Facebook z tęczowymi profilami użytkowników wspiera małżeństwa homoseksualne, dołączyła do tego część mediów
W ciągu kilku godzin po zalegalizowaniu przez władze USA małżeństw tej samej płci ponad milion użytkowników Facebooka zmieniło kolorystykę swoich zdjęć profilowych na tęczową. Do akcji dołączyły niektóre media, inne wolą pozostać bezstronne. W Polsce niektórzy w sprzeciwie zamieścili grafiki w barwach narodowych.
W ubiegły piątek senat USA przegłosował wprowadzenie przepisów, które legalizują na całym terytorium Stanów Zjednoczonych związki małżeńskie osób tej samej płci. Aby uczcić to wydarzenie serwis Facebook, udostępnił okolicznościową aplikację Celebrate Pride, która pozwala użytkownikom w prosty sposób zmienić ich profilowe zdjęcie lub logo nakładając na fotografię filtr w barwach tęczy.
Facebook nie ujawnił ile osób na całym świecie do tej pory zmieniło swój profil na tęczowy, jednak według rzecznika serwisu w ciągu pierwszych kilku godzin od momentu wprowadzenia narzędzia zastosowało je ponad milion użytkowników. Wśród nich znalazł się m.in. oficjalny profil Białego Domu, Lady Gagi, Arnolda Schwarzeneggera, a także konto Marka Zuckerberga, założyciela i szefa Facebooka. - Mamy jeszcze w naszym kraju wiele do zrobienia w kwestiach równości wszystkich wobec prawa, ale zmierzamy w dobrym kierunku - napisał w swoim poście Zuckerberg, publikując przy okazji mapę obrazującą wzrost liczby grup LGBT (mniejszości seksualnych) na Facebooku w USA od roku 2008 do dzisiaj.
Wśród kont, które zmieniły swoje barwy na tęczowe, są także profile należące do mediów, m.in. serwisów BuzzFeed, Huffington Post i Mashable. Jednak wiele innych amerykańskich tytułów, jak choćby „The New York Times”, „The Washington Post” czy „The Wall Street Journal”, pozostały przy swoim tradycyjnym logo. Przedstawiciele tych redakcji wyjaśnili w rozmowie z serwisem Politico, że ich zdaniem zmiana barw na tęczowe byłaby równoznaczna z opowiedzeniem się po jednej ze stron w ważnej narodowej debacie, czego nie powinny robić niezależne media.
.@BuzzFeed, @HuffingtonPost, and @mashable all add rainbows to official @twitter avatars. pic.twitter.com/SrbFjQmkBf
— Frank Pallotta (@frankpallotta) czerwiec 26, 2015
- Głęboko wierzymy w to, że takie wartości jak prawa obywatelskie, prawa kobiet czy mniejszości seksualnych są poza zwykłym politycznym sporem i mamy prawo zająć wyraźne stanowisko - przekonywał z kolei Ben Smith, redaktor naczelny BuzzFeed.
Akcja zmieniania facebookowych profili dotarła także do Polski. Swoje wizerunki na koncie w serwisie w tęczowych barwach pokazali m.in. Maciej Stuhr, Grażyna Szapołowska i Wojciech Mann. Jednak w naszym kraju nie wszyscy użytkownicy Facebooka zaakceptowali taki sposób wyrażania poparcia dla nowego prawa w USA. Część z nich postanowiła wyrazić swój sprzeciw poprzez nałożenie na profilowe zdjęcie filtra w biało-czerwonych narodowych barwach.
Niektórzy eksperci i badacze internetu cytowani przez „The Antlantic” podkreślają, że udostępnienie przez Facebook specjalnego narzędzia ułatwiającego wyrażenie solidarności ze społecznością LGBT ma bardzo racjonalne i przemyślane podłoże. Według nich Facebook na podstawie zastosowania Celebrate Pride zdobędzie dodatkowe dane na temat użytkowników serwisu, które może później wykorzystać między innymi w działaniach reklamowych.
Dołącz do dyskusji: Facebook z tęczowymi profilami użytkowników wspiera małżeństwa homoseksualne, dołączyła do tego część mediów