CDA ze spadkiem subskrypcji i zysku, tłumaczy to brakiem lockdownu i upałem
W zeszłym kwartale CDA zanotowało spadek sprzedanych subskrypcji o prawie 10 proc., a przy niewielkim wzroście wpływów zysk netto spółki zmalał pierwszy raz od ponad trzech lat. Firma tłumaczy to wysokimi wynikami sprzed roku i upalnym czerwcem.
Na koniec czerwca br. CDA miało sprzedanych 422,8 tys. subskrypcji, co wobec 466,8 tys. kwartał wcześniej oznacza spadek o 9,5 proc. Sprzedaż zmalała kwartał do kwartału pierwszy raz, odkąd platforma rok temu wprowadziła dodatkowe, droższe pakiety CDA TV ze streamingiem kilkudziesięciu kanałów telewizyjnych.
Równocześnie przestała podawać liczbę swoich subskrybentów, tylko sprzedanych subskrypcji. Na koniec września ub.r. miała ich 379 tys., na koniec grudnia - 447,3 tys., a kwartał później - 466,8 tys.
CDA zaszkodził upalny lipiec
Z czego wziął się spadek w zeszłym kwartale? - Związany jest m.in. z efektem wysokiej bazy związany z tym, że w II kwartale 2021 roku abonenci chętniej korzystali z usługi CDA Premium z uwagi na obostrzenia wprowadzone w kwietniu i maju (częściowy lockdown) w związku z rozwojem pandemii COVID 19 - stwierdziła spółka w sprawozdaniu. - Czerwiec 2022 roku był najgorętszym miesiącem w historii pomiarów meteorologicznych w Polsce, co przełożyło się na mniejszą aktywność w obszarze konsumowania treści VOD - dodała.
Również w drugim kwartale ub.r. CDA Premium (jeszcze bez stacji tv w ofercie) straciło subskrybentów, ale spadek był dużo niższy - z 349 do 337 tys., a więc o niecałe 4 proc. Firma tłumaczyła, że oprócz luzowania obostrzeń epidemicznych zaszkodziło jej rozgrywane w czerwcu i lipcu piłkarskie Euro 2020.
Mimo szerszej i droższej oferty wpływy firmy ze sprzedaży subskrypcji zwiększyły się w zeszłym kwartale minimalnie - o 0,9 proc. do 16,15 mln zł. Przychody z reklam, które od lat się kurczą, zmalały z 339,1 do 304,1 tys. zł, a wpływy określone jako pozostałe wzrosły z 260,6 do 325,8 tys. zł.
W ujęciu półrocznym sprzedaż subskrypcji osiągnęła wzrost z 32,7 do 33,16 mln zł. Stanowi niezmiennie ponad 96 proc. łącznych wpływów CDA
0,5 mln zł na opłatę audiowizualną
Wydatki operacyjne CDA w zeszłym kwartale sięgnęły 11,22 mln zł, po wzroście rok do roku o 3 proc. Zdecydowana większość to koszty usług obcych (m.in. licencji do oferowanych treści), które zwiększyły się z 9,85 do 10,12 mln zł.
Firma ograniczyła natomiast koszty amortyzacji (z 230,9 do 100,3 tys. zł), zapłaciła 242,3 tys. zł obowiązującej od dwóch lat opłaty audiowizualnej (przed rokiem było to 240,1 tys. zł, a w pierwszym kwartale br. - 255,1 tys. zł).
Wyższa dynamika kosztów niż wpływów przełożyła się na spadek rentowności: kwartalny zysk operacyjny zmalał z 5,69 do 5,53 mln zł, a zysk netto - z 4,61 do 4,54 mln zł. Poprzednio zysk netto CDA zmniejszył się rok do roku w pierwszym kwartale 2019 roku.
Przy czym dzięki wynikom z pierwszego kwartału br. w całym półroczu firma osiągnęła jeszcze wzrost zyskowności: na poziomie operacyjnym z 11,58 do 11,73 mln zł, a na poziomie netto z 9,35 do 9,55 mln zł.
18 lipca CDA z zeszłorocznego zysku wypłaciło 19,92 mln zł dywidendy, po 1,85 zł na akcję. 63,4 proc. akcji spółki ma jej dyrektor generalny Łukasz Ćwiek, a 34,2 proc. - prezes Jarosław Ćwiek.
Firma jest notowana na bocznym rynku warszawskiej giełdy od maja 2019 roku. Przez ostatnie 12 miesięcy jej akcje staniały o prawie 12 proc.
Dołącz do dyskusji: CDA ze spadkiem subskrypcji i zysku, tłumaczy to brakiem lockdownu i upałem