Do problemów TVN CNBC przyczyniło się środowisko „białych kołnierzyków”
- TVN CNBC był najlepszym telewizyjnym medium biznesowym. Koszty jego realizacji były jednak zbyt wysokie, a liczba odbiorców - zbyt mała. Twórcy nie uchronili się też przed błędami - oceniają eksperci pytani przez portal Wirtualnemedia.pl.
Jak już informowaliśmy, z początkiem tego tygodnia z TVN CNBC - oficjalnie z powodu likwidacji stanowisk pracy - zwolniono około 10 osób. Kanałem nie kieruje już Roman Młodkowski (według naszych informacji od dłuższego czasu jest na przymusowym urlopie), pracę stracili m.in. zastępca redaktora naczelnego TVN CNBC Beata Chądzyńska, szef zespołu reporterów i prowadzący „Dzień na rynkach” Mikołaj Kunica, szef zespołu redaktorów Radosław Wróblewski, zwolniono też dwóch wydawców, dwie redaktorki i kilku producentów. To nie pierwsze cięcia personalne w ciągu ostatnich miesięcy, dodatkowo przeniesiono część programów na antenę TVN 24. Grupa TVN chce zrezygnować z marki CNBC. Ekonomiczna stacja ma prawdopodobnie dalej nadawać, ale pod inną nazwą i ze zmienioną ofertą. Nowy kanał pod roboczym tytułem TVN Biznes być może pojawi się na początku 2014 roku (więcej na ten temat).
- Spółka TVN podjęła decyzję o rozszerzeniu zakresu informacji nadawanych przez TVN CNBC o wiadomości pozabiznesowe. W związku z tym z końcem tego roku zakończy emisję TVN CNBC pod dotychczasową nazwą. Po tym terminie TVN zacznie nadawać kanał, który zastąpi TVN CNBC. Prace nad nowym formatem trwają - powiedział nam Karol Smoląg, rzecznik prasowy TVN.
Mimo że wszyscy rozmówcy, których poprosiliśmy o opinię na temat sytuacji, w jakiej znalazł się kanał TVN CNBC podkreślali, że jest on wciąż jednym z najlepszych mediów biznesowych w Polsce, to nie można się oprzeć wrażeniu, że większość ekspertów zauważa istotne błędy, które mogły doprowadzić do decyzji o jego likwidacji.
- Strategia polegała na wykreowaniu widowni zainteresowanej rynkiem kapitałowym i gospodarką, poszukiwaniu inteligentnego i zamożnego widza, który oczekuje rzetelnej analizy opartej na twardych danych. Ambitne założenie. Od dawna uważałem, że ta koncepcja nie ma szans wygenerować wystarczająco wielu widzów. TVN CNBC stał się zbyt hermetyczny i dla wielu odbiorców abstrakcyjny. Polska jeszcze długo (jeśli kiedykolwiek) nie będzie rynkiem dla takich treści i w takim wymiarze. Liczba otwartych rachunków maklerskich nie przełożyła się na wyniki kanału. „Telewizja o zarabianiu pieniędzy” wyłącznie w oparciu o giełdę to zbyt mało. Ponadto TVN 24 w ostatnim czasie zwiększył obecność tematów gospodarczych na swojej antenie korzystając również z dziennikarzy TVN CNBC. Doszło zatem do paradoksu polegającego na stworzeniu wewnętrznej konkurencji - mówi w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Marcin Kowalski, zastępca redaktora naczelnego Radia PiN.
Michał Kobosko, redaktor naczelny Project Syndicate Polska uważa z kolei, że decyzja o likwidacji marki TVN CNBC stanowi element postępującej restrukturyzacji grupy TVN. - TVN CNBC był najbardziej profesjonalnie robionym biznesowym medium TV w Polsce. Ten wysoki poziom niósł jednak za sobą wysokie koszty, nie mogło być inaczej. A oglądalność nie była wysoka - bo też grupa odbiorców zainteresowanych tematyką biznesową i finansową niezmiennie pozostaje w Polsce niska. Ten ból znają wszyscy wydawcy mediów biznesowych - mówi Michał Kobosko.
Piotr Barełkowski, właściciel TV Republika i współtwórca TV Biznes uważa, że do problemów TVN CNBC przyczyniło się m.in. tzw. środowisko „białych kołnierzyków”, do którego adresowana była oferta kanału.
- To kilkadziesiąt tysięcy osób, a dodatkowo, po ostatnim kryzysie, jest to grupa dość skompromitowana wizerunkowo. Ci, dla których bogiem był Bernard Madoff i Lehman Brothers, do dziś chowają się po kątach salonów albo leczą moralnego kaca. Wielu ekspertów TVN CNBC, a także TV Biznes miało w ostatnich latach poważne problemy prawne, a niektórzy uciekli za granicę. To nie wzmocniło wizerunku kanału. Dodatkowo kosztowna franczyza CNBC, którą szacuję na ok. 1,5 mln USD rocznie, także nie polepszyła szans TVN CNBC. To dwa gwoździe do trumny tego projektu, który w sytuacji posuchy reklamowej musi przynosić straty - wylicza Barełkowski.
O sytuacji TVN CNBC rozmawialiśmy także z szefami dwóch popularnych portali biznesowych. Tomasz Bonek, redaktor naczelny Money.pl uważa, że TVN CNBC był medium zbyt wyprzedzającym czasy, w których funkcjonowało. - Nieadekwatne do zapotrzebowania jego odbiorców, zbyt niszowe. Nieuchronne więc nastąpiło. Jestem i tak pełen podziwu, że TVN CNBC tak długo przetrwał w eterze. W Polsce nadal mało osób indywidualnie inwestuje w akcje czy obligacje. Mało kto ma już teraz jednostki funduszy inwestycyjnych. Biznes to głównie małe, jednoosobowe działalności i średnie firmy. Polskie społeczeństwo jest relatywnie ubogie, dysponuje niewielkimi oszczędnościami, ma małą wiedzę ekonomiczną - o czym świadczy chociażby to, że tak wiele osób nabiera się na Amber Gold. W takich realiach tworzenie telewizji, de facto, o giełdzie było skazane na porażkę - mówi Bonek.
Zarówno Tomasz Bonek, jak i dr Bogusław Półtorak, redaktor naczelny Grupy Bankier.pl uważają, że przyszłość mediów biznesowych tkwi w internecie. - W obecnych czasach polscy odbiorcy mediów informacyjnych oczekują coraz bardziej zindywidualizowanej oferty informacyjnej, przy jednoczesnym zachowaniu dostępu do szerokiego spektrum tematycznego oraz formatowego. Te warunki póki co najpełniej spełniają media internetowe, gdzie wszystkie te warunki mogą być spełnione. Łączą one swobodnie formaty telewizyjne, pisane, czy przede wszystkim interaktywne - podkreśla Bogusław Półtorak.
Dokładne aktualne dane finansowe kanału TVN CNBC nie są znane - nie wiadomo, czy kanał przynosił straty i w jakiej wysokości. TVN CNBC nadaje od września 2007 roku, początkowo pod nazwą TVN CNBC Biznes. Rentowność osiągnął w 2010 roku. Wtedy jego EBITDA (zysk operacyjny pomniejszony o amortyzację) wyniosła 560 tys. zł. Potem Grupa TVN nie podawała szczegółów finansowych na temat stacji (więcej na ten temat).
Z danych Nielsen Audience Measurement wynika, że w czerwcu br. udział TVN CNBC wyniósł 0,06 proc. w grupie 4+ i 0,10 proc. w 16-49 (więcej na ten temat).
O kryzysie w kanale TVN CNBC i możliwych scenariuszach na przyszłość rozmawiamy z przedstawicielami polskich mediów biznesowych. Dla Wirtualnemedia.pl mówią: Marcin Kowalski, zastępca redaktora naczelnego Radia PiN; Michał Kobosko, redaktor naczelny Project Syndicate Polska; Piotr Barełkowski, właściciel TV Republika i współtwórca TV Biznes; Tomasz Bonek, redaktor naczelny Money.pl oraz dr Bogusław Półtorak, redaktor naczelny Grupy Bankier.pl.
1 2
Dołącz do dyskusji: Do problemów TVN CNBC przyczyniło się środowisko „białych kołnierzyków”