Kolejne 250 mln zł z budżetu państwa na produkcję polskich aut elektrycznych Izera
Skarb Państwa podwoi dofinansowanie dla spółki ElectroMobility Poland, pracującej nad produkcją samochodów elektrycznych pod marką Izera. Spółka dostanie kolejne 250 mln zł.

ElectroMobility Poland poinformowało, że w ramach aneksu do umowy inwestycyjnej z lipca ub.r. dofinansowanie ze Skarbu Państwa zostało zwiększone z 250 do 500 mln zł. Środki pochodzą z Funduszu Reprywatyzacji.
- Realizacja umowy inwestycyjnej umożliwia kontynuowanie prac z dostawcą platformy, dalsze prace inżynieryjne oraz działania przygotowawcze związane z budową fabryki Izery - zapowiedziała spółka.
Samochody Izera na chińskiej platformie
W połowie listopada br. ElectroMobility Poland (EMP) i największa prywatna chińska grupa motoryzacyjna podpisały umowę licencyjną, w ramach której Geely udostępni spółce dedykowaną dla samochodów elektrycznych platformę SEA (Sustainable Experience Architecture).
Jak zaznaczyło ElectroMobility Poland, opracowana w globalnych centrach badawczo-rozwojowych w Europie i Chinach przez Geely Holding technologia SEA jest specjalnie zaprojektowaną architekturą dedykowaną dla pojazdów elektrycznych.
Umożliwia ona budowę zarówno małych pojazdów segmentu A, jak i segmentu E oraz dużych pojazdów dostawczych. Platforma zapewnia także rozbudowaną strukturę oprogramowania, co obniża koszty inwestycji. Zapewnia także dostosowanie rozstawu osi w zakresie od 1800mm do 3300mm, w zależności od wymagań - wyjaśniono.
Platforma SEA wpisuje się w koncepcję Izery jako produktu - zapewnił Piotr Zaremba, prezes ElectroMobility Poland. Jego zdaniem współpraca z Geely zapewnia spółce najwyższej klasy know-how w branży, a także dodatkowe możliwości biznesowe. "W dłuższej perspektywie to partnerstwo technologiczne umożliwia nam rozwój, większe zaangażowanie lokalnych dostawców oraz realizację projektu w zakładanych ramach biznesowych" - podkreślił szef ElectroMobility Poland.
Jak zaznaczył, decyzja o wyborze strategicznego partnera technologicznego, ze względu na wpływ niemal na każdy aspekt projektu, była wieloetapowym procesem. "Negocjacje obejmowały pakiet umów, który definiował szeroki zakres współpracy w długim horyzoncie czasowym" - dodał.
Tak wygląda aktualny harmonogram produkcji auta marki #Izera. pic.twitter.com/xiGe70roBg
— Bartłomiej Derski (@bderski) November 17, 2022
W ocenie szefa ElectroMobility Poland pozyskanie wiarygodnego partnera operującego na rynku globalnym - to również potwierdzenie realności założeń biznesowych, jakie stoją za projektem Izera.
Za producentem Izery stoją państwowe koncerny energetyczne
Spółka ElectroMobility Poland (EMP) powstała w październiku 2016 r. i była inicjatywą czterech polskich koncernów energetycznych: PGE, Energi, Enei oraz Tauronu, które objęły po 25 proc. kapitału akcyjnego. Wartość kapitału zakładowego wyniosła 70 mln zł.
A oto i Izera w jednej z wersji nadwozia. pic.twitter.com/izGjkYNuvc
— Jakub Wiech (@jakubwiech) November 17, 2022
29 lipca 2021 r. Skarb Państwa podpisał umowę inwestycyjną z ElectroMobility Poland, na mocy której państwo obejmie nowe akcje EMP o wartości 250 mln zł. "Podpisanie umowy i dokapitalizowanie EMP umożliwia realizację kolejnego etapu rozwoju projektu polskiej marki samochodów elektrycznych. Dotychczasowi udziałowcy spółki pozostają w mniejszościowym akcjonariacie z udziałami w wysokości 4,325 proc. każdy, udział Skarbu Państwa wynosi 82,70 proc." - przekazała wówczas spółka.
Dołącz do dyskusji: Kolejne 250 mln zł z budżetu państwa na produkcję polskich aut elektrycznych Izera