Dwie trzecie millenialsów do 2020 r. zamierza zmienić pracę (infografiki)
Jednym z wiodących problemów w relacjach pomiędzy pracodawcami a reprezentantami pokolenia Y jest lojalność młodych ludzi. Jest ona zależna od możliwości rozwoju umiejętności przywódczych, elastyczności warunków oraz poczucia, że wykonywana praca ma cel i sens - wynika z globalnego badania Deloitte.
44 proc. młodych ludzi chce odejść z firmy, w której są zatrudnieni przed upływem dwóch lat. Odsetek ten rośnie do 66 proc., gdy perspektywa czasowa wydłuża się do 2020 roku.
Biorąc pod uwagę podział na kraje rozwinięte i rozwijające się, to w tej pierwszej grupie odsetek osób, które zamierzają odejść ze swojej firmy do 2020 roku wyniósł 61 proc., a w drugiej - 69 proc. Najwięcej takich osób - ponad 70 proc. - było w Peru, RPA, Indiach, Kolumbii i Korei Płd. W Wielkiej Brytanii było to 71 proc., a w USA 64 proc.
Co ciekawe, deklaracja o chęci odejścia z firmy dotyczy także przedstawicieli pokolenia Y, którzy zajmują wyższe stanowiska kierownicze.
Osoby, które deklarowały chęć dokonania zmian w karierze w najbliższej przyszłości, często zgłaszały obawy co do braku możliwości rozwoju umiejętności przywódczych i poczucia, że są niezauważani. 63 proc. przedstawicieli pokolenia Y uważa, że ich umiejętności przywódcze nie są w pełni rozwijane. Tylko 28 proc. jest przeciwnego zdania. 71 proc. spośród osób, które chcą odejść ze swoich firm w ciągu najbliższych dwóch lat, narzeka na programy rozwoju przywództwa, a 57 proc. ma poczucie, że są pomijane przy awansie na stanowiska kierownicze. Dla młodych ludzi jednym z ważnych czynników pozwalających na rozwój zawodowy jest mentoring. Spośród tych, którzy mają mentora, 94 proc. uważa, że daje on dobre rady, a 91 proc., że interesuje się ich osobistym rozwojem.
Przedstawiciele pokolenia Y niezmiennie pozytywnie oceniają rolę biznesu w społeczeństwie (73 proc.). 87 proc. ankietowanych wierzy, że sukcesu w biznesie nie można mierzyć jedynie wynikami finansowymi. Jak się okazuje, w zestawieniu z wynikami z poprzednich lat, łagodniejszym okiem patrzą oni na motywacje i etykę przedsiębiorstw. W opinii 64 proc. respondentów biznes jest skupiony na własnych celach, podczas gdy rok temu taką opinię wyrażało 75 proc. Millenialsi, którzy wierzą, że biznes ma pozytywny wpływ na szeroko rozumiane społeczeństwo, oceniają przedsiębiorstwa według tego, czy skupiają się one na jakości usług i produktów (63 proc.), satysfakcji pracowników (62 proc.) oraz satysfakcji i lojalności klientów (55 proc.).
wybory dokonywane przez przedstawicieli pokolenia Y w kwestii kariery zawodowej opierają się na wartościach osobistych. 7 na 10 ankietowanych uważa, że wartości te są również podzielane przez organizację, w której pracują. Prawie połowa nie podjęła się w pracy wykonania projektu, który kłócił się z ich osobistym systemem wartości i zasadami etycznymi. Co więcej, im wyższe stanowisko zajmuje reprezentant pokolenia Y, tym ważniejszą rolę odgrywają wyznawane przez niego wartości.
Zamiast zdobywać sławę, chociażby w mediach społecznościowych, ponad 80 proc. ankietowanych chciałoby przyczynić się do sukcesu ich organizacji i pozytywnie wpływać na otaczający ich świat.
Co prawda 7 na 10 ankietowanych przyznało, że mają dostęp do maila ze swoich komórek i tabletów, a 67 proc., że ich czas pracy jest elastyczny, ale już 43 proc. może pracować z domu lub innego miejsca, w którym są najbardziej produktywni. Tymczasem 3/4 ankietowanych chciałoby mieć taką możliwość. Najlepiej pod tym względem wypadły Korea Płd., Indonezja, Indie, Holandia oraz Belgia.
Ankietowani byli pytani również o to, jak wygląda ich typowy tydzień pracy, a jaki według nich byłby idealny. Także w tych obszarach widać pewne rozbieżności. Okazuje się, że na dyskusję o nowych pomysłach poświęca się średnio 3,3 godz. tygodniowo, a tymczasem według millenialsów powinno to być 4,6 godz. Tylko średnio 2,7 godz. przeznacza się na rozwój umiejętności przywódczych, a według ankietowanych powinno być to o prawie 2 godz. więcej. Z kolei zdaniem młodych pracowników pisanie i odpowiadanie ma maile zabiera im zdecydowanie za dużo czasu.
Tylko 29 proc. przedstawicieli pokolenia Y ma poczucie, że mają pełną kontrolę nad rozwojem swojej kariery, a 48 proc. uważa, że kontroluje ten rozwój w dużym stopniu. Przeciwnego zdania jest 21 proc.
Globalne badanie "The 2016 Deloitte Millennial Survey. Winning over the next generation of leaders" zostało przeprowadzone przez firmę doradczą Deloitte w okresie wrzesień - październik 2015 r. na grupie blisko 7,7 tys. przedstawicieli pokolenia Y, urodzonych po 1982 r. i zamieszkujących 29 krajów świata. Wszyscy respondenci ukończyli uczelnię wyższą (tytuł licencjata lub magistra) i byli zatrudnieni w pełnym wymiarze godzin w prywatnych firmach, w których pracuje ponad 100 osób.
Dołącz do dyskusji: Dwie trzecie millenialsów do 2020 r. zamierza zmienić pracę (infografiki)