Ipsos: nastroje konsumentów najlepsze od 17 lat
W listopadzie Wskaźnik Optymizmu Konsumentów mierzony przez Ipsoswzrósł aż o 5 pkt w stosunku do poprzedniego miesiąca i wynosiobecnie 112,69 pkt. To najwyższy poziom w 17-letniej historiipomiaru - podał badający nastroje konsumenckie ośrodek Ipsos.
"Polacy są bardzo optymistyczni w ocenach zmian sytuacjigospodarczej - oceny klimatu gospodarczego wzrosły o 14 pkt wporównaniu do zeszłego miesiąca. Obecnie wynoszą 115,00 pkt.Najważniejszym wydarzeniem związanym z gospodarką i jejperspektywami w ostatnim miesiącu były wybory parlamentarne, któredoprowadziły do zmiany rządu. Wybory to jednak na pewno nie jedynyczynnik, za sprawą którego optymizm konsumentów jest tak duży.Ostatni wynik badania wpisuje się w trwający od kilku lat trendwzrostu optymizmu, za którym stoją takie elementy jak poprawiającasię koniunktura w gospodarce, czy związany z tym wzrostwynagrodzeń" - napisał Ipsos w komentarzu do badania.
Największym optymizmem cechują się osoby młode i w średnimwieku, osoby z wyższym wykształceniem, o najwyższych zarobkach, atakże mieszkańcy dużych miast i osoby pracujące.
Z badania wynika, że we wszystkich grupach społecznych bardzowyraźnie poprawiły się oceny ogólnej sytuacji kraju.
W listopadzie 52 proc. Polaków ocenia, że sprawy naszego krajuzmierzają w dobrym kierunku, podczas gdy w październiku analogicznyodsetek wynosił 32 proc. Ponadto, dla porównania, w listopadzie 36proc. Polaków ocenia, że sprawy naszego kraju zmierzają w złymkierunku, w październiku takich osób było 58 proc. Zmiana jestzatem zasadnicza.
Autorzy badania uważają, że zmiana rządu nie wpłynęła jak dotądna postawy kupujących: skłonność do zakupów utrzymała się napoziomie bardzo zbliżonym do poprzedniego miesiąca i wynosi 111,15pkt. Zestawiając ten wynik ze zmianą ocen klimatu gospodarczegomożna zaobserwować dużą autonomię postaw kupujących wobecaktualnych zmian politycznych.
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów WOK może przybierać wartości zprzedziału od 0 do 200 punktów. Podstawą jego obliczania sąodpowiedzi na pięć pytań zadawanych w sondażu Ipsos na zlecenie"Rzeczpospolitej". Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badaniaprzeprowadzonego między 8 a 13 listopada 2007 roku nareprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1013 Polaków, którzyukończyli 15 lat.
Dołącz do dyskusji: Ipsos: nastroje konsumentów najlepsze od 17 lat