SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

IBM wskazuje kierunki rozwoju branży telekomunikacyjnej na następne 5 lat

Firma IBM zrealizowała badanie Telco 2015, w ramach którego opracowała cztery scenariusze zbudowane na podstawie kluczowych dla branży telekomunikacyjnej trendów.

W badaniu, w którym udział wzięło 8 tys. konsumentów i 40 operatorów telekomunikacyjnych z całego świata, IBM wyróżniło następujące trendy mogące mieć wpływ na dalszy rozwój rynku:

- w większości krajów telefonia stacjonarna (PSTN) kontynuuje długoterminową tendencję spadkową,
- na rynkach o wysokim udziale telefonii mobilnej przychody operatorów komórkowych pozostają na niezmienionym poziomie lub zaczynają spadać,
- wzrost telefonii mobilnej w krajach o niskim średnim przychodzie na użytkownika (ARPU) zaczął spowalniać,
- wyzwaniem dla operatorów stają się nowi gracze na rynku – dostawcy usług over-the-top (OTT), takich jak komunikatory, portale społecznościowe itp.,
- bardzo duży wzrost popytu na usługi dostępu do internetu szerokopasmowego, rosnąca ilość przesyłanych danych i użytkowników - to tendencje, które nie znajdują odzwierciedlenia w przychodach operatorów.

"Sektor telekomunikacyjny potrzebuje zmian w modelu biznesowym, które zapewnią wzrost. Wskaźniki określające przyszłość branży rzucają cień niepewności na dalszy jej rozwój i wymagają od operatorów przygotowania się na alternatywne scenariusze działań" – powiedział Bartłomiej Ślawski, dyrektor sektora telekomunikacyjnego i przemysłowego w IBM Polska.

Badanie IBM Telco 2015 wskazuje na cztery scenariusze rozwoju branży telekomunikacyjnej w ciągu najbliższych pięciu lat.

Rynek skonsolidowany: Ograniczone wydatki konsumentów prowadzą do stagnacji i spadku przychodów. Operatorzy nie zmodyfikowali znacząco swoich usług w obszarze komunikacji głosowej i połączeń, co oznacza, że nie podejmują działań w kierunku dalszego rozwoju. Spadek zaufania inwestorów w sektorze telekomunikacyjnym wywołuje kryzysy gotówkowe i powoduje konsolidację branży.

Wstrząs rynku: Przedłużający się kryzys gospodarczy doprowadził operatorów do rozbicia aktywów na niezależne jednostki biznesowe o różnych profilach zwrotu z inwestycji; tworzą się silne marki detaliczne, które łączą pakiety usług ze zdezintegrowanych jednostek. Rynek jest dalej regulowany, zaś rząd, władze lokalne, alternatywni dostawcy (np. spółdzielnie mieszkaniowe czy przedsiębiorstwa użyteczności publicznej) inwestują w ultra-szybkie usługi szerokopasmowe, podczas gdy prywatne inwestycje w infrastrukturę ograniczają się tylko do gęsto zaludnionych obszarów.

Starcie gigantów: Dostawcy usług konsolidują się, współpracują i zawierają sojusze, aby sprostać konkurencji z dostawcami usług over-the-top (OTT) i producentami sieci i sprzętu, które przyczyniają się do rozbudowy zasięgu świadczenia usług komunikacyjnych. Tacy dostawcy rozwijają swoje rynki w obszarze na przykład inteligentnych sieci i usług e-zdrowia, dostarczając w tym celu pakiety połączeń typu end-to-end.  Firmy telekomunikacyjne budują portfele usług sieciowych typu premium i poprawiają standardy treści elektronicznych w celu zwiększenia wartości dodanej dla klienta.

Bazar idei: Bariery pomiędzy dostawcami OTT i dostawcami sieci zacierają się wraz z otwieraniem się rynku dzięki odpowiednim regulacjom, technologii i konkurencyjności. Dzięki powszechnej i otwartej infrastrukturze dostępowej, łączność z każdą osobą i obiektem staje się nieograniczona.

Badanie IBM Telco 2015 wskazuje, że aby na nowo pobudzić trendy rozwojowe, branża telekomunikacyjna musi działać w kierunku bardziej dynamicznego i  opłacalnego scenariusza, takiego jak Starcie gigantów lub Bazar idei. Można to osiągnąć dzięki większej współpracy w skali globalnej z dostawcami OTT. Rola dostawców usług może się zwiększać dzięki nowym modelom biznesowym zastosowanym w sektorze zdrowia, inteligentnych sieci, transporcie, detalu, bankowości i innych.

Dołącz do dyskusji: IBM wskazuje kierunki rozwoju branży telekomunikacyjnej na następne 5 lat

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl