednio o 18,4 proc. i 27 proc. mniej.
Mimo rosnącej popularności aut elektrycznych amerykańska Tesla zaliczyła znaczny spadek. Jej sprzedaż w Unii Europejskiej spadła o 50,3 proc. W tym samym czasie chiński SAIC sprzedał o trzy czwarte więcej nowych aut niż przed rokiem, Volkswagen o 16 proc., a hiszpańska Cupra o 61 proc. więcej.
Ogólna sprzedaż aut elektrycznych wzrosła w UE w styczniu br. o jedną trzecią. Największy wzrost sprzedaży elektryków odnotowano w Niemczech (53,5 proc.), Belgii (37,2 proc.) i Holandii (28,2 proc.).
Norweski serwis ekonomiczny e24.no w komentarzu do wyników przedstawionych przez ACEA przypomniał badania przeprowadzone na początku lutego br. przez instytut Norstat. Ponad 80 proc. właścicieli zarejestrowanych w Norwegii tesli oceniło, że Elon Musk ma negatywny wpływ na postrzeganie jego motoryzacyjnej marki. W Norwegii w styczniu 2025 roku sprzedano o 38 proc. tesli mniej niż rok wcześniej.
Europejczykom nie podoba się, że Musk pomaga Trumpowi
Serwis przytoczył opinię Isabelle Ringnes, jednej z dziesiątek tysięcy kierujących teslą w Norwegii. Przyznała, że nie zgadza się na wspieranie przez miliardera skrajnej prawicy w Europie, ingerowanie w wybory i współpracę z Donaldem Trumpem.
„Czuję wstyd. Elon Musk zrobił wiele dobrego dla świata i technologii, ale w ostatnich latach zmienił się. Nie mogę się utożsamić z jego postawą i wypowiedziami. Zawsze był postacią wyjątkową, ale dziś pokazuje on, że to, co wcześniej było nieco dziecinne i nerdowskie, zaczęło rozwijać się w mrocznym i nieakceptowalnym kierunku” - powiedziała w rozmowie z e24.no Ringnes.
Wśród rezygnujących z Tesli znalazł się również norweski piosenkarz, Halvdan Sivertsen. W rozmowie z Avisa Nordland przyznał, że na znak protestu przeciw ostatnim zachowaniom Muska sprzedał swoje auto. “Sprzedałem moje auto. Na znak protestu zamieniłem Teslę na samochód elektryczny produkowany w Europie” - powiedział.
Według raportu ACEA najpoważniejszą zmianą na polskim rynku okazał się 40-procentowy wzrost sprzedaży samochodów z napędem hybrydowym plug-in. Również "zwykłe" hybrydy sprzedawały się niemal o 10 proc. lepiej niż przed rokiem. Aut elektrycznych sprzedano 1121 wobec 1116 nowo zarejestrowanych w styczniu 2024 roku.
O 8 proc. spadła sprzedaż samochodów o napędzie benzynowym, ale diesli zarejestrowano po raz pierwszy o ponad jedną czwartą więcej. Łącznie w pierwszym miesiącu 2025 roku sprzedano w Polsce 44248 nowych aut, o 3,4 proc. więcej niż przed rokiem.
Dołącz do dyskusji: Polityka Elona Muska nie podoba się w Europie. Sprzedaż Tesli runęła