Internet i marketing mobilny: wydarzenia i trendy w 2021 roku, prognozy na 2022
W ramach podsumowań mijającego roku w mediach i marketingu zajmujemy się branżą internetu i reklamy mobilnej. Analizują ją menedżerowie z firm Kamikaze, Ringier Axel Springer Polska, INIS, Circlewise, PromoTraffic, Yoc Poland, Ideo Force, Eura7, Mobiem Polska, Gemius i OpenMobi.
Agata Palmowska, creative lead w Kamikaze Altavia Group
Wydarzenie roku
Bye, Facebook. Hello, Meta!
Wydarzenie roku zdecydowanie należy do Marka Zuckerberga. Założyciel Facebook’a, zmieniając nazwę firmy, zapowiada rozpoczęcie kolejnego rozdziału w internecie. Nowy nurt metaverse to rozszerzona rzeczywistość osadzona w internecie. Jak twierdzi sam Zuckerberg - celem nowego przedsięwzięcia jest przezwyciężenie ograniczeń technologicznych w wirtualnym świecie. Koniec z okularami VR. Co istotne, metaverse wychodzi poza strefę rozrywki. Wiele firm zaczyna inwestować w te rozwiązania technologiczne również na polu biznesu, edukacji, czy sprzedaży.
Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022
Hello, TikTok Polska
O ile TikTok nie jest nowością na rodzimym rynku, o tyle to właśnie 2021 rok udowodnił marketerom konieczność pojawienia się w serwisie. Fakty mówią same za siebie - aktualnie blisko 8 milionów Polaków ma tutaj konto. Główną grupę wcale nie stanowią najmłodsi. 60% użytkowników to młodzi dorośli (18-34 lata). Co więcej, 94% polskich userów deklaruje, że robią zakupy przez internet. Nic dziwnego, że swoją aktywność na TikTok’u zaznacza coraz więcej marek. Ci, którzy odpowiednio kierują swoją komunikacją, zyskują wielomilionowe zasięgi i szerokie zaangażowanie.
Hello, Instagram Reels
Długowyczekiwane Instagram Reels w końcu pojawiły się w Polsce. To nowy obszar, który wpasowuje się w trendy z poprzednich lat - tworzenie krótkich treści wideo ma olbrzymie znaczenie w tworzeniu marek. Ważne, by marketerzy podeszli strategicznie i konsekwentnie do swoich działań. Reels może pokazywać ujęcia “behind the scenes”, przedstawiać treści tworzone przez użytkowników, edukować w kreatywny sposób, czy zdradzać tajniki produkcji. Możliwości są nieograniczone.
Hello, AI
Pandemia COVID-19 zdecydowanie przyspieszyła optymalizację sztucznej inteligencji w marketingu internetowym. Za AI kryje się wiele usług ułatwiających funkcjonowanie firm, chociażby tworzenie treści, operowanie chatbotami, czy obsługa klienta. Dzięki tej technologii marki są w stanie osiągać lepszy customer experience, oszczędzać koszty, czy lepiej zrozumieć decyzyjność zakupową konsumentów. Najlepszym przykładem doskonałego wykorzystania AI jest Google. W ciągu ostatnich kilku lat sztuczna inteligencja pozwoliła wyszukiwarce lepiej rozumieć to, czego użytkownicy szukają w sieci i co kryje się za intencjami poszukiwań. Marki, które decydują się na wprowadzenie AI do swoich działań marketingowych, mogą obniżać koszty zatrudnienia, przyspieszać rozwój i tym samym zwiększać przewagę nad konkurencją.
Hi, Chatbots
Jeden z trendów, który nie jest, co prawda, nowy, ale jest istotny w nadchodzących latach, to automatyzacja odpowiedzi użytkownikom w czasie rzeczywistym. Chatboty ewoluują, przybierając bardziej “ludzką” formą wypowiedzi. Co ważne - badania udowadniają, że aż 80% konsumentów na świecie ma pozytywne doświadczenia z automatycznymi odpowiedziami. Klienci cenią sobie błyskawiczną odpowiedź - chatboty przecież potrafią reagować 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu. Automaty odpowiadają natychmiast, znają historię zakupów i błyskawicznie przetwarzają powierzone zadania. Z racji coraz większego przyzwyczajenia konsumentów do chatbotów, należy przewidywać znaczne zwiększoną ich rolę w kolejnych latach.
Wow, Google Lens
Google Lens to coś, o czym jeszcze możemy nie mieć pojęcia, a wkrótce ciężko będzie sobie wyobrazić, jak mogliśmy żyć bez tej technologii. Chodzi o wizualną wyszukiwarkę Google, która poprzez kamerę aparatu wykrywa obiekty i punkty. Jak to działa? Skanujesz ubranie lub mebel, a Google znajduje podobne produkty wskazując, gdzie je można kupić. Kierujesz aparat na wizytówkę, a aplikacja automatycznie zapisuje adres i telefon w kontaktach. Fotografujesz okładkę książki i od razu dostajesz na telefon jej streszczenie oraz recenzje. Zauważasz plakat informujący o ciekawym koncercie? Skanujesz i automatycznie dodajesz do wydarzeń w kalendarzu. A to tylko kilka przykładów możliwości, które stoją za nową usługą Google.
Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?
Digitalizacja
Jesteśmy świadkami prawdziwej transformacji cyfrowej. Pandemia COVID-19 sprawiła, że w internecie pojawiło się jeszcze więcej użytkowników. Zmieniają się i zachowania konsumentów w sieci, i wzorce codziennego funkcjonowania. Pewne jest to, że nie wrócimy już do norm prowadzenia biznesu sprzed dwóch lat. Kluczem do sukcesu jest szybka adaptacja do dynamicznie zmieniających się warunków, zwłaszcza w marketingu.
Większa rola social mediów
Media społecznościowe są z nami od dawna, ale pandemia sprawiła, że ich rola stała się znacznie ważniejsza. Ludzie na całym świecie musieli pozostawać w domach i ograniczać swoje kontakty. W efekcie naturalnym wyborem zastąpienia, tak potrzebnych, relacji międzyludzkich, jest wybór social mediów. Większe zaangażowanie użytkowników jest widocznie zauważalne w każdej grupie wiekowej. Aktualnie wszystkie platformy społecznościowe zrzeszają ponad 4 miliardy osób. To ponad połowa światowej populacji.
Wzrost e-commerce
E-commerce przeżywa prawdziwy rozkwit w erze, przez niektórych nazywaną “post-COVID”. Wiele biznesów przeszło na model sprzedaży online. Szacuje się, że około 20-30% firm na świecie rozpoczęło działalność w sieci w czasie szczytu pandemii. Z jednej strony to duża szansa dla rozwoju, z drugiej - zagrożenie spadającej lojalności konsumentów. Użytkownicy mają na wyciągnięcie ręki te same produkty w niższej cenie u konkurenta. Duża zmiana nastąpiła również w opcji dostaw zakupów. W Polsce popularnością cieszą się takie aplikacje jak Glovo, Jush, czy Everli. Kolejnym istotnym spostrzeżeniem jest sprzedaż w mediach społecznościowych. Tylko w 2020 roku sprzedaż na tych platformach stanowiła 3,4% zysków e-commerce. Szacuje się, że odsetek ten będzie sukcesywnie wzrastał. Nie należy zapominać, że większość przedstawicieli pokolenia Z i Y uważa, że platformy społecznościowe są lepszym miejscem do poznawania produktu niż wyszukiwarki internetowe.
Największe wyzwanie na 2022 rok
Storytelling, branding, content
Aby się wyróżniać, marka powinna mieć swój unikalny głos na rynku. Nadal najważniejszą rolę gra dobry storytelling. Umiejętność budowania historii, opowiadania się za konkretną misją i wprowadzanie emocji to gwarant sukcesu.
Dobry marketing to dobry branding. Spójność komunikacji nie ogranicza się już tylko do brand-book’ów. Marki powinny tworzyć dokładne przewodniki, w jaki sposób być widocznym w sieci. Należy się upewnić, że wszyscy współtworzący brand, są dobrze zapoznani z wytycznymi. Co ważne, dotyczy to również influencerów współpracujących z marką.
Tworzenie odpowiedniego kontentu dla naszych odbiorców to niezmienne wyzwanie od wielu lat oraz na kolejne lata. Należy szczegółowo poznać nasze grupy docelowe, aby umiejętnie kreować dla nich angażujące treści. Krótkie video i livestreamingi stoją na czele formatów budujących duże zasięgi.
Martyna Majchrzak, dyrektor zarządzająca serwisów wertykalnych Ringier Axel Springer Polska
Wydarzenie roku
Powstanie aplikacji ClubHouse, która przez chwilę była ogromnym fenomenem. A w efekcie spopularyzowała funkcję audio roomów. Teraz jest ona dostępna w większości platform społecznościowych.
Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022
1/ Mobile e-commerce – rośnie zaufanie i przyzwyczajenie do zakupów produktów i usług przez telefon (zarówno produkty, jak i usługi, np. telemedycyna). Kupujemy więcej przez platformy social media. I w nowy sposób – poprzez klikalne zdjęcia, nowe e-commercowe formaty i wideo.
2/ Subskrypcje – użytkownicy są coraz bardziej skłonni do płacenia za wartościowe i potrzebne im treści. Widać na świecie wzrost popularności płatnych aplikacji, które specjalizują się w różnych tematach – m.in. aplikacje contentowe, stremingowe, gamingowe, well being o dostarczające produkty w subskrypcji. I ten trend będzie rósł, wygrają najlepsi.
