Grupa Znak ze 128 mln zł wpływów i 7,7 mln zł zysku, sprzedała 6 księgarń
Grupa kapitałowa Znak, obejmująca m.in. wydawnictwa Znak i Otwarte oraz platformy internetowe Woblink i Lubimy Czytać, w ub.r. przy spadku przychodów sprzedażowych o 0,04 proc. do 128,01 mln zł osiągnęła wzrost zysku netto z 6,8 do 7,74 mln zł.
Na zeszłoroczne przychody sprzedażowe netto grupy kapitałowej Znak złożyło się 89,25 mln zł ze sprzedaży produktów (88,1 mln zł w kraju, 1,15 mln zł za granicę), 30,44 mln zł ze sprzedaży krajowej towarów oraz 356,6 tys. zł ze sprzedaży usług (313 tys. zł w kraju, 43,6 tys. zł z zagranicy).
W skład holdingu wchodzą przede wszystkim Społeczny Instytut Wydawniczy Znak (wydaje książki i miesięcznik „Znak”, Wydawnictwo Otwarte i spółka eCom Group zarządzająca platformą Woblink z e-bookami. Do firmy należą też serwisy Lubimy Czytać, Ciekawostki Historyczne i Twoja Historia oraz księgarnie internetowe Znak.com.pl i Matras.pl.
Wydano 368 nowych tytułów, miesięcznik „Znak” na minusie
W ub.r. spółki z grupy Znak wydały łącznie 845 tytułów (książek, e-booków i płyt CD), o 39 mniej niż rok wcześniej. Liczba nowych tytułów i wznowień zwiększyła się rok do roku z 364 do 368.
Natomiast łączny nakład opublikowanych książek zmalał z 4,23 do 3,8 mln egz., a liczba książek będących na koniec roku w magazynie - z 1,36 do 1,22 mln egz.
W sprawozdaniu złożonym w KRS podano, że Wydawnictwo Otwarte osiągnęło w ub.r. wzrost przychodów sprzedażowych z 13,95 do 17,87 mln zł i zysku netto z 329,1 tys. zł do 1,47 mln zł.
Natomiast spółka eCom Group przy spadku wpływów z 16 do 14,74 mln zł zanotowała wzrost zysku z 65,3 do 762,8 tys. zł. Sprzedaż e-booków poszła w górę o 39 proc., natomiast mocno zmalała sprzedaż książek papierowych (na platformie Woblink są oferowane od trzech lat).
W ub.r. ukazało się 11 numerów miesięcznika „Znak” w średnim nakładzie 1,7 tys. egz., o 100 większym niż w 2019 roku. Wpływy z magazynu zwiększyły się ze 149,7 do 170,4 tys. zł, a jego ujemny wynik finansowy - z 556,8 do 571,4 tys. zł.
Książka papierowa nadal podstawą, zamknięto 6 księgarń
Grupa Znak w sprawozdaniu podkreśliła, że mimo epidemii jej podstawową kategorią produktową jest książka papierowa. - Należy jednak odnotować wzrost sprzedaży ebooków oraz sprzedaży online. Okresowe zamknięcie stacjonarnych punktów handlowych (galerie handlowe i księgarnie), uwagę czytelników i wydawców skierowało, w niespotykanym dotychczas stopniu na formaty cyfrowe i sprzedaż online - zaznaczyła.
Od stycznia do września ub.r. Znak przeprowadził sprzedaż sześciu księgarń stacjonarnych. Och przychody w zeszłym roku obrotowym wyniosły 883,5 tys. zł, a koszty - 1,98 mln zł.
W ub.r. średnie zatrudnienie w grupie kapitałowej wynosiło 188,78 etatów, z czego 172,52 przypadało na pracowników etatowych, a 19,83 na magazynowych.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Grupa Znak skutki epidemii odczuwała także na początku br. - Wydawnictwa musiały dostosować sposoby promocji książek do nowych warunków. Po raz kolejny odwoływane są duże festiwale literackie, a tradycyjne targi książki przenoszą się do internetu. Również spotkania autorskie organizowane są głównie w internecie - opisano w sprawozdaniu.
Dodano, że wejście na polski rynek w pełnej wersji e-sklepu Amazona to „ważne wyzwanie biznesowe dla rynku książki”.
Zysk netto w górę
W ub.r. grupa Znak osiągnęła 13,29 mln zł zysku sprzedażowego, wobec 14,14 mln zł rok wcześniej. Natomiast zysk brutto zwiększył się z 8,47 do 9,24 mln zł, a zysk netto - z 6,8 do 7,74 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Grupa Znak ze 128 mln zł wpływów i 7,7 mln zł zysku, sprzedała 6 księgarń