Facebook będzie walczyć z antyszczepionkowcami w serwisie. „Znikną z rekomendacji”
Po przypadkach zachorowań na odrę w Waszyngtonie i interwencji amerykańskiego kongresmena Facebook zapowiedział wprowadzenie skuteczniejszych metod zwalczania treści pochodzących od grup antyszczepionkowców. - Szukamy dodatkowych sposobów, aby skutecznie uporać się z tym problemem - redukując bądź usuwając tego typu treści z rekomendacji oraz marginalizując powiązane wyniki wyszukiwania - informuje Facebook.
Przeciwnicy podawania dzieciom szczepionek uodparniających je na groźne choroby aktywnie wykorzystują media społecznościowe do głoszenia swoich poglądów oraz namawiania rodziców by zrezygnowali ze szczepień.
Antyszczepionkowe reklamy
Jedną z najpopularniejszych platform internetowych wykorzystywanych przez antyszczepionkowców jest Facebook, a problem ich aktywności dotyczy wielu krajów, m.in. Stanów Zjednoczonych.
Według doniesień mediów (m.in. Bloomberga i Guardiana) w ostatnim czasie grupy przeciwników szczepień wykupiły na Facebooku sponsorowanie swoich treści, które zostały zaakceptowane przez system reklamowy serwisu i były w nim promowane skutecznie zwiększając zasięg.
Działalność amerykańskich środowisk przeciwników szczepień została powiązana z niedawną falą zachorowań na odrę w Waszyngtonie. W związku z tym Adam Schiff, jeden z członków Izby Reprezentantów wystosował list adresowany do Facebooka oraz Google z apelem o ograniczenie aktywności antyszczepionkowców na należących do tych firm platformach internetowych.
Przeciwnicy szczepień bez rekomendacji
W odpowiedzi na list kongresmena Google zaznaczył, że na prowadzonej przez siebie platformie YouTube już od pewnego czasu ogranicza dostęp do treści stanowiących dezinformację, co obejmuje także materiały publikowane przez środowiska antyszczepionkowe.
Walkę z nawoływaniem do rezygnacji ze szczepień dzieci zapowiedział także Facebook. W komunikacie przesłanym do redakcji Wirtualnemedia.pl serwis wyjaśnił bardziej szczegółowo na czym ta walka ma polegać.
- Wszystko, co zagraża bezpieczeństwu i ochronie naszej społeczności, stanowi dla nas priorytet – zaznacza Facebook. - Aktywnie działamy na kilku frontach, aby zapobiegać powszechnemu rozprzestrzenianiu się fałszywych i mylących treści na Facebooku – treści antyszczepionkowe kwalifikują się do fact-checkingu, pracujemy także nad dodatkowymi możliwościami wykrywania ich. Odkryliśmy, że content związany z tematyką antyszczepionkową nie jest często udostępniany w News Feedzie czy na platformie w ogóle, choć może pojawiać się w Grupach oraz w wyszukiwarce. W związku z tym szukamy dodatkowych sposobów, aby skutecznie uporać się z tym problemem – redukując bądź usuwając tego typu treści z rekomendacji, jak np. z zakładki „Propozycje dla Ciebie” w Grupach oraz marginalizując powiązane wyniki wyszukiwania. Jednocześnie upewniamy się, że dostępne są treści wiarygodne i wysokiej jakości. Ponadto, podejmujemy odrębne działania w zakresie niskojakościowych lub wprowadzających w błąd treści dotyczących zdrowia, z uwagi na ich potencjalną szkodliwość dla społeczeństwa.
Serwis zaznacza, że w dłuższej perspektywie pracuje nad całkowitym usunięciem z rekomendacji szkodliwych treści związanych ze zdrowiem, a także nad redukcją ich rozpowszechniania w wyszukiwarce oraz w News Feedzie, jednocześnie nadając priorytet treściom o wysokiej wiarygodności i jakości.
- Wartym odnotowania jest fakt, że nie wszystkie „antyszczepionkowe” grupy są takie same – podkreśla Facebook w komunikacie. - Część z nich to społeczności poświęcone medycynie holistycznej lub alternatywnej, inne z kolei przypominają grupy dyskusyjne, gdzie członkowie wyrażają swoje opinie, choć z całą pewnością są tam osoby, które szerzą niepotwierdzone lub szkodliwe informacje.
Serwis zaznacza, że podobnie jak z innymi treściami, co do których występują wątpliwości, znalezienie równowagi pomiędzy umożliwieniem swobodnego wyrażania opinii, a zapewnieniem bezpieczeństwa społeczności jest wyzwaniem. - Przed nami jest wciąż wiele pracy w tym zakresie, ale jesteśmy w nią w pełni zaangażowani – zapewnia Facebook.
Przychód Facebooka sięgnął w IV kwartale 2018 r. 16,91 mld dol. To o 30 proc. więcej w porównaniu z analogicznym okresem roku 2017 (12,97 mld). Firma zanotowała zysk netto w wysokości 6,88 mld, w porównaniu do 4,27 mld dol. zysku w IV kwartale roku 2017 (+61 proc.). Z kolei w całym 2018 r. Facebook osiągnął 55,84 mld dol. przychodu, co oznacza wzrost o 37 proc. Zysk netto wzrósł z 15,93 do 22,11 mld dol. (+39 proc.).
Dołącz do dyskusji: Facebook będzie walczyć z antyszczepionkowcami w serwisie. „Znikną z rekomendacji”