3/ Wideo feeds – po wzroście popularności Tik Toka, feedy video stają się coraz bardziej popularną formą konsumpcji treści na telefonach w social mediach. Tutaj rozwijać się będą nowe możliwości reklamowe i e-commercowe.
W 2022 trend wzrostu mobilnego e-commerce się nasili, będą pojawiać się nowe rozwiązania – coraz bardziej spersonalizowane możliwości zakupowe, połączenie z VR, life shopping, kupowanie on spot przedmiotów, które zobaczymy np. na przypadkowym zdjęciu czy wideo.
Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?
Przede wszystkim jeszcze bardziej wzmocniła poszukiwanie jakościowych, wiarygodnych treści informacyjnych, społecznych, poradnikowych i produktowych (które w sposób rzetelny dadzą w robieniu zakupów). Widać to we wzrostach subskrypcji, widzimy to w codziennych obserwacjach i wynikach.
Największe wyzwanie na 2022 rok
Wciąż jest to walka z fake newsami, której skutki widzieliśmy m.in. w zalewie nieprawdziwych i szkodliwych informacji związanych z pandemią i szczepieniami. Z gigantycznym kryzysem wizerunkowym, związanym z jakością zmaga się FB. Ale ten trend nie jest w odwrocie. Teraz przeglądarki (Google, Chrome etc.) zaczynają wchodzić w rolę wydawców, rolę dziennikarzy przejmują algorytmy, które wybierają najważniejsze treści. Ryzyko radykalnego zwiększenia zasięgów fake newsów jest ogromne.
Piotr Kuczera, programmatic development manager / team leader w INIS (Digitree Group)
Wydarzenie roku
Myślę, że wydarzeniem roku spokojnie można nazwać rollercoaster emocji, którego przysporzyło nam Google z, jak na razie przełożonym na w zasadzie nieokreśloną datę, cookie apocalypse. Koniec końców dzięki temu rozwinęliśmy sporo technologii, które teraz pozwalają nam targetować użytkowników skuteczniej niż kiedykolwiek dotąd. W zasadzie w podobny sposób na mobile wpłynął fakt, że pandemia niestety nie skończyła się razem z wprowadzeniem szczepionek. Musimy dostosować się do nowych warunków i działać dalej, jeszcze skuteczniej.
Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022
Rynek mobile zawsze opisuje się jako ciągle ewoluujący, zmienny i nieprzewidywalny. Te określenia jeszcze nigdy nie były tak prawdziwe jak w okresie pandemii. Nasz styl życia dopasował się do nowych warunków, a za nim poszła technologia. Dzięki technologii 5G możemy streamować materiały video szybciej i w jakości, która dotąd była nieosiągalna, a to otwiera nam drogę do nowych rodzajów reklam, między innymi VR i AR. Myślę, że to właśnie ta działka reklamy mobilnej rozwinie się w przyszłym roku najbardziej.
Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?
Krótko mówiąc – wszystko. Tak jak wyżej, zmieniliśmy swoje nawyki i dopasowaliśmy je do obowiązujących warunków. Zamiast spotkać się na żywo - uruchamiamy połączenie video, zamiast grać razem w planszówki - odpalamy grę na telefonie, pójście do pracy oznacza przeniesienie się z kanapy na fotel, a o robieniu zakupów online chyba nawet nie muszę już wspominać, stało się to absolutną normą. Elementem, który łączy wszystkie te zmiany jest smartfon, który towarzyszy nam przy praktycznie każdej czynności. Reklama mobile nigdy jeszcze nie była tak ważna. Dobrze dopasowana potrafi być pomocą, a nie przeszkodą.
Największe wyzwanie na 2022 rok
Mobile jako całość musi znaleźć złoty środek przy próbach dotarcia do użytkowników. Nie możemy być zbyt natarczywi, ponieważ rozwiązania anti-adblockowe są zawsze dostępne na wyciągnięcie ręki. Największym wyzwaniem będzie dotarcie do użytkowników reklamą, którą faktycznie chce się zobaczyć. Nasze możliwości targetowania nigdy dotąd nie były tak rozbudowane, a technologia tak zaawansowana. Musimy pokazać użytkownikom, że reklamy nie trzeba się bać, a nasze działania mogą im pomóc w podjęciu decyzji.
Na kolejnych podstronach wypowiedzi menedżerów z firm Circlewise, Yoc Poland, PromoTraffic, Ideo Force, Eura7, Mobiem Polska, Gemius i OpenMobi
1 2
Dołącz do dyskusji: Internet i marketing mobilny: wydarzenia i trendy w 2021 roku, prognozy na 2022