Canal+ stracił 500 tys. abonentów
W pierwszym półroczu 2023 roku liczba abonentów i subskrybentów Canal+ na całym świecie zmniejszyła się o ponad 500 tys. do 25 mln. Spadki dotyczą głównie Afryki oraz Azji Południowo-Wschodniej. Na rynkach europejskich z wyłączeniem Francji liczba klientów wzrosła z 15,8 mln do 16,1 mln.
W pierwszych dwóch kwartałach roku Canal+ zwiększył bazę abonencką w rodzimej Francji z 9,5 mln do 9,8 mln osób. Canal+ ma w tym kraju umowy z Disneyem, Paramount Pictures, Sony Pictures, Universal Pictures i Warner Bros. Pokazuje też rozgrywki m.in. Premier League, Ligi Mistrzów, MotoGP, Top 14 i Formuły 1.
Rośnie liczba europejskich klientów
Firma radziła sobie dobrze także na pozostałych rynkach europejskich (Polska, Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia, Austria i Szwajcaria), gdzie przybyło blisko 300 tys. klientów. Kilka miesięcy temu u naszych południowych sąsiadów ruszył kanał filmowo-serialowy Canal+ Action. Wcześniej zadebiutowały stacje Canal+ Sport z Premier League w ofercie.
Od maja w Czechach i na Słowacji działa też odpowiednik obecnego w Polsce serwisu streamingowego Canal+ online. Już ponad rok na rynku austriackim funkcjonuje kanał i serwis Canal+ First. Francuska grupa spodziewa się wzrostu liczby subskrybentów w tym kraju, ponieważ pozyskała prawa do części meczów Ligi Mistrzów, Ligi Europy i Ligi Konferencji Europy. Umowa będzie obowiązywać w latach 2024-2027.
Po raz kolejny przy okazji prezentacji wyników Videndi i Canal+ nie podano danych w odniesieniu do polskiego rynku. Na koniec czerwca 2020 roku Canal+ miał w Polsce 2,7 mln abonentów. W serwisie korporacyjnym firmy widnieje od dłuższego czasu taka sama liczba.
Gorsze wyniki na innych kontynentach
Łącznie Canal+ ma 25 mln klientów. Na koniec 2022 roku było ich 25,5 mln, a w połowie zeszłego roku 23,9 mln. W krajach afrykańskich liczba abonentów zmniejszyła się z 7,6 do 7,1 mln, natomiast w Azji Południowo-Wschodniej z 1,2 mln do 1 mln.
W ostatnim czasie firma zwiększyła udział w afrykańskiej grupie MultiChoice (właściciel m.in. platformy cyfrowe DStv i serwisu streamingowego Showmax) do 30,3 proc. akcji. Canal+ zainwestował też w serwis streamingowy Viu, który działa w Azji. Obecnie posiada 26,16 proc. udziałów, ale w przyszłości może stać się większościowym udziałowcem.
W pierwszym półroczu 2023 roku przychody Canal+ wyniosły 2,959 mld euro, co oznacza wzrost o 3 proc. w porównaniu z pierwszą połową 2022 roku. Wskaźnik EBITDA wyniósł 337 mln euro (spadek o 1,5 proc.). Przychody z działalności we Francji wzrosły o 1,7 proc., natomiast na innych rynkach o 2,2 proc.
Po wzroście o 3,3 proc. w I kwartale br., przychody Vivendii, czyli właściciela Canal+ w II kwartale roku wzrosły o 4,2 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2022 roku do 2,408 mld dol. Wskaźnik EBITDA wyniósł 444 mln euro, co oznacza wzrost o 7,7 proc.
Dołącz do dyskusji: Canal+ stracił 500 tys. abonentów